کد خبر: ۱۰۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
مقام مسئول در سازمان غذا و دارو خبر داد:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، از آغاز اجرای طرح شناسایی تقلب در زعفران خبر داد و گفت: متاسفانه در برخی غذاهای رستورانی مانند جوجه کباب زعفرانی از رنگ مصنوعی استفاده می شود.
به گزارش شفاآنلاین : حسین رستگار  افزود: در اجرای طرح شناسایی تقلبات در زعفران، وضعیت انواع تقلبات و همچنین میزان تقلبات سنجیده می شود.
وی تصریح کرد: رنگ های مصنوعی با نام زعفران تقلبی در جوجه کباب های زعفرانی و گاهی نیز در قنادی ها استفاده می شود که برای سلامتی مضر است.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: البته گاهی در جوجه کباب های زعفرانی به جای زعفران از زردچوبه و گلرنگ استفاده می شود که گرچه ضرر ندارند اما خاصیتی متفاوت از زعفران داشته و نباید با نام زعفران عرضه شوند.
رستگار با اشاره به فروش پودر زعفران از سوی دستفروشان بویژه در مترو افزود: بررسی ها نشان می دهد که این پودرها کاملا شیمیایی بوده و نه تنها خاصیت درمانی ندارند بلکه برای سلامتی بدن خطرناک هستند.

** عرضه افزودنی «دخترخواب» و «دخترپیچ» به جای زعفران
وی ادامه داد: همچنین افزودنی دیگری موسوم به «دخترخواب» که به نام زعفران به فروش می رسد، کاملا رنگ مصنوعی و شیمیایی بوده و عرضه آن غیرقانونی است.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «دختر خواب» کاملا یک ماده ممنوعه بسیار خطرناک شیمیایی بوده و به هیچوجه نباید استفاده شود.
رستگار افزود: افزودنی دیگری موسوم به «دختر پیچ» به عنوان زعفران عرضه می شود درحالیکه «دختر پیچ» قسمت سفید رنگ پایین کلاله زعفران است که پس از رنگ کردن و پیچیدن 300 تا 500 عدد از آنها، دور هم با یک نخ با عنوان زعفران می فروشند و چون قیمت پایین تری هم دارد، مردم آن را می خرند.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای طرح شناسایی تقلبات در زعفران ادامه داد: در اجرای این طرح، مناطقی که تقلب زعفران در آن بیشتر است، مشخص خواهند شد و همچنین آلودگی های میکروبی و شیمیایی احتمالی در زعفران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رستگار خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت علوم درصددند تا از ظرفیت های مختلف آزمایشگاه های کنترل مواد غذایی، دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهشکده صنعت غذایی مشهد و انستیتو تغذیه، طرح کشوری را برای پایش تقلب در زعفران اجرا کند.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) به عنوان دانشگاه محوری و پژوهشگاه صنایع غذایی به عنوان مجری این طرح تعیین شده اند و کارهای مقدماتی آن نیز از سوی سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد.
رستگار ادامه داد: زعفران یک کالای استراتژیک و دارای قیمت بالایی است که هم مصرف داخلی داشته و هم در صادرات ارزآوری دارد.
وی یادآور شد: زعفران در مواد غذایی متنوعی برای ایجاد رنگ طبیعی و تزئین غذاها استفاده می شود و علاوه بر آن دارای خاصیت دارویی نیز هست.
به گفته مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، تقویت سیستم عصبی، ضد افسردگی و بهبود سیستم گوارشی از جمله فواید دارویی زعفران به شمار می رود.
رستگار تصریح کرد: زعفران مصرف بالایی در کشور دارد و چون قیمت آن نسبت به سایر افزودنی های دیگر بیشتر است، تقلب در آن بیشتر صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: زعفران های تقلبی نه تنها ارزش درمانی ندارند بلکه برای سلامتی نیز مضر هستند.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: متخلفان برای اینکه سود کاذب به جیب بزنند، به جای زعفران از رنگ های مشابه زعفران استفاده می کنند که برخی از این رنگ های مصنوعی به شدت برای سلامتی آسیب زا است.
رستگار خاطرنشان کرد: وظیفه ارگان های نظارتی، اجرای راهکارهای تشخیص تقلبات است و از آنجا که شیوه های متعددی برای تقلب در زعفران وجود دارد نیاز به اجرای یک طرح کشوری جامع است تا وضعیت این محصول استراتژیک در نقاط مختلف کشور بویژه خراسان مشخص شود.
وی یادآور شد: طرح شناسایی تقلبات در زعفران حداقل تا پایان شهریور ماه و حداکثر تا پایان سال جاری انجام می گیرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: