کد خبر: ۱۳۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 16
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تصمیم کمیسیون برای برگزاری نشست‌های مشترکی با کارشناسان وزارت بهداشت جهت بررسی چالش‌های طرح تحول سلامت و ارائه راه‌حل‌های لازم برای عبور از شرایط بحرانی خبر داد.
شفا آنلاین:اکبر ترکی ضمن یادآور شدن منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در نظام سلامت ما، هیچ بیماری نباید به جز رنج بیماری،‌ دغدغه دیگری داشته باشد، گفت: «بر این اساس اقداماتی که در نظام بهداشت و درمان کشور انجام می‌شود، باید درصدد برداشتن بار مالی خدمات بهداشتی درمانی از دوش مردم باشد.»

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  وی افزود: «طرح تحول سلامت که از سال 83 در کشور به اجرا درآمد، هم نقاط قوتی دارد و هم انتقاداتی به آن وارد است.

به عنوان مثال جهت برطرف کردن دغدغه‌های مالی بیماران، این طرح هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دولتی را کاهش داد و به اقشار بی‌بضاعت کمک شد. ما هم اینها را قبول داریم و اقدام مثبتی می‌دانیم ولی درقسمت‌های دیگر این طرح، اشکالاتی وجود دارد و منابع مالی که به آن اختصاص داده شد، به خوبی مدیریت نشد.»


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عمده اشکالات موجود در طرح تحول سلامت را در 2 محور اصلی دانست و گفت: «محور اول بی‌توجهی یا کم‌توجهی به برقراری نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و محور دیگر هم عدم تدوین و تعریف راهنماهای بالینی. انجام نشدن این موارد منجر به این شده که منابع مالی طرح تحول به درستی مدیریت نشوند و درنتیجه هزینه‌ها افزایش زیادی داشته باشد. افزایش تعرفه‌ها و پرداختی‌هایی که به عنوان 2k و 5/2 K در برخی قسمت‌ها انجام می‌شود هم مزید بر علت شده و در مجموع بدهی‌های انباشته‌ای را برای بخش بهداشت و درمان کشور ایجاد کرد‌ه‌اند. به‌هرحال مجموعه‌ای از مشکلات اینچنینی گریبان‌گیر نظام سلامت و طرح تحول شده که لازم است مدیریت و اصلاح شوند.»
ترکی گفت: «یکی از تبصره‌هایی که در لایحه بودجه 96 آمده، مکلف کردن وزارت بهداشت برای تدوین و ابلاغ حداقل 50 خدمت درمانی هزینه‌بر است که این مسئله می‌تواند کمک کند. دیگر اینکه شاید خود وزارت بهداشت بتواند در بعضی از موضوعات یک بازنگری مجددی داشته باشد.

 بالاخره بعضی از مسائل مانند همان پرداخت‌های K 5/2، بحث مقیمی پزشکان و برخی دیگر از برنامه‌ها نیاز به اصلاحات و بازنگری‌هایی دارند و وزارت بهداشت می‌تواند از این راه، در منابع مالی صرفه‌جویی خوبی کند. از طرف دیگر اگر اهتمام ویژه‌ای به خرج داده شود و به‌تدریج نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات در کشور برقرار شود، به شکلی که بیماران مراجعات بیش‌از اندازه به مراکز درمان و تشخیصی نداشته باشند، تاثیر زیادی در حل مشکلات موجود داشته و از هزینه‌تراشی‌های بیهوده جلوگیری خواهد کرد. واقعاً گاهی شاهد هستیم که یک خدمت پاراکلینیکی و حتی کلینیکی در مراکز دولتی چندین بار تکرار می‌شود بدون اینکه نیازی به این کار باشد. مدیریت همین موارد می‌تواند به هزینه‌کرد هدفمند منابع کمک زیادی کند.»
نماینده مردم فریدن در مجلس با بیان اینکه افراط و تفریط در هر کاری «بد» و در بهداشت و درمان «بدتر» است، تصریح کرد: «طرح تحول سلامت قطعاً نقایصی دارد و انتقاداتی به نحوه اجرای این طرح، دستپاچگی در اتخاذ تصمیمات و مدیریت نادرست منابع وارد است. با این ‌وجود اگر الان هم مانند زمانی که این طرح عجولانه و با دستپاچگی آغاز شد، قرار باشد آن را از بیخ و بُن و ریشه بزنند، اشتباهی مضاعف است و ممکن است عواقبی گریبان نظام بهداشت و درمان را بگیرد که اوضاع از این که هست به مراتب بدتر شود. به عنوان مثال با اجرای طرح تحول در شهرهایی با جمعیت زیر 50 هزار نفر،‌ بخش خصوصی به طور کلی تعطیل شد و خدمات صرفاً از طریق بخش دولتی ارائه می‌شود. تصور کنید اگر قرار باشد همه‌چیز به وضعیت قبل برگردد و مثلاً بخش خصوصی مجدداً برقرار شود، کار بسیار سختی است،‌ پرداخت‌ها دچار مشکل می‌شود و چندین و چند مشکل دیگری که قطعاً کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد.»


وی با اشاره به همکاری‌های مجلس با دولت و طرح تحول سلامت در پیش‌بینی منابع پایداری همچون یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و وضع مالیات بر دخانیات، گفت: «به نظر بنده اگر همین منابع موجود به درستی مدیریت شود، می‌توان از این شرایط به سلامت گذر کرد به شکلی که نه مردم آسیب ببینند و نه به جامعه پزشکی اجحاف شود.»


ترکی در پایان از تصمیم اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای برگزاری جلسه‌ مشترکی بین نمایندگان و کارشناسان وزارت بهداشت جهت بررسی چالش‌های طرح تحول سلامت و ارائه راه‌حل‌های لازم برای عبور از شرایط بحرانی پرده برداشت و گفت: «لازم است تلفیقی از برنامه پنجم توسعه و بخش‌هایی که در طرح تحول سلامت اجرایی شده و نتایج مثبتی داشته انجام شود تا انشاله به نتایجی دست پیدا کنیم که به نفع مردم و نظام سلامت باشد.» وی افزود: «البته بررسی برنامه ششم توسعه در دردستور کار کمیسیون قرار گرفت وگرنه این کار زودتر از اینها انجام شده بود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: