این روزها بسیاری از فعالان حوزه سلامت بر این اعتقادند که روند تربیت نیرو و ازدحام گرایش به رشتههای پزشکی، آینده چندان خوبی ندارد.
شفا آنلاین: با این
حال مسئلهای که در نشست اخیر معاونین آموزشی سراسر کشور، باعث نگرانی برخی
از معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی شده، وضعیت دانشکدههای تازه
تاسیس است.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل از سپید گلایههایی که در خصوص این دانشکدهها وجود دارد، در مورد نبود
امکانات و وسایل آموزشی کافی یا بیکیفیت بودن این امکانات و تجهیزات است.
با این حال قائممقام معاون آموزشی وزارت بهداشت میگوید که در دولت تدبیر و
امید مجوز تاسیس هیچ دانشکدهای داده نشده است.
از سوی دیگر برخی از
معاونین آموزشی از ساختار تشکیلاتی دانشکدههای پزشکی گلایه دارند و
معتقدند که ساختاری که حدود 20 سال پیش مصوب شده، دیگر پاسخگو نیست.
بهعلاوه، برخی از دانشکدههای تازه تاسیس، با وجود اینکه دارای هیئت علمی
هستند اما هنوز در ساختار تشکیلاتی دانشگاه، ثبت نشدهاند. سپید در خصوص
این چالشها با حمید اکبری، قائممقام معاون آموزشی وزارت بهداشت
گفتوگویی اختصاصی داشته که در ادامه میخوانید:
یکی از نگرانیهایی که این روزها دیده میشود، در خصوص تربیت نیروی انسانی
است. با توجه به اینکه هنوز هم برخی از مناطق کشور نیروی لازم را ندارند،
آیا میتوان گفت که کمبود نیرو داریم؟ در حالی که جامعه پزشکی معتقد است،
این روند تربیت نیروی پزشکی بیرویه است!
به
صورت کلی تربیت نیروی انسانی در حوزه علوم پزشکی، ابعاد مختلفی دارد که
میتوان گفت یکی از مهمترین آنها بر اساس نیازهای جامعه است. از آنجا که
وزارت بهداشت هم متولی سلامت و هم متولی آموزش پزشکی است، آموزش را باید به
نوعی مدیریت کند و آن را گسترش دهد تا نیازهای کشور برطرف شود. این یک اصل
کلی است. از سوی دیگر باید امکانات را هم سنجید.
گاهی وزارت بهداشت بر
اساس امکانات و بودجه در حوزه آموزش، توسعه؛ و برآورد نیرو را انجام
میدهد. خوشبختانه در سالهای اخیر تا حدود بسیار زیادی نیروهای انسانی در
همه حیطهها اعم از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برطرف شده است ولی کماکان
ما گزارشها و مواردی را دریافت میکنیم که میگویند شما که میگویید نیرو
دارید، چرا این جمعیت چند هزار نفری پزشک یا دندانپزشک یا داروساز ندارد؟
از سوی دیگر جامعه پزشکی همیشه میپرسد چرا این میزان نیرو تربیت میکنید
در حالی که اکنون ما خیلی بالاتر از این استانداردهای جهانی هستیم. پس
نیازی به تربیت نیرو نداریم. هردو نگاه سادهانگارانهاند.
یکی از زمزمههایی که این روزها شنیده میشود، در خصوص تاسیس دانشکدههای
جدید پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی است که از بیکیفیت بودن، کمبود وسایل
آموزشی و... گلایه دارند. معاونت آموزشی در خصوص تاسیس دانشکدههای جدید چه
نظارتی دارد؟ آیا کمبود نیرو وجود دارد که نیاز به تاسیس دانشکدههای جدید
دیده میشود؟
با
این حال با توجه به تامین نیرو در سالهای اخیر، ما برای تاسیس
دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مجوز ندادهایم. دانشکدههایی که
تاکنون افتتاح شدهاند، در دولت قبل مجوز گرفته بودند. همانطور که
میدانید از زمان مجوز گرفتن تا افتتاحیه دو تا سه سال زمان میبرد. برای
تاسیس یک دانشکده ابتدا باید مجوز بگیرند، سپس آن را بسازند، تجهیزات آن را
تهیه و اساتید آن را تامین کنند، برای آن بیمارستان بسازند و بعد از طی
این روند اعلام کنند که آماده افتتاح و پذیرش دانشجو هستند. با این حال
برخی از همکاران میبینند که امسال یک دانشکده پزشکی افتتاح شده است و قرار
نبوده که دیگر مجوز بدهند. پس چی شد؟ این مجوز چند سال قبل داده شده است.
کاری در این خصوص با وجود اینکه مجوز صادر شده، انجام دادیم این بود که
تلاش کنیم تا کیفیت لازم ایجاد شود و بعد اجازه پذیرش دانشجو بدهیم.
آیا دانشکدهای در حال حاضر وجود دارد که در ساختار تشکیلاتی نیست و در خواست پذیرش دانشجو کرده است؟
معمولا
زمانی که یک دانشگاه درخواست میدهد، انتظار میرود که کارهای تشکیلاتی
خود را با سازمان مدیریت انجام داده باشد. آنها باید در تعامل باهم این
روند را انجام دهند. وقتی دانشگاه میخواهد به شورای گسترش برود از آنها
میپرسند که مجوزشان کجاست.
به هر حال این موضوع در نشست معاونین آموزشی مورد اعتراض معاونین آموزشی
بود؛یعنی دانشکدهای که هیئت علمی داشته باشد ولی در ساختار تشکیلاتی
نباشد، وجود ندارد؟
مسئلهای
که در نشست مطرح شد در خصوص تشکیلات دانشکدهها بود. به عنوان مثال معاونت
آموزشی را در نظر بگیرید. این معاونت تشکیلاتی دارد که عبارت است از:
دبیرخانه پزشک عمومی، پزشکی تخصصی، داروسازی، دندانپزشکی و علوم پایه . با
این حال زمانی که چارت مصوب را نگاه میکنیم، این دبیرخانهها نیست. بحث
معاونین آموزشی این بود که وقتی دانشگاهی هست باید چارت داشته باشد ولی
ندارد. نه اینکه بگویند کلا در تشکیلات وجود ندارند.آنها گلایه دارند که
ساختاری 20 سال قبل دیگر جوابگو نیست و نیاز به یک بازنگری دارد. معمولا
چون توسعهای بودجه میخواهد و دولت با آن موافق نیست؛ در این مسئله مشکل
وجود دارد. نه اینکه بگوییم دانشکدهای اصلا در ساختار تشکیلاتی نیست.