کد خبر: ۳۵۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024September 28
"خیلی خوب است که الان اضافه‌کار اجباری پرستاران حذف شده و در واقع یکی از مطالبات آنها به انجام رسیده ما از سوی دیگر این مساله باعث شده بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود محسوس پرستار مواجه شوند."
شفاآنلاین:سلامت>طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر پرداخت معوقات پرستاران منتشر شده است. البته این پرداخت‌ها هنوز به طور کامل صورت نگرفته و همچنان پرستارانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند معوقات خود را کاملا دریافت نکرده‌اند. این معوقات از سال 1400 باقی‌مانده که برخی بیمارستان‌های دولتی تا آخر سال 1401 با پرستاران تسویه کرده‌اند اما هنوز معوقات سال 1402 و شش ماه ابتدایی 1403 باقی‌مانده است. از طرف دیگر مساله مهم این است که مطالبات پرستاران تنها به همین معوقات خلاصه نمی‌شد. 
به گزارش شفا آنلاین:حذف اضافه‌کار اجباری پرستاران که اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رفت نیز یکی دیگر از خواست‌های پرستاران بود که بالاخره بعد از سال‌ها کشمکش به نتیجه رسید. در آخرین رایی که دیوان عدالت اداری صادر کرد، اضافه‌کار اجباری پرستاران را غیرقانونی اعلام کرد و گفت هر پرستار باید به خواست خود اضافه‌کاری کند در غیراین صورت اجبار به اضافه‌کار تخلف محسوب می‌شود و بیمارستان‌هایی که چنین اقدامی را مرتکب شوند جریمه خواهند شد.
بحث کارانه پرستاران هم یکی دیگر از مطالبات آنها به شمار می‌آمد؛ مساله‌ای که البته هنوز هم هیچ اقدام موثری در مورد آن انجام نشده و بسیاری از پرستاران همچنان در این‌باره اعتراض خود را به گوش مسوولان می‌رسانند. طی ماه گذشته که پرستاران دست به اعتراض و اعتصاب‌های گسترده زدند و در اکثر شهرها دست از کار کشیدند از دولت خواستند تا یک‌بار برای همیشه به مطالبات آنها توجه کنند و اقدام عملی در این زمینه انجام دهند. در نهایت پرستاران تا 17 آبان روز پرستار به دولت مهلت داده‌اند اقدامات عملی برای تامین مطالبات آنها صورت گیرد.
چالش کمبود پرستار در اکثر شهرها و استان‌های کشور وجود دارد
محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار گفت: متاسفانه وقتی اقدامات در راستای هم صورت نگیرد و تک‌به‌تک انجام شود می‌تواند چالش‌های جدیدی در حوزه پرستاری به وجود آورد. خیلی خوب است که الان اضافه‌کار اجباری پرستاران حذف شده و در واقع یکی از مطالبات آنها به انجام رسیده ما از سوی دیگر این مساله باعث شده بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود محسوس پرستار مواجه شوند.
وی افزود: این مساله به یک شهر و استان خلاصه نمی‌شود و در اکثر شهرها و استان‌های کشور این چالش در بیمارستان‌ها هر روز بیشتر از دیروز می‌شود و نتیجه آن هم چیزی نیست جز آسیب دیدن بیماران. در واقع دولت باید در کنار حل مشکل اضافه‌کار اجباری مساله کارانه پرستاران را نیز هرچه زودتر به نتیجه برساند تا هم پرستاران اشتیاق به کار و استخدام در بیمارستان‌ها داشته باشند هم از طرف دیگر وزارت بهداشت و درمان برای استخدام پرستاران با شرایط منصفانه اقدام کند. یکی دیگر از مسائلی که پیش‌روی پرستاران قرار دارد ناهماهنگی معاونت پرستاری با خواست‌ها و مطالبات جامعه پرستاری است. متاسفانه مشکل اصلی ما در بخش رفع مشکلات جامعه پرستاری در وزارت بهداشت حل‌وفصل می‌شود اما از آنجا که معاونت پرستاری در این زمینه با جامعه پرستاری همکاری نمی‌کند، مساله پیچیده شده و مذاکراتی هم که به نتیجه رسیده کان لم یکن باقی می‌ماند.
شریفی‌مقدم ادامه داد: محاسبه درست رقم کارانه یکی از اصلی‌ترین خواست‌های پرستاران است. در واقع این مبلغ است که می‌تواند دریافتی پرستاران را به میزان زیادی بهبود بخشد و آنها را به ادامه کار امیدوار کند اما هر بار این معاونت پرستاری وزارت بهداشت است که از افزایش این رقم شانه خالی کرده و مساله را به بعد موکول می‌کند.» اگر اقدام عاجلی درباره افزایش مبلغ کارانه پرستاران صورت نگیرد، جبران کمبود پرستار در بیمارستان‌ها کار دشواری خواهد بود و این مساله عواقب بدی در پی خواهد داشت یعنی بیماران خدمات درمانی لازم را به‌درستی دریافت نمی‌کنند و این در نهایت به قیمت جان آنها تمام می‌شود.
مانع مهاجرت پرستاران نمی‌شویم
محسن رازانی، مشاور رییس کل سازمان نظام پرستاری در امور بین‌الملل نیز در یک برنامه تلویزیونی با عنوان این مطلب که مهاجرت پرستاران مختص ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد، گفت: مهاجرت کادر درمان به سایر کشورها یک مساله جهانی است که شامل حال پرستاران ایران نیز می‌شود. با توجه به اهمیت این مساله کارگروهی را برای سازماندهی و ساماندهی امر مهاجرت پرستاران تشکیل می‌دهیم البته هدف پیشگیری یا مانع‌سازی برای پرستاران و جلوگیری از مهاجرت آنها نیست. هر پرستار در هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند با در نظر داشتن شرایط شخصی خود اقدام به این کار کند، هدف از تشکیل این کارگروه این است که امر مهاجرت را ساماندهی کنیم.
وی افزود: برای مثال برخی پرستاران تمام دارایی‌های خود را فروخته و به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند اما در کشور مقصد آنچه مدنظرشان بوده را کسب نکرده‌اند و می‌خواهند برگردند اما همه پل‌های پشت سر خود را خراب کرده‌اند. ما می‌خواهیم از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم. در این راستا با کشورهای منطقه که به پرستار نیاز دارند رایزنی می‌کنیم تا مهاجرت پرستاران به این کشورها با هماهنگی و اطلاع از وضعیت و نیاز این کشورها انجام شود.
رازانی ادامه داد: در واقع با ساماندهی مهاجرت پرستاران به این سمت می‌رویم که نیروهایی داوطلب مهاجرت بتوانند با آگاهی بیشتر به کشورهای دیگر برای کار بروند و تجربه کسب کنند و اگر خواستند دوباره به کشور بازگردند تا هم از تجارب این پرستاران برای ارتقای وضعیت پرستاری کشور استفاده شود و هم این پرستاران توان بازگشت به کشور را داشته باشند. در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه پرستاری این است که از نظر تعداد پرستار موجود در کشور با استانداردها فاصله داریم و اگر این روند مهاجرت با همین سرعت ادامه یابد آینده پرستاری کشور دچار آسیب می‌شود.
مشاور رییس کل سازمان نظام پرستاری در امور بین‌الملل گفت: اکنون کارگروه ساماندهی و مدیریت مهاجرت کادر سلامت با محوریت پرستاری راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی چنین کارگروهی راه را برای سایر گروه‌های علوم پزشکی نیز باز می‌کند و تجاربی را که در این مسیر کسب می‌کنیم در اختیار سایر گروه‌ها نیز قرار می‌دهیم و به این ترتیب می‌توانیم چالش ناشی از مهاجرت پرستاران و کادر درمان را ساماندهی کنیم. مشاورامور بین‌الملل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که کشورهای مقصد مهاجرت پرستاران مشخص شود و پرستارانی که قصد مهاجرت دارند در قالب ماموریت به این کشورها اعزام شوند و دوباره به کشور برگردند. مزیت این کار است که در این شیوه، پرستاران به طور کامل از محل کار خود جدا نمی‌شوند و امکان بازگشت به محل کار خود را خواهند داشت.
وی افزود: پرستارانی که متقاضی مهاجرت هستند براساس تبلیغات و اخبار رسانه‌ها اقدام به درخواست مهاجرت می‌کنند و در بسیاری موارد اطلاعات دقیقی از وضعیت شغلی در کشور مقصد ندارند. رسانه‌هایی که مهاجرت پرستاران را تبلیغ می‌کنند مدینه فاضله‌ای برای پرستاران ترسیم می‌کنند در حالی که ممکن است مهاجرت به این کشورها از نظر خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، موقعیت شغلی و… برای پرستاران مطلوب نباشد.
رازانی ادامه داد: بسیاری از پرستاران برای مهاجرت ترک شغل می‌کنند و اموال و دارایی‌های خود را می‌فروشند و در واقع همه پل‌های پشت سرشان را خراب کرده‌اند به همین علت امکان بازگشت به کشور را ندارند. نمونه آن پرستاران ایرانی است که در دانمارک نسبت به وضعیت موجود اعتراض و تجمع داشته‌اند. در مورد این پرستاران آنچه مشخص شده این است که وضعیت مطلوبی برای آنان در دانمارک فراهم نشده و جمع کثیری از آنها دچار سردرگمی شده‌اند و چه‌بسا بسیاری از این پرستاران شغل خود را با چندین سال تجربه و خانواده‌های خود را رها کرده و به این کشور مهاجرت کرده‌اند و اکنون پشیمان هستند.
مشاور رییس کل سازمان نظام پرستاری بیان کرد: هرگز قصد مانع ایجاد کردن برای پرستاران و ممانعت از مهاجرت آنها را نداریم و مهاجرت را حق طبیعی پرستاران می‌دانیم اما هدف از تشکیل این کارگروه، رفع آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از مهاجرت پرستاران است تا بتوانند بدون مشکلات اداری و استخدامی به سر کار خود بازگردند.
وی درباره آمار مهاجرت پرستاران گفت: آمارهای مختلفی از درخواست گوداستندینگ توسط پرستاران داریم. با این وجود آماری از اینکه چه تعداد از این پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند و چه تعدادی از آنها از مهاجرت خود رضایت دارند موجود نیست. با این روند و تشکیل کمیته مذکور می‌توانیم این موضوعات را رصد کنیم.
با توجه به مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد و با توجه به عدم اقناع پرستاران درباره مطالبات‌شان در حوزه‌های مختلف که عمدتا ریشه‌های مالی و معیشتی دارد، امکاناتی که در کشورهای منطقه و دوردست برای پرستاران در نظر می‌گیرند رو به افزایش است و روز‌به‌روز اشتیاق گروه پرستاری برای اقدام به مهاجرت روند صعودی دارد. با توجه به روند افزایشی مهاجرت پرستاران اگر راهکاری برای آن در نظر گرفته نشود می‌تواند کشور را دچار چالش جدی کند و شاید در آینده نیازمند آوردن پرستار از کشورهای دیگر شویم. متاسفانه تعداد زیادی از پرستارانی که اقدام به مهاجرت می‌کنند، پرستاران نخبه و خبره هستند و مهاجرت آنها کشور را دچار مشکل می‌کند./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: