کد خبر: ۱۰۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>طب سنتی>مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: دانشجویان اتریشی تا چند هفته دیگر برای فراگیری طب سنتی وارد ایران می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دكتر امیرهومن كاظمی افزود: این دانشجویان در راستای نشست مشترك دانشگاه علوم پزشكی تهران با متخصصان طب سنتی اتریش برای تحصیل به ایران می آیند و در دانشگاه علوم پزشكی تهران مشغول به تحصیل می شوند.
وی از توسعه همكاری های آموزشی طب سنتی بین ایران و اروپا در راستای تلاش های جهانی ساختن طب ایرانی، خبر داد و اینكه طی چند ماه گذشته نشست های مشتركی با متخصصان طب سنتی چین، كره جنوبی، اسپانیا و اتریش برگزار شده است.
وی خاطرنشان كرد: ظرف چند ماه آینده نیز تبادل استاد طب سنتی را با اتریش و اسپانیا خواهیم داشت؛ ضمن اینكه با آكادمی طب سنتی چین و كره جنوبی همكاری هایی را آغاز كرده ایم.
معاون بین الملل دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار كرد: به زودی با كشورهای منطقه مانند تاجیكستان و عراق و افغانستان - كشورهایی كه تشابه فرهنگی بیشتری با ایران دارند- همكاری های بیشتری صورت خواهد گرفت و امید است در آینده نزدیك طب سنتی ایران را بیش از پیش به دنیا معرفی كنیم.
وی افزود: برخی مباحث در طب سنتی ایران مانند اصول طب سنتی از نظر ابن سینا، داروهای گیاهی بومی و توانمندی طب ایرانی در اصلاح تغذیه و سبك زندگی برای جهانیان از جذابیت ویژه ای برخوردار است.
این عضوهیات رئیسه فدراسیون جهانی طب سوزنی، خاطرنشان كرد: در زمان حاضر طب سنتی در جهان به نام طب سنتی هندی و طب سنتی چینی شناخته شده است چون این كشورها سال هاست كه در این مقوله كار می كنند اما در ایران ،فقط چندسالی است كه ساختاری برای طب سنتی تعریف شده است.
مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، گفت: كشورهایی مانند هند و چین، حدود 60 سال است كه در زمینه طب سنتی كار می كنند و ایران 6 سال است كه وارد این عرصه شده است؛ اما با وجود این مدت كم، هر چند كه به اقدامات بیشتری نیاز است ،‌ جایگاه ما در طب سنتی خوب است.
كاظمی تصریح كرد: طب سنتی ایران را نمی توان با كشوری مانند چین یك میلیاردی با آن حمایت عظیم دولتی مقایسه كرد.
وی تاكید كرد: ما هم می توانیم طب سنتی ایران را جهانی كنیم اما این امر، نیازمند حمایت های فراتر از وزارت بهداشت و برنامه ریزی های بیشتر است.
معاون بین الملل دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه به برگزاری سمپوزیوم «جایگاه طب سنتی در ایران و اسپانیا» در هفته گذشته با حضور مسئولان دانشكده پزشكی دانشگاه سانتیاگو اسپانیا در دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران اشاره كرد.
كاظمی گفت: نگرش مثبتی به آكادمیك شدن طب سنتی و مكمل در دنیا از دهه 80 میلادی ایجاد شد و امروزه بالغ بر صدها دانشگاه،دانشكده، انستیتو و كالج در سراسر دنیا به آموزش، پژوهش و ارائه خدمات درمانی طب سنتی، سوزنی، گیاهان دارویی و كایروپراكتیك (نوعی طب فیزیكی) می پردازند.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه اسپانیا از جمله كشورهای پیشگام در زمینه آموزش طب سنتی است و دانشگاه سانتیاگو بیش از 20 سال است كه دوره های تحصیلات تكمیلی طب سوزنی و طب سنتی را برگزارمی كند.
مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در ادامه هدف از برقراری اینگونه تعاملات بین المللی را استفاده از تمام فرصت ها برای معرفی طب سنتی ایران به عنوان بخشی از علوم وفرهنگ این سرزمین به سایر كشورها و همچنین بهره مندی از تجارب سایر كشورها در زمینه بهره گیری از طب سنتی بیان كرد.
كاظمی به فعالیت های بین الملل اخیر دانشكده طب سنتی و دفتر طب سنتی وزارت بهداشت اشاره كرد و هدف همه این فعالیت ها را جهانی كردن طب سنتی ایرانی دانست.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاكید كرد:برای رشد و پیشرفت طب ایرانی باید از مرزهای ایران فراتر رویم؛ تمام كشورهایی كه راه پیشرفت را در این حوزه طی كرده اند به صورت فراملی فكر و عمل كردند.
مشاور بین الملل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، اضافه كرد: رویكرد ما نیز از آغاز شكل گیری آكادمیك طب سنتی علاوه بر مستند سازی مباحث، معرفی و گسترش طب سنتی ایران درعرصه بین المللی بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: