کد خبر: ۱۳۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 05
در بدن انسان 24 مهره وجود دارد که ماهیچه‌ها و رباط‌ها به قائم نگه داشتن ستون فقرات ما کمک شایانی می‌کند.
شفا آنلاین:از بین اجسام مهره‌ای دیسک‌ها را داریم. دیسک‌ها درنقش ضربه‌گیر و جذب شوک‌های وارده به ستون فقرات عمل می‌کنند. در درون هر دیسک بافت نرم ژلاتینی قرار دارد که اجسام مهره‌ای از بیرون‌ آن را احاطه کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید از سن 25 سالگی به بعد، مایعات درون دیسک شروع به خشک شدن کرده و به تدریج فرآیند فرسودگی و فرسایش دیسک اتفاق می‌افتد. بنابراین روند فرسایش دیسک بسته به اینکه در طول زندگی، چگونه از آنها استفاده کنیم، با سرعت‌های مختلفی فرسایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه دیسک در مجاورت اعصاب قرار دارد، وقتی دچار آزردگی شود، با وارد آمدن فشار و اصطکاک مکانیکی دیسک، دردی در ناحیه کمر و پای بیمار می شود که اصولا دردهای سیاتیک نامیده می‌شود.
بعضی اوقات سوال می‌شود که دیسک با سیاتیک تفاوتی دارد یا نه؟ علیرضا زالی پاسخ می‌دهد: « برونداد و ماحصل فشار دیسک بر عصب بین مهره‌ای را تحت عنوان سیاتالژی یا درد سیاتیکی می‌نامیم. وقتی مواد نرم داخل دیسک دچار مشکل می‌‌شوند، مواد الیافی سخت در اطراف دیسک دچار ساییدگی می‌شود، مواد داخل آن به بیرون راه پیدا کرده که فتق دیسک نامیده می‌شود که یکی از علت‌های شایع کمردرد در انسان است.»
باید بدانیم که گاهی با دردهای ناگهانی کمر مواجه می‌شویم که علتی ‌جز دیسک‌ یا سایر مسائل مزمن دارد. در موارد حادی که درد ناگهانی کمر یا پشت عارض شود، عمدتا به دلیل برداشتن بار سنگین یا حرکت نامناسب یا گاهی اوقات نیز براثر فشارها یا استرس‌های روانی ایجاد می‌شود. در چنین مواردی معمولا وجه غالب بالینی انقباض ماهیچه‌ها است که منجر به بی‌حسی گردن، در قسمت فوقانی در ناحیه کمر، درد بین کتف و گاهی اوقات دردهای فشارنده و انقباض‌هایی که گاهی خود بیمار با لمس ستون فقرات، اسپاسم‌ها را احساس می‌کند. در مواردی که درد ناگهانی کمر با علت نامعلوم ایجاد می‌شود، استراحت کافی توصیه می‌شود. قرار دادن بالشتک‌های سفت و محکم که تکیه‌گاه کمر و گردن باشد، کیسه‌های آب گرم و بالشت‌های حرارتی و درمان‌های دوره‌ای کوتاه مدت در عرض 48 ساعت به تخفیف و ازبین رفتن دردهای ناگهانی کمر کمک می‌کند. ترجیح ما این است که در اکثر مواقع با همین درمان‌های نگهدارنده، اسپاسم ایجاد شده را کاهش دهیم. چنانچه دردهای ناگهانی بدون علت، به صورت متواتر عود کند، باید علت‌های بیشتری جست‌وجو شود. بحثی که در بین مردم شایع است و مکرر از آن نام برده می‌شود، گودی کمر و دردهای ناشی از آن است. عضلات اطراف ستون فقرات از ویژگی مهمی برخوردار است، به گونه‌ای که بسیاری از فشارهای وارده به ستون فقرات با سلامت و طراوت عضلات به خوبی جذب می‌شود، بنابراین در افراد مختلف، به علت نبود فعالیت‌های مناسب ورزشی و کششی یا طرز ایستادن و نشستن‌های غلط و طولانی‌مدت و پوزیشن‌های نامناسب مستمر، لگن به سمت عقب و بالا متمایل شده و با چنین حالتی کمر حالت صاف‌تری به خود می‌گیرد. گاهی اوقات هم برعکس این حالت پیش می‌آید، یعنی لگن به سمت جلو و پایین خمیده شده و کمر حالت منحنی به خود می‌گیرد. لذا هر پدیده‌ای که به افزایش گودی کمر و صاف شدن کمر منجر می‌شود، ناشی از ضعف ستون فقرات و به خصوص ناشی از فقدان فعالیت‌های ورزشی مناسب است. گودی کمر هم به نوبه خود موجب تشدید دردهای کمری می‌شود اما آنچه که بیش‌از همه نظر کارشناسان و متخصصان را جلب کرده، مساله ارگونومی است.

 به تدریج نسل ایرانی بلندقدتر می‌شوند، بنابراین طبیعی است که بسیاری از وسایل و ابزاری که افراد درمنزل و در محیط کاری با آن سروکار دارند و با استانداردهای نسل‌های قبل‌تر ساخته شده و ممکن است با نسل قدبلندتر سازگاری نداشته باشد، مشکل ایجاد کند. به گفته زالی، از طرفی در کشور ما فرهنگ ارگونومی در ساخت وسایل منزل و محیط کاری شکل نگرفته است و کمتر مورد توجه واقع شده است، در ساخت‌ها و سازها هم فرهنگ ارگونومیک مغفول مانده، مثلا استاندارد ساخت کابینت‌ها، میزها و در محیط‌های کاری صندلی‌ها و میزکاری افراد را مجبور می‌کند که خمیده‌تر باشد. نکته مهم دیگر، مواردی است که می‌تواند، کمردردها را در شرایط خاصی افزایش دهد. مانند، نوع صندلی و نحوه استفاده از وسایل، نحوه نشستن پشت فرمان و نوع رانندگی و...لذا باید به این موضوع مهم توجه شود و مسئولان درجهت سازگاری بدن انسان با پدیده‌های پیرامون اقدامات موثری انجام دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: