کد خبر: ۱۳۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
«مدیریت خون بیمار مجموعه اقداماتی است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت می‌گیرد و باعث می‌شود نیاز به انتقال خون به حداقل ممکن برسد. این اقدام برای اولین‌بار در آمریکا انجام شد که نتایج بسیار خوبی در پی داشت.
شفا آنلاین:علی‌اکبر پورفتح‌اله، مدیرعامل سازمان انتقال‌خون با اشاره به آغاز هفته مدیریت خون بیمار و اهمیت توجه به آن، گفت: «مدیریت خون بیمار مجموعه اقداماتی است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت می‌گیرد و باعث می‌شود نیاز به انتقال خون به حداقل ممکن برسد

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید این اقدام برای اولین‌بار در آمریکا انجام شد که نتایج بسیار خوبی در پی داشت. در آمریکا سالانه با 5 درصد افزایش اهدای‌خون روبه‌رو بودند و سال 2014 به 16 میلیون اهدای خون در سال رسیدند. در سال 2014 برنامه مدیریت خون بیمار، اجرا و باعث شد که در سال 2016 میزان اهدای‌خون در آمریکا به 14 میلیون کاهش پیدا کند اما از بعد اقتصادی، هزینه عوارض و گرفتاری‌هایی که تزریق خون آلوژن ایجاد می‌کند، 5 برابر هزینه تولید است.»

       وی ادامه داد: «در حال حاضر تجربیات بسیار خوبی در دنیا در زمینه مدیریت خون صورت گرفته است. به عنوان مثال در بحث جراحی‌های ارتوپدی که جزء جراحی‌های انتخابی است این فرصت وجود دارد که کم خونی را قبل از عمل اصلاح کنیم تا بیمار با هموگلوبین پایین وارد اتاق عمل نشود. در همین راستا انتظار داریم که در کشور ما نیز مدیریت خون بیمار در بیمارستان‌ها اجرایی شود که به اقدام و فرهنگ‌سازی بزرگی نیاز دارد.» مدیرعامل سازمان انتقال‌خون گفت: «ما در این زمینه نیاز به اقدامات اساسی و مشارکت همه‌جانبه تمام نهادها داریم. فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها و گسترش ادبیات انتقال خون به خصوص در زمینه تعرفه‌گذاری و ارزش‌گذاری خدمات مرتبط با مدیریت خون بیمار، باید در دستور کار شما و همکارانتان قرار بگیرد.»

       پورفتح‌اله ادامه داد: «در حال حاضر خدمات مرتبط با مدیریت خون بیمار از تعرفه برخوردار نیست و بیمه‌ها هزینه آن را تقبل نمی‌کنند به همین دلیل این اقدام در مراکز درمانی ما کمتر صورت می‌گیرد. باید این فرهنگ‌سازی انجام شود و لازمه آن این است که تعرفه‌گذاری برای این‌گونه خدمات انجام شود و هزینه پزشکی که برای اصلاح کم‌خونی بیمار وقت می‌گذارد، دیده شود. اقدام ما در سازمان انتقال خون فرهنگ‌سازی این ادبیات است. باید در مسائل اجرایی این اگاهی را بدهیم تا در سطح عموم جامعه این گام برداشته شود.»

       مدیرعامل سازمان انتقال‌خون ایجاد مراکز جامع اهداء خون را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و افزود: «ما این اقدام را به تدریج در تمامی استان‌ها آغاز خواهیم کرد. به تدریج در استان‌ها مراکز انتقال خون را تبدیل به مراکز جامع اهداء خون خواهیم کرد تا هموطنان بتوانند به غیر از اهداء خون، سایر موارد اهداء از جمله اهداء پلاکت، اهداء پلاسما و... را نیز انجام دهند.»

       وی با بیان اینکه تا پایان سال در 15 استان امکان پذیره‌نویسی و اهداء سلول‌های بنیادی خون‌ساز فراهم خواهد شد، گفت: «امیدواریم به تدریج سایر فعالیت‌های مرتبط با اهداء را در مراکز جامع اهداء داشته باشیم. در رابطه با پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی باید آزمایش‌های سازگاری ‌نسجی را انجام دهیم. در واقع یکی از دلایل عدم توسعه پذیره‌نویسی در کشور، هزینه این آزمایش‌ها بود. برای هر مورد آزمایش سازگاری ‌نسجی حدود 300 هزار تومان فقط هزینه مواد مصرفی کیت تشخیصی است. در این زمینه با کمکی که وزارت بهداشت و هیئت امنا صرفه جویی ارزی انجام می‌دهد، قرار است برای 100 هزار نفر آزمایش سازگاری‌ نسجی انجام دهیم تا به داوطلبان پذیره‌نویسی اضافه شوند. این افراد می‌توانند داوطلب اهداء سلول‌های بنیادی شوند.»

       مدیرعامل سازمان انتقال‌خون افزود: «تنها کاربرد بالینی توافق شده در رابطه با سلول‌های بنیادی، سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که مستلزم داشتن مراکز پذیره‌نویسی است. البته زیرساخت این اقدام در کشور ما وجود دارد و تاکنون 8 هزار پیوند در کشور صورت گرفته است اما سهم پیوند غیر خویشاوند تنها 100 مورد بوده است در حالی که در دنیا 50 درصد از غیرخویشاوند صورت می‌گیرد و لازمه آن این است که داوطلب در این زمینه داشته باشیم.»

       پورفتح‌اله ارتقای کیفیت اهداء خون را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: «با توجه به تلاش 44 ساله سازمان انتقال خون از نظر کمیت اهداء‌خون در کشور مشکلی نداریم. 27 واحد اهداء خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور داریم.2 میلیون و‌یکصد هزار واحد خون در سال اهداء می‌‌شود به طوری که 500 هزار اهداء‌کننده مستمر داریم که حداقل سالی دو بار اهداء خون انجام می‌دهند.»

       به گفته مدیرعامل سازمان انتقال‌خون، براساس مطالعات آماری بیشترین موارد هپاتیت B و C در آزمایش‌ها مربوط به اهداء‌کنندگانی است که برای اولین‌بار به سازمان انتقال‌خون مراجعه می‌کنند. وی از برنامه غربالگری اهداءکنندگان بار اول در 5 استان کشور خبر داد و گفت: «در این برنامه اهداءکنندگانی که برای اولین‌بار به مراکز اهداء‌خون مراجعه می‌کنند دیگر خون اهداء نمی‌کنند. بلکه برای بار اول آزمایش‌های سلامت برای آنها انجام می‌شود و در صورتی که برای اهدای خون مناسب بودند سه ماه بعد دعوت به اهدای خون می‌شوند. با وجود اینکه هزینه‌های سازمان با این اقدام به شدت افزایش پیدا می‌کند ولی سلامت خون در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.»

       پورفتح‌اله با بیان اینکه برنامه غربالگری به صورت پایلوت در استان‌های مختلف اجرا شده است، افزود: «در استان کردستان 7000 مورد اهداء کننده بار اولی داشتیم. ظرف 6 ماه گذشته که این طرح اجرا شده تقریبا 50 درصد ازاهداء کنندگان مراجعه‌ مجدد نداشته‌اند. مفهومش این است که در این استان‌ها باید تلاش کنیم میزان اهداء‌کنندگان بیشتری جذب کنیم تا این خلاء را پوشش دهیم. به همین دلیل این اقدام را در استان‌هایی که امکان ارسال خون ندارند و حجم اهداء خونشان پایین است آغاز کرده‌ایم. امیدواریم تا پایان سال در 15 استان کشور نیز بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: