کد خبر: ۱۰۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 17
مدیر عامل انتقال خون خبرداد؛
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: هر چند از نظر آمار اهدای خون به خودکفایی رسیده ایم اما به دنبال افزایش آمار آن نیستیم بلکه هدف، افزایش اهداکنندگان مستمر است.
به گزارش شفاآنلاین : اهدا کنندگان مستمر خون به اهدا کننده هایی اطلاق می شود که در یک دوره یکساله حداقل 2 بار ، خون اهدا کرده باشد . اهدا کنندگان داوطلب مستمر، حس مسئولیت بیشتری نسبت به جامعه دارند، آگاهی بیشتری نسبت به اهمیت اهدای خون و پیشگیری از عفونت های منتقله از راه خون دارند و سالمترین گروه اهدا کنندگان خون هستند.
علی اکبر پور فتح الله افزود :هم اکنون توانسته ایم شاخص اهدای مستمر خون در سازمان انتقال خون را به 52 درصد برسانیم این در حالی است که هدف ما رسیدن به اهدای خون مستمر 90 درصدی است.
وی خاطر نشان کرد: از نظر تعداد اهداکنندگان خون، شاخص ما 27اهدای خون به ازای هر یک هزار تن جمعیت است و هم اکنون از نظر آمار اهدای خون به خودکفایی رسیده ایم.
پور فتح الله با اشاره به طرح ساماندهی اهدا کنندگان بار اول گفت: با توجه به اینکه خطر بروز آلودگی در میان خون های اهدایی بار اولی ها بالاتر است، سازوکاری برای ساماندهی خون های اهدایی بار اولی در نظر گرفته ایم و به نحوی برنامه ریزی کرده ایم که اهدا کنندگان بار اول به سمت اهدای مستمر هدایت شوند.
این مقام مسئول در سازمان انتقال خون ادامه داد: این سازمان درصدد ایجاد مراکز کار آمد و استاندارد اهدای خون است و راه اندازی پنج مرکز بزرگ به کمک خیرین در استان تهران نیز در همین راستا انجام شده است.
پور فتح الله اظهار کرد: دلیل ساخت این پنج مرکز نیز همین است که بتوانیم حجم اهدای خون در این مراکز را به بالاتر از 20 هزار واحد برسانیم.
وی در خصوص فعالیت های آموزشی، پژوهشی و دستاوردهای این سازمان نیز گفت: در سال 94 مجوز تاسیس مرکز رشد گرفته شد و 2 پروژه پژوهشی این مرکز هم تصویب شد.
پور فتح الله تاسیس آزمایشگاه جامع رفرانس ژنوتایپ گروه های خونی کشور و تولید انبوه کیت غربالگری تعیین گروه های اصلی و آنتی بادی های غیر منتظره مهم بالینی را 2 عملکرد مهم معاونت آموزشی و پژوهشی این سازمان برشمرد.
وی گفت: برگزاری سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون با حضور و همکاری 13 کشور و 19 سخنران بین المللی یکی دیگر از کارهای بزرگی بود که نشان دهنده جایگاه آموزشی و علمی سازمان انتقال خون در منطقه در سال 94است.
به گفته مدیر عامل سازمان انتقال خون موسسه عالی طب انتقال خون در این سال، رتبه ششم مرکز تحقیقات در بین 145 مرکز فاقد ردیف بودجه را کسب کرد.
پور فتح الله به دستاورد ملی دیگری اشاره کرد که منجر به مدیریت بهتر خون و فرآورده های آن خواهد شد و اینکه راهنمای ملی انتقال خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و راهنمای ملی مراقبت از خون، 2 دستاورد دیگر به شمار می آیند که با ابلاغ به بیمارستان ها می توان جلوی مصرف بی رویه خون را گرفت.
وی در خصوص دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران در سال 94 در بعد بین المللی به ادامه همکاری با سازمان جهانی بهداشت در قالب مرکز همکار و مشارکت در تاسیس شبکه سلامت خون امرو (کشور های منطقه مدیترانه شرقی) اشاره کرد.
وی گفت: ارسال نمونه های کنترل خارجی کیفی آزمایشگاهی ایکاس، برگزاری کارگاه GMP و پیگیری تاسیس شبکه سلامت خون امرو از جمله برنامه هایی به شمار می آید که در راستای همکاری انتقال خون با سازمان جهانی بهداشت تداوم خواهد داشت که امسال نیز این برنامه ها انجام شد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون درباره فعالیت های فراملی به تفاهمنامه امضاء شده با انتقال خون فرانسه، افغانستان و ترکیه اشاره کرد و افزود: پروژه تاسیس بانک اطلاعات سلامت خون میان کشورهای عضو امرو و مقدمات راه اندازی دیپلم مشترک انتقال خون با یکی از دانشگاه های فرانسه از جمله فعالیت های بین المللی سازمان انتقال خون است.
پور فتح الله اضافه کرد: در راستای همکاری با سازمان جهانی بهداشت پروژه تاسیس بانک اطلاعات سلامت خون میان کشورهای عضو امرو را نیز در دست داریم و در همین ارتباط فعالیت های علمی،پژوهشی و تحقیقاتی در مورد انتقال خون کشورهای منطقه و کمک به انتقال خون کشورهای نیازمند در سالجاری انجام شده است یا در حال انجام است.
وی همچنین به دستاوردهای حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان اشاره کرد و افزود: تعرفه گذاری خدمات انتقال خون و تحت پوشش قرار گرفتن 14 خدمت این سازمان در سال 94، دستاورد بزرگی بود که می تواند به تحول خدمات انتقال خون و مدیریت بهتر مصرف خون منجر شود.
وی تصریح کرد: اخذ مجوز وصول 110 میلیارد تومان درآمد در قانون برنامه و بودجه سال 94 نیز یکی از دستاوردها است که در پی تحقق درآمدهای سازمان انتقال خون تحقق پذیرفته است اما برای رشد و توسعه انتقال خون کشور باید درآمدهای انتقال خون اختصاصی شود تا بتوانیم با استفاده از درآمدهای سازمان فرآیندها را روز آمد کنیم و ارتقا دهیم.
پور فتح الله، سال 94 را نقطه عطفی در تاریخ سازمان انتقال خون خواند و افزود: هیات امنایی شدن سازمان ( تسری بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم ) یکی دیگر از این دستاودها است که با پیگیری های فراوان توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع حاصل شد و این موفقیت می تواند رضایت بیشتر کارکنان انتقال خون را به خاطر تغییر محسوس در وضعیت دریافتی های آنان به وجود آورد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون، ابراز امیدواری کرد که در سال 95 با گشایش های حاصله از دستاوردهای اقتصادی و تحولات ساختاری سازمان، شاهد رشد و توسعه کیفی و ارتقای رضایت عمومی کارکنان و اهدا کنندگان و بیماران نیازمند به خون باشیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: