کد خبر: ۱۳۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
زائران اباعبدالله (ع) امسال در راهپیمایی اربعین حسینی می توانند با نصب رایگان سامانه تحت موبایل 'وصال' از موقعیت مکانی خود و همراهانشان و فاصله شان با مراکز خدمات رسانی در طول مسیر آگاه شوند و با ستاد برگزاری مراسم نیز در ارتباط باشند.

شفا آنلاین:سامانه وصال به همت محققان شرکت دانش بنیان توسعه علوم ژئوماتیک رهپویان براساس دانش ژئوماتیک (سنجش از دور و سیستم اطلاعات مکانی) طراحی و پیاده سازی شده است.
'محمدجعفر صدیق' رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز سه شنبه در مراسم رونمایی از این سامانه ابراز امیدواری کرد که تولید این محصول نرم افزاری موجب تسهیل در خدمات رسانی بهتر و بیشتر به زائران اربعین باشد.
 به گزارش شفا آنلاین،مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه علوم ژئوماتیک رهپویان نیز در این مراسم گفت: سامانه وصال دارای کاربردهای گسترده ای است که می تواند در رخدادهای مناسبتی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
'ماهیار سلطانی رفیعی' خاطرنشان کرد: محققان ایرانی در زمینه طراحی سامانه های مکان محور بومی قدم های بسیار بزرگی برداشته اند که طراحی و پیاده سازی سامانه مکان یاب وصال نیز از جمله آنهاست.

**اطلاع از موقعیت موکب ها و مراکز خدمات رسانی مسیر پیاده روی اربعین
طراح و سازنده سامانه وصال نیز درباره کاربردهای این سامانه تعاملی توضیح داد: اطلاعاتی همچون مسیر پیاده روی، موقعیت موکب ها، عمودها، مکان های زیارتی و متبرکه، هتل ها و مراکز اقامتی، مراکز هلال احمر و درمانی از جمله اطلاعات مکانی موجود در این سامانه است که زائران می توانند علاوه بر مشاهده موقعیت جغرافیایی خود روی نقشه، از فاصله خود تا مکان های موردنظرشان نیز مطلع شوند.
'سهیل ایوزخانی' امکان جستجو و مشاهده مکان های مورد نظر زائران در مسیر راهپیمایی، امکان نمایش نقشه پایه به صورت تصویر ماهواره ای و نقشه خیابان ها را از جمله قابلیت های این سامانه ذکر کرد.
وی در تشریح ویژگی های منحصر به فرد سامانه وصال گفت: در این سامانه، امکان جستجوی اماکن براساس نوع و نام آنها فراهم شده است و کاربران می توانند اطلاعات مکانی روی نقشه براساس دسته بندی و سایر مشخصات مکانی را اضافه و یا ویرایش کنند.
معاون فناوری شرکت دانش بنیان توسعه علوم ژئوماتیک رهپویان تصریح کرد: وصال به عنوان یک سامانه تعاملی امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین زائران و ستادهای مدیریتی مراسم اربعین را فراهم می سازد به طوری که از طریق آن اطلاعیه های مهم و عمومی از سوی ستادهای مدیریتی مراسم در اختیار زائران قرار می گیرد.
وی یادآور شد: همچنین زائران قادر خواهند بود برحسب نیاز، رخدادهای پیش آمده طی مسیر همچون اعلام گمشدگی، بروز حوادث و سوانح، ازدحام و وجود مشکلات ارائه خدمت به زائران را به ستادهای مدیریتی همراه با موقعیت، زمان و تصویر رخداد اعلام کنند.

**همسفرها در پیاده روی اربعین یکدیگر را گم نمی کنند
ایوزخانی امکان تعریف هم گروهی را از دیگر قابلیت های سامانه وصال ذکر کرد و گفت: طی سال های گذشته، یکی از دغدغه های زائران اربعین حسینی که به صورت گروهی اقدام به این سفر روحانی کردند، پیدا کردن و مطلع شدن از موقعیت یکدیگر در خیل ازدحام زائران بود و از آنجا که مسیر راهپیمایی عمدتا یک طرفه و برگشت در میان انبوه جمعیت بسیار سخت و دشوار است، هم گروهی ها درصورت گم کردن یکدیگر به مشکلات زیادی برمی خورند.
وی ادامه داد: افراد مسن و خردسالان نمی توانند در این راهپیمایی پا به پای بزرگسالان حرکت کنند و جدا افتادن از گروه، موجب استرس و نگرانی خانواده ها و اعضای گروه می شود.

**امکان تعریف هم گروهی با در اختیار داشتن کد کاربری سایر زائران
این محقق جوان در توضیح راه حل این مشکل با استفاده از سامانه وصال گفت: هر کاربر با نصب این نرم افزار روی گوشی تلفن همراه خود، یک کد کاربری اختصاصی دریافت می کند که با این کد کاربری، دیگر افراد حاضر در مراسم، آن را به لیست خود اضافه کرده و تشکیل یک گروه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل گروه در سامانه وصال، تعیین فاصله زائران ثبت شده از موقعیت کاربر و همچنین تعیین موقعیت هم گروهی ها و نمایش آن روی نقشه برای هم گروهی ها امکان پذیر می شود.

**دسترسی خانواده زائران اربعین در ایران به موقعیت مکانی آنها
ایوزخانی ادامه داد: با درنظر گرفتن شرایط خاص کشور عراق، برخی خانواده های زائران در ایران نگران آنها هستند و ممکن است تماس تلفنی با آنها نیز با توجه به جمعیت عظیم شرکت کنندگان در راهپیمایی به راحتی ممکن نباشد، بنابراین امکانی فراهم شده است تا خانواده ها در ایران نیز با نصب این سامانه و در اختیار داشتن کد کاربری زائر از موقعیت مکانی او مطلع شوند.
وی درباره نحوه دسترسی و نصب این سامانه نیز گفت: کاربران می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.vesal95.ir نرم افزار را دانلود و روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنند که البته امسال امکان نصب سامانه فقط برای تلفن های دارای سیستم عامل اندروید فراهم است و از سال های آینده برای دیگر سیستم های عامل نیز قابل استفاده خواهد بود.
برچسب ها: اربعین ، توسعه ، ژئوماتیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: