کد خبر: ۱۲۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
هاشم موذن‌زاده، دبیر اجرایی گروه پزشکان و قانون در خصوص مسائلی که درحوزه فضای مجازی در حیطه اطلاع‌رسانی جامعه پزشکی وجود دارد، می‌گوید: «در حوزه پزشکی شبیه سایر حوزه‌ها نمی‌توانیم، حالت ویژه ماندن را حفط کنیم.
شفا آنلاین: انفجار اطلاعات و داشتن دسترسی عمومی به اطلاعات در سطوح مختلف و با شرایط متفاوت خاصیت و ویژگی شرایط جدید است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  این دسترسی به شکل آسان‌تر و قابلیت انتقال بیشتر به نحوی که به هیچ وجه حالت پنهان ماندگی و در پستو عمل کردن را نخواهیم داشت، اطلاعات ارزشمندترین کالای جهان است و اطلاع‌رسانی به این نحو بخش بزرگی از مشغله بشری بوده، چراکه تاثیراتش را بر تمام زندگی بشر می‌گذارد.»

 وی می‌گوید: «وقتی آگاهی بیشتری وجود داشته باشد، روش‌ها، منش‌ها و تعاملات متفاوت خواهد بود. بدون آگاهی روش‌های متفاوتی بوده و این روش‌ها مبتنی بر ترس و تردید و احساس حرکت در تاریکی است. این باعث می‌شود، دقت عمل پایین آمده و از روش‌های آزمون و خطایی استفاده شود. درحالی که دسترسی به اطلاعات، آن هم اطلاعات قابل اطمینان مهم است.

می‌توان موثق و غیر موثق بودن اطلاعاتی که در شبکه‌ها یا در کانال‌های مختلف و با دسترسی‌های مختلف موجود است را بررسی کرد و از صحیح بودن آنها اطمینان حاصل کرد. تاثیر این موضوع فقط در جامعه پزشکی نیست.» موذن‌زاده ادامه می‌دهد: «اما جامعه پزشکی به دلایل ویژه دچار تغییرات جدی‌تری است. دلیل این موضوع در گذشته فاصله دانشی بین پزشک و بیمار و پزشک و جامعه بود. نگاه جامعه عمومی به پزشک به گونه‌ای بوده که آنها را غیر قابل دسترس می‌کرده است. درحال حاضر این‌گونه نیست. بیمارانی که مراجعه می‌کنند، اطلاعات خوبی دارند. این کمک‌کننده است. اما از طرف دیگر این انفجار شدید اطلاعات ممکن است ما را به سمت تنوع برده و دچار نوعی سردرگمی کند و داشتن اطلاعات و منابع مختلف، بخش اصلی از نگرانی و آسیب‌شناسی است.»

        دبیر اجرایی گروه پزشکان و قانون عقیده دارد: «بخش دیگر این آسیب‌شناسی‌ها ناشی از تعمدها است. یعنی استفاده از فضاهای مجازی و اطلاع رسانی شبکه‌ها برای نوعی مقاصد سیاسی، نه اینکه مبتنی بر قدرت باشد، بلکه مبتنی بر هر نوع رفتاری که قصدی جز آگاهی‌رسانی داشته باشد. مثلا گزیده انتخاب کردن یک متن و رها کردن آن در فضای مجازی به معنای ناتمام رها کردن آن است. توجه به میزان و سرعت گسترش، باعث می‌شود، اگر خلل یا اشتباه یا سهل‌انگاری در تهیه گزارش رخ داده، قبل از اینکه جلوی آن را گرفته شود، تخریب می‌کند. لذا افرادی که در حوزه مجازی کار می‌کنند، باید مراقب اخلاق حرفه‌ای باشند، وقتی جمله‌ای نوشته می‌شود، به سرعت به فضای مجازی می‌رسد و امکان دیده شدن آن در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. به این ترتیب با یک فاجعه یا یک نعمت بزرگ هم‌زمان روبرو هستیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: