کد خبر: ۱۲۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
غدد همیشه نقشی تعیین‌کننده در سلامتی و ظاهر انسان‌ها داشته‌اند و از زمانی که اهمیت آنها کشف شده است، همیشه مورد توجه ویژه بوده‌اند.
شفا آنلاین: غدد درون‌ریز در دهه‌های اخیر بیشتر به علت دو بیماری رو به افزایش تیروئید و دیابت مورد توجه بوده‌اند و غدد برون‌ریز هم به علت تاثیر خود در ظاهر انسان و اندام‌های آن مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گرفته‌اند. کنگره غدد درون‌ریز و متابولیسم که توسط پژوهشگاه غدد برگزار می‌شود یازدهمین سال خود را در برگزاری این گردهمایی بین‌المللی به ریاست فریدون عزیزی می‌گذارند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  در این کنگره غالباً متخصصان و فوق‌تخصص‌های داخلی، متخصصین اطفال، پزشکان عمومی، جراحان، متخصصان مغز و اعصاب، آسیب‌شناسی، بیهوشی، غدد درون‌ریز و فوق کلیوی گروه‌های هدف هستند و امسال هم در این گردهمایی شرکت کردند و در مورد مسائلی مانند بررسی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم، اختلالات فوق کلیوی، پوکی استخوان، چاقی و بیماری‌هایی از این دست به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

       به گفته مسئولان این کنگره، در حال حاضر دو معضل اصلی، بیماری‌های غدد درون‌ریز،دیابت و تیروئید است. اما این مسئله تا چه اندازه تنها به ایران اختصاص دارد و میزان پراکندگی این بیماری در جهان به چه صورت است؟ طبق گزارشی که شبکه خبری CBSnews نوامبر سال 2012 در سایت خود قرار داده است، در حال حاضر 371 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند و عجیب‌تر آنکه 187 میلیون نفر آنها هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند. آمار جدیدتر به سایت سازمان جهانی بهداشت تعلق دارد که دو سال بعد در 2014 آن را منتشر کرد. طی این گزارش، در دهه 80 میلادی تعداد بیماران دیابتی در اوج خود 108 میلیون بود و گفته می‌شد تا به آن زمان این تعداد از بیماران قند، در تاریخ سابقه نداشته است. در حالی که اکنون با گذشت بیش از سه دهه در سال 2014 تعداد این بیماران به 422 میلیون افزایش پیدا کرده است. در پی همین مسئله درصد شیوع این بیماری که در دهه 80 در بین افراد بالای 18 سال، 7/4 درصد بود اکنون در سال 2014 به 5/8 درصد افزایش پیدا کرده است، رقمی تقریباً دو برابر. پراکندگی این بیماری در کشورهایی بیشتر است که درآمد متوسط و پایین دارند. با مشخص شدن این مسئله، سازمان جهانی بهداشت عامل تغذیه سالم و پیروی از رژیم غذایی مناسب را تنها راه درمان و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان توصیه می‌کند. نبود تغذیه کافی و مصرف مواد غذایی ناسالم با قند کاذب بالا می‌تواند مضرات بسیار خطرناکی برای آینده جوامع و میزان فعالیت آنان داشته باشد.

 دیابت می‌تواند منجر به کوری، از کار افتادگی کلیه، بیماری‌های قلبی، سکته و قطع عضو شود. همگی این بیماری‌های جانبی فرد را از فعالیت‌های روزانه محروم می‌کند و نه تنها برای کشورها و دولت‌ها سودی ندارند، بلکه سالیانه میلیاردها دلار به سیستم درمانی کشورها هزینه وارد می‌کنند. در سال 2012 تخمین زده شد نزدیک به 5/1 میلیون نفر از مردم در سال مستقیماً به علت دیابت جان خود را از دست می‌دهند و 2/2 میلیون نفر دیگر هم قربانی گلوکز بالای خون می‌شوند.

 از آنجایی که اکثریت این مرگ‌ومیرها زیر سن 70 سالگی به وقوع پیوسته است، سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند با همین روند تا سال 2030 دیابت به هفتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان تبدیل شود. در حالی که تنها پیروی از یک رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت فیزیکی منظم و نگهداشتن وزن مناسب می‌تواند تا بین 80 تا 90 درصد از ابتلا به دیابت نوع دوم پیشگیری کند. سایت بانک اطلاعات جهانی در مورد درصد شیوع دیابت بین سنین 20 تا 79 در سال 2015 کشورهای عربستان سعودی، مصر و مکزیک و عمان را جزو کشورهایی با بیشترین با میزان دیابت معرفی کرد. در این بین عربستان با 20 درصد میزان شیوع در بین هر 10 هزار نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. ایران با 10 درصد میزان شیوع، هم سطح کشورهایی مانند هند، چین، روسیه و آمریکا است. البته با توجه به میزان جمعیت و وسعت بیشتر این کشورها احتمالاً ایران تعداد تراکم ابتلای بیشتری دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: