کد خبر: ۱۲۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
کنترل بهداشتی پساب ها در موکب ها، اماکن بین راهی، محل های اسکان زائرین و سرویس های بهداشتی و ایستگاه های صلواتی که مورد نظارت قرار می گیرد و فرم های مخصوص آن تکمیل می شود.
شفا آنلاین:مهندس سید رضا غلامی در این باره گفت: دو بخش کار برای اربعین حسینی ۹۵ در خصوص هماهنگی ها و اقدامات لازم بهداشتی در کشور ایران و عراق انجام شده است.

به گزارش شفا آنلاین،وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی ایلام، خوزستان، آبادان و کرمانشاه در خصوص تردد زائران فعال خواهند شد و اقدامات و هماهنگی های لازم با این دانشگاه ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: جلسات مشترک زیادی با این دانشگاه ها داشته ایم و برنامه عملیاتی آنها درکنار برنامه عملیاتی و دستورالعمل مرکز سلامت محیط و کار برای اربعین تدوین شده است. توصیه‌های بهداشتی لازم به دانشگاه‌ها و کمیته بهداشت اربعین که در ستاد اربعین حضور دارند ارائه شده است.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، بیان کرد: ما یکسری انتظارات از کاروان‌ها تحت عنوان پروتکل علمی و اجرایی بهداشت محیط در اربعین ۹۵ داریم. همچنین انتظاراتی از مدیر کاروان‌ها، پزشکان و کارشناسان همراه کاروان‌ها و زائران که در این پروتکل اعلام شده است.

غلامی گفت: کل مسیر مرزهای استان‌های کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان، آبادان، چزابه، شلمچه و مهران مورد بازدید قرار گرفته و محل استقرار تیم های ما مشخص و چیدمان و جانمایی آنان و برنامه‌هایشان تعیین شده است.

وی افزود: این برنامه ها شامل کنترل عوامل محیطی از جمله آب آشامیدنی و بسته بندی شده، غذای آماده و طبخ شده، اماکن بین راهی در مسیر بین شهرها، موکب ها و ایستگاه های صلواتی، کنترل بهداشت محیط سرویس های عمومی، بین راهی، داخل شهری، پارک ها ، اقامتگاه های زائرین و پایانه های مرزی است.

وی بیان داشت: کنترل بهداشتی پساب ها در موکب ها، اماکن بین راهی، محل های اسکان زائرین و سرویس های بهداشتی و ایستگاه های صلواتی که مورد نظارت قرار می گیرد و فرم های مخصوص آن تکمیل می شود.

مسئول برنامه بهداشت محیط در اربعین اظهار داشت: کنترل مراکز اسکان به ویژه چادرهای زائرین از لحاظ نظافت عمومی، تهویه و نور، کنترل ملحفه‌ها و پتوها و نظارت بر پسماندها در پارک ها و پارکینگ ها و کنترل اتوبوس ها، وسایل نقلیه عمومی جابجایی زائران و همچنین توصیه های آموزشی چهره به چهره به نیروهای خدماتی داوطلب و زائران و پرسنل شاغل در اماکن بین راهی را مد نظر داریم.

غلامی خاطر نشان کرد: برخی دوره های آموزشی هم توسط دانشگاه ها برگزار شده و می شود. این هفته نیز بخشنامه ای به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای کنترل بهداشتی مراسم اربعین در سراسر کشور و همچنین کنترل موارد بهداشتی زائرانی که از سراسر کشور به سوی عراق می روند صورت می گیرد.

وی افزود: بعد از اربعین نیز مراسم ۲۸ صفر را داریم که برای این مراسم هم برنامه هایی در دست اقدام است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی گفت: در کشور عراق نیز طبق جلسه ای که در ستاد اربعین داشتیم و مقرر شد تیم بهداشتی آنان در کنار تیم بهداشتی ۱۸ نفره‌ای که از سوی مرکز سلامت محیط و کار عازم می شوند، قرار گیرند تا کارها با هماهنگی بهتری انجام شود.

وی افزود: جلساتی نیز با هلال احمر در خصوص ایجاد هماهنگی بین این تیم ۱۸ نفره و هیات پزشکی برگزار شده است.

برچسب ها: پزشکی ، دانشگاه ، اربعین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: