کد خبر: ۱۲۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 24
شفا آنلاین>اجتماعی>نمودار تغییر مدلی معروف و قدرتمند برای درک مراحل تغییرات شخصی و سازمانی است. این مدل به شما کمک می‌کند تا واکنش‌های افراد در قبال تغییر در مسیر حرفه‌ای یا رشد شخصی قابل پیش‌بینی شود.
به گزارش شفا آنلاین،شخصیت، نقش بسیار مهمی در چگونگی واکنش افراد به تغییر دارد بنابراین درک این تفاوت‌های شخصیتی به مدیران و مربیان و رهبران اجازه می‌دهد تا با درک تفاوت انواع شخصیت‌ها و واکنش‌های احتمالی آن‌ها به موقعیت‌ها، وضعیت تغییر را بررسی کنند و سپس بتوانند مسیر را در این زمینه هموار سازند.

       مدل منحنی تغییر به تبیین شش مرحله‌ای می‌پردازد که بیشتر افراد برای هماهنگ شدن با تغییرات می‌پذیرند.

       مرحله1: زمانی رخ می‌دهد که تغییر اتفاق می‌افتد، جایی که افراد اولین واکنش به تغییر را از خود نشان می‌دهند که این واکنش‌ها می‌تواند شامل دست‌پاچه شدن یا انکار کردن باشد.

       مرحله 2: زمانی که مرحله دوم شروع می‌شود، افراد شروع به انتقاد از خود می‌کنند. تا زمانی که افراد در مرحله 1 و 2 منحنی تغییر باقی می‌مانند، تغییر با موفقیت روبه‌رو نمی‌شود. این مرحله، مرحله‌ای استرس‌زا و نامطبوع است. باید همچنان متوجه بود که افراد می‌توانند مدتی بین این مرحله 1 و2 در رفت‌وآمد باشند.

       مرحله 3: مرحله سوم جایی است که شک و سردرگمی در آن وجود دارد اما خبر خوب آنکه افراد در حال حرکت هستند. این مرحله از روش‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهد اما بیشتر آن شامل نشانه‌هایی از شک و تردید است. نشانه‌های پذیرش از طریق جملات زیر خود را نشان می‌دهند:
کارم را ادامه خواهم داد؟
چه اتفاقی برای کارم خواهد افتاد؟
چطور باید از دستگاه جدید استفاده کنم؟

       مرحله 4: افراد در مرحله چهارم یا پذیرش عقلانی، دیگر بر چیزهایی که از دست داده‌اند، تمرکز نمی‌کنند. آن‌ها با تغییرات سازگار می‌شوند و شروع به آزمودن و کشف معنای تغییر و یاد گرفتن خوب و بد تغییرات می‌کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند چطور خود را تطبیق دهند. باید در این مرحله هشیار بود زیرا ممکن است افراد در قبال تغییر دوباره به مرحله شک بازگردند.

       مرحله 5: افراد در این مرحله نه تنها تغییرات را می‌پذیرند بلکه با آغوشی باز از آن‌ها استقبال می‌کنند. آن‌ها شروع به بازسازی روش‌های خود می‌کنند. سازمان‌ها فقط زمانی به مزایای تغییر می‌رسند که افراد وارد این مرحله می‌شوند. در این مرحله ایده‌ها و ابداعات جدید شکوفا می‌شود.

       مرحله 6: تغییر در این مرحله به وضعیتی عادی و روزمره تبدیل می شود. در این مرحله می‌توان روند یادگیری را ثبت و به مرحله بعدی تغییر گام گذاشت. افراد آگاهی‌های بیشتری از واکنش خود نسبت به تغییرات و ایجاد رشد فردی دارند. اینجا همان جایی است که تغییر به طبیعت ثانویه تبدیل می‌شود و افراد با پیشرفت‌هایشان به روشی موثر برخورد می‌کنند.
منبع: Insights
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: