کد خبر: ۱۲۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر شما هم جزو افرادی هستید که از آغاز روز کلافه هستید و خیلی زود عصبانی می‌شوید، بهتر است با رعایت چند توصیه ساده در طول روز از اخلاقی عالی لذت ببرید.
  به گزارش شفا آنلاین،  انجام کارهای شاد و مثبت در آغاز روز: هیچ‌گاه پس از بیدار شدن از خواب به سراغ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نروید زیرا مملو از خبرهای ناگوار و ناراحت‌کننده هستند. به جای آن، روزتان را با کارهای مثبت و شاد مانند چند دقیقه ورزش کششی یا صرف صبحانه آغاز کنید.

        بهره مندی از طبیعت: بدن ما برای دریافت کافی ویتامین D نیاز به بهره مندی از نور خورشید دارد. تحقیقات نشان می‌دهد این ویتامین تاثیرات مثبتی بر خلق و خو دارد و کمبود آن می‌تواند سبب بروز علائم افسردگی شود. نور خورشید مهم ترین منبع تامین ویتامین D بدن است. به نظر می‌رسد قرار گرفتن 2 تا 3 بار در هفته دست‌ها تا آرنج و صورت در معرض نور آفتاب، به مدت 10 تا 15 دقیقه در فاصله ساعت 11 تا 14 روز می‌تواند نیاز بدن یک فرد بزرگسال به این ویتامین را تامین کند. البته نباید از کرم ضدآفتاب استفاده شود. همچنین ثابت شده است که تنها 5 دقیقه ورزش در پارک یا دیگر محیط‌های طبیعی فواید مثبتی بر سلامت روح و روان دارد.

        ورزش: انجام تمرینات ورزشی موجب کسب انرژی و خواب مطلوب می‌شود که این دو عامل زمینه ساز خوش اخلاقی هستند! ورزشکاران به خوبی می‌دانند که پس از 15 تا 30 دقیقه تمرین مستمر، روان به حالت سرخوشی ملایمی می‌رسد که مثبت اندیشی و خلاقیت افکار را در پی دارد. این فرایند به هورمون آندروفین مربوط می‌شود که در زمان تلاش و ورزش در بدن ترشح می‌شود. بعضی از متخصصان حتی معتقدند که ورزش به اندازه مصرف دارو در درمان افسردگی موثر است. 20 دقیقه ورزش با شدت متوسط، سه بار در هفته، برای بهره مندی از تاثیرات ورزش روی مغز و کسب اخلاق خوب کافی است. در این صورت حتما نیازی به شرکت‌های در باشگاه‌های ورزشی نیست، بلکه حتی انجام کارهای منزل، دوچرخه سواری در طبیعت و باغبانی نیز جز تمرینات جسمانی محسوب می‌شود. به خاطر داشته باشید عقل سالم در بدن سالم است.

        هدیه و بخشندگی: کمک کردن، مشارکت در یک انجمن، اهدای لباس یا وسایل به نیازمندان، تبریک گفتن، تشکر کردن، انجام کارهای خیرخواهانه، محبت و نوازش و.... جزو اموری هستند که بی شک لذت بخش بوده و احساس آرامش و شادی را به همراه خواهد داشت.

        لبخند زدن: لبخند نه تنها ضد استرس طبیعی است بلکه تاثیر قابل توجهی نیز در ارتباطات اجتماعی دارد. زمانی که صادقانه به دیگران لبخند می‌زنید، معمولا آنها نیز پاسخ شما را با لبخندی دلنشین می‌دهند. حضور در کنار افرادی شاد و متبسم قطعا برای خلق و خو عالی است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مجبور کردن خود به خندیدن در شرایط غم یا استرس تنها به مدت 60ثانیه کافی است تا مغز پیامی مثبت دریافت کند، تولید هورمون‌های استرس کاهش می‌یابد و هورمون‌های زمینه‌ساز شادی و خوش خلقی بیشتر می‌شود. پس همیشه لبخند بزنید!

        مدیتیشن: مدیتیشن به رهایی از افکار استرس زا و مزاحم کمک می‌کند. به علاوه، اکنون تاثیرات مثبت این تمرینات بر غلبه بر استرس، اضطراب، افسردگی و خواب تایید شده است. بر اساس مطالعات علمی، مدیتیشن موجب افزایش حجم قشر خاکستری مغز می‌شود. این قشر در افرادی متمایل به هیجانات مثبت و دریافت احساس واقعی از زندگی هستند بیشتر است.

        مصرف خوراکی‌های موثر در بهبود خلق و خو: کیفیت مواد غذایی با وضعیت شیمیایی مغز مرتبط است. برای بهبود خلق و خو لازم است به خوراکی‌های کامل، صرف سه وعده غذایی در روز و همچنین یک تا دو میان وعده مناسب توجه شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف 8 سهم میوه و سبزی در روز به افزایش احساس خوشحالی و رضایت زندگی کمک می‌کند. همچنین بعضی خوراکی‌ها نیز بر خلق و خو تاثیر دارند که از جمله می‌توان به چای سبز، شکلات تلخ، زردچوبه، گوجه فرنگی، بادام و مرکبات اشاره کرد. خوراکی‌های سرشار از ویتامین B6 مانند مرغ، ماهی تن، ساردین، سیب‌زمینی (همراه با پوست)، پسته بدون نمک و کنجد نیز در این زمینه توصیه می‌شود زیرا ویتامین B6 نقش اساسی در سنتز بعضی ناقل‌های عصبی مانند سروتونین، ملاتونین و دوپامین دارد که به تعادل روانی و تنظیم اشتها، خواب و خلق و خو کمک می‌کند.

        آرامش و شادی قبل از خواب: بدترین زمان برای انجام کارهای ناراحت‌کننده قبل از خواب است زیرا موجب رویاهای بد و آزاردهنده می‌شود. برعکس، مطالعه مطالب شیرین، گوش دادن به موسیقی ملایم، مدیتیشن و... توصیه می‌شود. همچنین از نورهای تند در اتاق خواب استفاده نکنید و مشکلات را پیش از خواب کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید روحیه ناراحت موجب خواب آشفته می‌شود و در نتیجه صبح با بی حوصلگی از خواب بیدار می‌شوید.

        خواب کافی: مطمئنا وقتی شب 4 یا 5 ساعت بخوابید، صبح نمی‌توانید با شادابی و نشاط بیدار شوید. گرچه نیازهای بیولوژیک افراد با هم متفاوت است اما هر فرد بزرگسال به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. اگر خواب شبانه کمتر از نیاز بدن باشد، نمی‌تواند تاثیر آرام‌بخشی داشته باشد و در نتیجه بر روحیه تاثیر می‌گذارد.
منبع: www.PassportSanté.fr
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: