کد خبر: ۱۲۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان برنامه‌ای جهانی را آغاز کرده‌اند تا در یک اطلس گسترده هر سلولی در بدن انسان را نقشه‌برداری و توصیف کنند و به این ترتیب ممکن است درک پژوهشگران از رشد انسان و بیماری‌هایش به کلی دگرگون شود.
به گزارش شفا آنلاین،دانشمندان می‌گویند هدف از تهیه این اطلس که تکمیل آن احتمالا بیش از یک دهه طول خواهد کشید، توصیف انواع و خواص همه سلول‌های انسانی در همه بافت‌ها و اندام‌ها و ساختن یک نقشه مرجع بدن سالم انسان است.

       سرپرست این طرح گفت که شناخت سلول‌ها برای درک زیست‌شناسی سلامت و بیماری ضروری است، اما دانشمندان هنوز نمی‌توانند بگویند ما چند نوع سلول داریم، چند نوع متفاوت سلول وجود دارد یا سلول‌ها از اندامی به اندامی دیگر چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

       سارا تیچمن، رئیس بخش ژنتیک سلولی در انستیتوی سانگر در بریتانیا به خبرنگاران گفت: «طرح اطلس انسانی دارد عصر جدیدی از شناخت سلولی را آغاز می‌کند.» او گفت: «ما انواع جدید سلول‌ها را کشف خواهیم کرد، درخواهیم یافت که سلول‌ها در طول زمان در جریان رشد و در هنگام بیماری چگونه تغییر می‌کنند و شناخت بهتری از زیست‌شناسی آن‌ها پیدا خواهیم کرد.» این طرح به‌وسیله گروهی از انستیتوی بورد در ام‌آی‌تی و دانشگاه هاروارد در آمریکا و انستیتوی سانگر و بنیاد ولکام در بریتانیا سرپرستی می‌شود. گروه‌های پژوهشی و اعتباردهندگان مالی از سراسر جهان در این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد. دانشمندان امیدوارند با ساختن این اطلس- در اساس یک پایگاه داده‌های گسترده از جزئیات سلولی- که به‌رایگان در دسترس دانشمندان قرار خواهد گرفت، پژوهش‌ها درباره روند رشد و نمو انسان و پیشرفت بیماری‌هایی مانند آسم، آلزایمر و سرطان را دگرگون کند.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: