کد خبر: ۱۲۷۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>اجتماعی> «لازم است نگرش خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت تغییر داده و رویکردی جدید، برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اتخاذ شود.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این جمله بخشی از سخنان علی طیب‌نیا در اولین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است که در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد. همایشی که طی آن وزیر اقتصاد بر لزوم تغییر و تحول بنیادین در عرصه سرمایه‌گذاری حوزه سلامت تاکید و خاطرنشان کرد که بزرگ‌ترین غول‌های اقتصادی دنیا به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت هستند.

       پتانسیل‌های بالقوه و فضای مستعد ایران در گلوگاه ترانزیتی منطقه و اشراف بر بازار چند صدمیلیون نفری از قفقاز گرفته تا کرانه‌های جنوب شرق آسیا، همچنین تغییر و تحولات پسابرجامی و گشایش در فرآیندهای مختلف مبادلاتی، به جذب سرمایه خارجی در حوزه سلامت دورنمایی بسیار مثبت داده است. با این حال هنوز شاهد تکانه‌ای بنیادین در این عرصه نبوده‌ایم که البته با توجه به گذشت 9 ماه از آغاز اجرایی‌شدن برجام و زمان‌بر بودن فرایند جذب سرمایه‌ خارجی کلان و بلند‌مدت چندان هم دور از انتظار نبود. در این میان آنچه که همه کارشناسان پیرامون آن متفق‌القول هستند لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه مستعد اقتصاد سلامت است چراکه در عمل منابع و ظرفیت‌های داخلی جوابگوی نیازهای بلندمدت کشور نبوده و امکان نقش‌آفرینی در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی این حوزه را از ما سلب می‌کند.

از شعار تا عمل
       هیچ‌کس اعم از مسئولین ذی‌ربط تا کارشناسان و فعالین خصوصی در ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی شکی ندارد اما نکته آنجاست که پاگذاری از وادی شعار به عرصه عمل نیازمند تمهیدات فراوانی است. بازار ایران و امکانات بالقوه آن تا آن میزان جاذبه دارد که سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت‌وسوی خود جلب کند اما نکته آنجاست که باید زیرساخت‌های مطلوب را برای کنش گری سرمایه‌گذار خارجی مهیا کرد. به‌عنوان‌مثال شرکت‌های داخلی باید توانمند‌سازی شده و به آن میزان از کارآمدی نیل یابند که توانایی سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی را داشته باشند، نکته‌ای که هنوز چندان التفاتی به آن نشده است و از طرف دیگر بخش خصوصی نیز باید فارغ از سیاست‌های حمایتی مورد انتظار به ارتقای ظرفیت‌های درونی خود و قوام بدنه کارشناسی‌شان اهتمام ورزند. ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و مدون و نیز آرامش در سپهر سیاسی نیز از لوازم بدیهی جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازار داخلی است و البته بازنمایی مطلوب و سنجیده توانمندی‌های داخلی در قالب تبلیغات هدفمند و جذاب که می‌تواند سیاست‌گذاری کلان دستیابی به تراز مثبت در بازه زمانی ده‌ساله را در حوزه سلامت و بازار دارو محقق کند.

آنچه نباید نادیده گرفته شود
       سرمایه‌گذاری خارجی فی‌نفسه گزاره‌ای مطلوب است اما همانند هر پدیده دیگری اگر در مرحله اجرا به برخی نکات توجه نشود، می‌تواند تبعات ناخوشایندی به همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال سرمایه‌گذاری خارجی باید در قالبی کانالیزه شود که طی آن بخش خصوصی داخلی فعال در این عرصه نه‌تنها از بازار حذف نشده و متضرر نشود بلکه درنهایت این حضور خارجی به توانمند‌سازی کنشگران داخلی بینجامد. از طرف دیگر به‌طورمعمول سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زودبازده داشته و همچنین میلی به انتقال دانش و فن‌آوری ندارند که در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید به این دو مهم توجه ویژه کرد.

فضای خوب برای سرمایه‌گذاری
       غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس پیرامون سرمایه‌گذاری خارجی و لزوم توجه به آن در افق پیش‌روی اقتصاد کشور در پاسخ  گفت: «آنچه در اقتصاد مقاومتی نیاز داریم اقتصاد درون‌زاست و بر این اساس باید آنچه امکان تولید آن در کشور وجود دارد و اقتصادی نیز هست در کشور تولید کنیم اما بعضی موارد ممکن است تولید آن در داخل درست نباشد، اگرچه امکان تولید آن وجود داشته باشد.» وی در ادامه تاکید کرد:« در برخی موارد ممکن است کالای موردنیاز خیلی کالای ضروری هم نباشد که بخواهیم وارد کنیم و می‌توانیم علم آن را دریافت کنیم و در داخل تولید کنیم، حال ممکن است این تولید نیاز به یک سرمایه اولیه بسیار بالا داشته باشد که تولیدکننده داخلی از پس آن برنیاید و با توجه به اینکه در حال حاضر بانک‌ها خیلی همکاری نمی‌کنند و دولت تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان نمی‌گذارد و صندوق‌های حمایتی نیز وجود ندارد، طبیعتاً فضای بسیار خوبی ایجاد می‌شود برای اینکه سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم.»

       وی ادامه داد: «در فضای پسابرجام کشورهای خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری هستند اما باید برای این سرمایه‌گذاری‌ها برنامه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم، هر چیزی، به هر شکلی و هر نوعی بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، ممکن است برای ما مناسب نباشد و در مواردی آسیب‌رسان باشد»

       این نماینده مجلس در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت و دارو نیز تاکید کرد: «ما در حوزه دارو به‌شدت محتاج این مسئله‌ایم که از واردات بی‌رویه دارو جلوگیری کنیم، داروهایی که بعضاً هم ناشناخته هستند و بیشتر به‌عنوان تست پزشکی استفاده می‌شود و امتحانش را پس نداده است و از طرفی بعضی از داروهایی که امتحان خود را پس داده‌اند و اکنون ورژن‌های جدید آن به بازار آمده است، بتوانیم آن‌ها را در داخل تولید کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم حتی می‌توانیم در این صورت به برون‌گرایی که صادرات هم باشد برسیم.»

ایمن آبادی ضمن آنکه تاکید می‌کند باید مزیت‌های خود را به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کرده و شرایط مطلوبی برای آنان فراهم کنیم، تاکید می‌کند:
       «تولیدات بر اساس سرمایه‌گذاری خارجی باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد و البته به تولید داخل ما آسیب نرسانند.تولیدکنندگانی که در زمان تحریم با همان دستگاه‌های قدیمی کارکردند و تولید را متوقف نکردند الآن به این صورت نباشد که با آمدن این سرمایه‌گذاری‌ها این کارخانه‌ها داخلی تعطیل شود و نتوانند به کار خود ادامه دهند. حاکمیت باید از آن‌ها حمایت کند و اولویت اولش تولیدکنندگان داخلی باشد. آن‌ها مجبور هستند خودشان را بالا بکشند اما برای این ارتقای کیفیت باید به آن کمک شود. به قول آن مثل معروف طوری نشود که بخواهیم ابرو را درست کنیم اما چشم را کور کنیم. دلمان خوش باشد که یک مجموعه راه انداخته‌ایم اما ده‌ها مجموعه داخلی در کنار آن تعطیل شوند.»

توان تصرف بازار آسیا
       سیامک مره‌صدق دیگر نماینده عضو کمیسیون بهداشت به پتانسیل‌های ویژه و اهمیت و ظرافت فضای اقتصاد سلامت اشاره‌کرده و می‌گوید:«فضای حاکم بر داروسازی یک فضای خاص با قواعد حاکم بر خودش است و استانداردهای پیچیده و سطح بالایی دارد و با توجه به وجود منابع طبیعی و نیروی کار لازم طبیعتاً این حوزه از زمینه‌هایی است که امکان سرمایه‌گذاری خارجی در مورد آن وجود دارد. با توجه به نقش استراتژیک ایران ازنظر بهداشتی در منطقه ما منتظر این اتفاق هستیم. درواقع شرکت‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند بازار مصرف داروی کل خاورمیانه و آسیا را در اختیار بگیرند.»

       مره صدق در ادامه به‌ضرورت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره و تاکید می‌کند:«ما باید از تولید و ورود داروهایی که استاندارد لازم را ندارند خودداری کنیم، نظارت در امر دارو حتماً باید انجام گیرد و یک نکته مهم در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای شرکت‌های تولیدکننده داروست زیرا بازار دارو در سطح جهانی، بازاری است که وارد شدن به آن کار مشکلی است بنابراین تولیدکننده‌ای که می‌خواهد باوجوداین مشکلات باهدف صادرات وارد بازار دارو شود و بخواهد برای کشور ما ارزآور باشد حتماً باید موردحمایت قرار گیرد. در زمینه دارو کار کوتاه‌مدت معنا ندارد، زیرا بازار دارو یک بازار جاافتاده با پایداری بالا است. پیدا کردن مشتری و بازار در بازار دارویی نیاز به یک برنامه درازمدت و طولانی دارد.» وی درنهایت نیز تاکید می‌کند: «به‌عنوان هدف میان‌مدت ما می‌توانیم از کشورهای همسایه مانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا کشورهای آسیای میانه به‌عنوان بازار هدف استفاده کنیم و با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی مناسب بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور در بازار جهانی فعالیت مناسب خود را داشته باشیم.»

       هر چه هست آنچه همگان بر آن متفق‌القول هستند لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد سلامت، بازده بالا ارزش‌افزوده آن برای کشور، پتانسیل‌های ویژه و زمینه مستعدی است که در این عرصه از آن برخورداریم و در این میان تنها نکته باقی‌مانده اعمال سیاست‌های بهینه و کارآمدانه برای بالفعل کردن این ظرفیت‌های بالقوه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: