کد خبر: ۱۰۴۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>اجتماعی>از ماست که بر ماست» این تعبیر رئیس انجمن جراحان عمومی ایران در وصف حال و روز کنونی جامعه پزشکی است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید جامعه‌ای که از نظر او، نه سماجت احقاق حق دارد و نه انگیزه صرف وقت برای دستیابی به این هدف. بهزاد رحمانی این درد دل‌ها را بعد از مواجهه با استقبال سرد میهمانان از نشست هم‌اندیشی جامعه پزشکی کشور  می‌گوید. نشستی که در خاتمه یازدهمین کنگره 3 روزه انجمن جراحان عمومی ایران و در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. به اعتقاد او یکی از دلایل نزول جایگاه جامعه پزشکی در اجتماع و تخریب آنها توسط برخی رسانه‌ها ازجمله صدا و سیما، همین رفتار آنهاست. چراکه برگزاری این نشست به حدود 15 هزار نفر اطلاع‌رسانی شده، اما کمتر از 50 نفر حاضر شده‌اند.

       رحمانی یکی دیگر از علل این فاجعه را کم‌لطفی وزارت بهداشت می‌داند. وی می‌گوید: «بهتر بود زمان برگزاری نشست به این مهمی را در خاتمه کنگره قرار نمی‌دادیم. اما چون از نظر وزارت بهداشت انجمن جراحان عمومی ایران، یک انجمن علمی است و حق فعالیت صنفی ندارد، دست ما در این حوزه بسته بود. درصورتی که این نشست، دقیقا یک فعالیت صنفی است و نه اجتماعی.» وی در توجیه ادعای خود، تصریح می‌کند: «تبعات مسائل حاشیه‌ای جامعه پزشکی، تنها در یکی از موارد، به سرگردانی بیماران صعب‌العلاج منجر می‌شود. همچنین عدم وجود امنیت حرفه‌ای برای پزشکان، به اشکال در تصمیم‌گیری برای بیمار منتهی می‌شود. همین می‌شود که امروز جراحان عمومی ما دست از جراحی کشیده و در حد پزشک عمومی ایفای نقش می‌کنند. همین است که اعتماد بیمار به پزشک که یکی از شاخصه‌های درمان است از بین می‌رود. لذا این مسائل صرفا صنفی نیست و پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد.»

       رحمانی به انتخاب زمان نامناسب برای برگزاری نشست اعتراف می‌کند، اما تاثیر منفی همزمانی دربی پایتخت با آن را نمی‌پذیرد. در این میان معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی که در جریان لحظه به لحظه نتیجه دیدار است، این مساله را قبول دارد و به «سپید» می‌گوید: «برگزاری دربی یکی از دلایل این استقبال سرد بود.»

       البته همه تقصیرها را نمی‌توان به گردن پزشکان انداخت. از انتخاب زمان نامناسب و عدم تمایل جامعه پزشکی به احقاق حق خود که بگذریم، شاید بتوان ردپای ریشه این نوع رفتارها را در محتوا جست‌وجو کرد. ارائه مطالب پنل اقتصاد سلامت این نشست هم‌اندیشی به عهده کسی گذاشته شده بود که خود قبول داشت فقط یک جراح است و نباید از او انتظار تسلط‌ بر تمام مباحث تئوری اقتصاد سلامت را داشت. وی درحالی جایگاه کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات را در اقتصاد سلامت تشریح کرد که به اذعان خودش، تا قبل از اینکه مجبور شود در این سمینار شرکت کند، هیچ اطلاعی از سابقه این کتاب نداشته است، حتی به جای «طرح تحول نظام سلامت»، از اصطلاح «اصلاح در نظام سلامت» استفاده می‌کرد. درنهایت آنچه از پنل اقتصاد سلامت دستگیر حاضران شد، این بود که حقوق 8 میلیون تومانی جراحان، کفاف زندگی‌ آنها را نمی‌دهد و این قشر را مجبور می‌کند در چندجای مختلف کار کنند. به همین دلیل، گاهی در اتاق جراحی، خوابشان می‌برد.

       همین شد که وقتی نوبت به سخنرانی محمد جهانگیری رسید، وی به چند خطای عمده در خلال سخنرانی مربوط به اقتصاد سلامت اشاره کرد و گفت: «نسبت‌ها را ارزش نسبی تعیین می‌کند و اصلا به تعرفه و قیمت کاری ندارد. درواقع اگر با دیدگاه تعرفه و قیمت به آن نگاه کردیم، یعنی نسبت‌ها را در ارائه خدمت خوب ندیدیم.»

مشکل تاخیر پرداخت
       با همه این تفاسیر، پنل اقتصاد سلامت نشست هم‌اندیشی جامعه پزشکی کشور دنبال شد. نرگس واسعی که ارائه پنل را به عهده داشت، ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در میزان پرداختی به پزشکان شاغل در بیمارستان بعد از اجرای طرح تحول، گفت: «در مهر ماه سال 92 پرداختی ماهیانه برای یک جراح عمومی 4 میلیون تومان بوده که این رقم در زمان مشابه سال جاری، به 8 میلیون تومان رسیده است. اما اشکال کار در تاخیر یک ساله پرداخت این مبلغ است.» واسعی با تاکیدبر اینکه نظام پرداخت و نوع رفتارها باید از یک تناسب برخوردار باشد، تصریح کرد: «سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که اگر تعرفه‌ها نامناسب باشد، عارضه‌هایی مثل کیفیت نامناسب خدمات، دریافت‌های نامتعارف، خودداری از درمان بیماران بدحال، مراجعات مکرر بیماران تقاضای القایی و ارجاع اشتباه بیمار گریبانگیر نظام سلامت می‌شود.» وی اخذ پرداخت‌های غیررسمی پزشکان از بیماران را یک دروغ خواند و خاطرنشان کرد: «در تدوین کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت به خیلی موارد ازجمله زمان، مهارت و ریسکی که برای پزشک و بیمار وجود دارد، توجه نشده است و این موارد فاقد توازن مناسب است.»

       این جراح عمومی افزایش دیات را عاملی برای ایجاد مواضع مغرضانه در بیماران نسبت به پزشکان معرفی و تصریح کرد: «امروز جراحان به دلیل هراس از بیمار، جرات انجام اعمال نسبتا سنگین را ندارند.» وی خطاب به کسانی که سیاست کلان را بازنویسی کردند، گفت: «سردمداران عدالت بین‌رشته‌ای باید بدانند که درآمد جراح عمومی تاسف آور است. همچنین زیاده‌خواهی پزشکان یک شعار بسیار تلخ است که باید به این اتهام رسیدگی شود.»

مشکلات کتاب پیشین
       در ادامه معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در همه جای دنیا و در همه مشاغل و جوامع، بحث درآمد یکی از مبانی اصولی و مهم است، گفت: «در جامعه پزشکی نیز این موضوع استثنا ندارد. جامعه پزشکی باید درآمدی داشته باشد که هم‌سطح زندگی او باشد.» محمد جهانگیری ادامه داد: «سازوکار تعیین تعرفه هرچه که باشد، مهم این است که درآمد مناسب به پزشک برسد. باید تضمین شود که یک پزشک یا جراح عمومی با شان و منزلت خود، درآمد یک زندگی شرافتمندانه را داشته باشد. این اصل بحث اقتصاد سلامت است.» وی با بیان این مثال که به قضات چک سفید امضا داده می‌شود تا از انحراف به دور باشند، تصریح کرد: «نظام سلامت نیز از آنجاکه ارائه دهنده خدمت است و جان افراد را تضمین می‌کند، نباید دغدغه حساب و کتاب حقوق خود را داشته باشد.»

       جهانگیری با تاکیدبر اینکه ارزش نسبی، نسبت‌ها را تعیین می‌کند و نباید به تعرفه و قیمت کار داشته باشد، ادامه داد: «اگر با این دیدگاه نگاه کنیم، مرتکب اشتباه شده‌ایم.» وی با یادآوری اینکه در بند ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده که شورای‌عالی بیمه سلامت باید هرسال قبل از شروع سال جدید، نسبت به بازنگری تعرفه‌ها اقدام کند، تصریح کرد: «این مهم باید برای تمامی ارائه دهندگان خدمات با رعایت اصل تعادل و قیمت واقعی و در جهت تقویت رفتارهای مناسب انجام شود.»
به گفته جهانگیری 3 نوع هزینه‌یابی استاندارد، معمولی و قیمت تمام شده در جهان وجود دارد که آنچه در ایران است، به قیمت تمام شده مربوط می‌شود. وی با تاکیدبر اینکه کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت باید از لحاظ نسبیت به‌روز رسانی می‌شد، افزود: «اصل این کتاب در کشور آمریکا نیز سالانه یک بازنگری مختصر و هر 4 سال یکبار، سیاست‌گذاری‌های کلان آن تغییر می‌کند.»

       معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با یادآوری اینکه حدود 90 درصد مطالب کتاب پیشین، فاقد نسبیت بود، ادامه داد: «درواقع کمتر از 10 درصد خدمات کتاب مناسب و مابقی آن نیازمند اصلاح بود که این مساله باعث تغییر رویکرد پزشکان و انتخاب رشته آنها شده بود، چراکه درآمد رشته‌ها بسیار مهم بود.» وی این رویکرد را دلیل اصلی تضعیف رشته‌های پایه عنوان و خاطرنشان کرد: «در این میان برخی مناقشات بین‌رشته‌ای هم اتفاق افتاد و رسانه‌ها نیز از این موضوعات سوء استفاده زیادی کردند که موضوع برنامه ثریا یکی از این موارد بود.»

هنوز 20 درصد کتاب تعرفه‌ها ناقص است
       جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معمولا خنثی‌سازی بودجه توسط بیمه‌ها انجام می‌شود، گفت: «در آمریکا خدمات بیمه‌ای موسسات به دو بخش تکمیلی و غیرتکمیلی تقسیم می‌شود که فرمول تاثیرگذاری آنها متفاوت است. این دو فرمول به صورت بین‌المللی و کلی بوده و تنها مختص ایران نیست.» وی با اشاره به اینکه قریب به 80 درصد نواقص تعرفه‌ای در کتاب کنونی ارزش نسبی خدمات سلامت حل و فصل شده است، ادامه داد: «در ایران توان و علم از بین بردن کامل نواقص کتاب وجود ندارد و به ناچار باید در این زمینه از مراجع بین‌المللی استفاده کنیم. کمااینکه یک خانواده 2 هزار نفری در آمریکا در خدمت این کار قرار گرفته است، اما در ایران تیمی که اعضای آن تک رقمی است، مشغول به رفع نواقص هستند.»

 جهانگیری در پایان تصریح کرد: «جامعه پزشکی باید آن‌قدر درآمد داشته باشد تا بتواند بهترین مالیات‌ها را بپردازد. چراکه نخبه‌ترین افراد در این گروه هستند و باید بیشترین درآمد را داشته باشند.».
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: