کد خبر: ۱۲۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی> «اعتماد بین مردم و پزشکان سرمایه مشترک همه ماست، اگر این اعتماد تخریب شود همه ما ضرر می‌کنیم.»
به گزارش  شفا آنلاین،به نقل از سپید این گفته علی‌اکبر ولایتی است وقتی از او درباره چالش‌های پیش روی جامعه پزشکی پرسیدیم و به‌خصوص هجمه اخیری که بعد از فوت مرحوم کیارستمی، ابتدا به پزشکان معالج او و سپس همه جامعه پزشکی انجام شد.

       ولایتی سیاستمدار کهنه‌کاری است که در 40 سال گذشته در کنار تمام مناصب سیاسی‌اش، کسوت پزشکی‌اش را فراموش نکرده است. او خود را در درجه اول یک پزشک می‌داند و بعد سیاستمدار. او درباره پرونده مطرح این روزها می‌گوید: «من از جزییات پرونده خیلی اطلاعی ندارم، ولی مرحوم کیارستمی بچه‌محل ما بود. بچه رستم‌آباد بود و من از بچگی او را می‌شناختم و برادرش با من همکلاسی بود. من از بیماری ایشان خبر نداشتم تا زمانی که رفتند فرانسه. من خانواده مرحوم کیارستمی را از نزدیک می‌شناختم و مطمئنم خود ایشان اهل این نبودند که بی‌جهت کسی را متهم کند و جاروجنجال راه بیندازد. زمانی که می‌خواستند فیلم طعم گیلاس را ببرند فستیوال کن، پیش من آمدند و من واسطه شدم تا مجوز از ارشاد بگیرند برای رفتن. ما باهم دوست بودیم.»

       ولایتی در ادامه افزود: «یک نکته مهم در این مورد وجود دارد و اینکه رابطه بین پزشک و بیمار بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور و یک نظام سلامت سالم و کارآمد است. اعتماد متقابل پزشک و بیمار نباید از بین برود. این تخریب یک سرمایه مشترک است که به نفع هیچ‌کسی نیست. اگر این اعتماد از بین برود هم مردم و هم پزشکان ضرر می‌کنند. مردم پیش کسی می‌روند که به او اعتماد داشته باشند و می‌خواهند با یک آرامش و اطمینانی خودشان را به تیغ جراح بسپارند حتی اگر طبیب داخلی است با اعتماد داروهایش را مصرف کنند.»

       ولایتی گفت: «همه ما در قبال این تخریب مسئولیم چه ما پزشکان و چه رسانه‌ها باید در کنار هم از این تخریب جلوگیری کنیم و نگذاریم این اعتماد بیشتر از این آسیب ببینند که قطعاً به نفع هیچ‌کسی نیست. وقتی این اعتماد خدشه‌دار شود، اگر یک نفر بیمار شود باید چه‌کاری کند؟ همه ما در این ماجرا دخیلیم، چه ما پزشک‌ها، چه مردم و چه رسانه‌ها. حالا اگر در این میان هم قصوری و مشکلی از طرف یک پزشکی به وجود بیاید، نباید به‌کل یک جامعه تعمیم داده شود، رسانه‌ها به آن دامن بزنند و اعتماد مردم نسبت به تمام پزشک‌ها خدشه‌دار شود. اعتماد متقابل سرمایه مشترک همه ماست که نباید آن را از بین ببریم.»

       ولایتی به تجربیات خود اشاره کرد و ادامه داد: «من خودم طبیب اطفال هستم. وقتی بچه‌ای مریض می‌شود، پدر و مادرش باید بتوانند با اطمینان و آرامش کودکشان را به دست طبیب بسپارند. باید اعتماد داشته باشند که پزشک آن‌ها به قسم حرفه‌ای و شرافت شغلی‌اش پایبند است و از انجام کارش کوتاهی نمی‌کند. باید این حس اعتماد وجود داشته باشد و نباید این حس را خراب کنیم. بیشتر پزشکان ما این پایبندی و شرافت حرفه‌ای را دارند. البته در این حرفه هم مثل هر شغل دیگری امکان و ضریبی از خطا وجود دارد.»

       این پزشک دیپلمات افزود: «ببینید، هیچ پزشکی، حتی اگر از ملاک‌های اخلاقی هم بی‌نصیب باشد از نظر حرفه‌ای دوست ندارد مریضش خوب نشود، چون این سرمایه خود پزشک است. اگر مریضی بیاید و خوب نشود، مریض بعدی دچار عوارضی شود و همین چندین بار تکرار شود، آن پزشک شهره می‌شود و دیگرکسی سراغش نمی‌رود. پس چه پزشکی حاضر است سرمایه حرفه‌ای‌اش را این‌گونه نابود کند؟ هیچ پزشکی حیثیت و موقعیتش را که نابود نمی‌کند. پزشک‌ها به این اعتماد دوطرفه احتیاج دارند و خوش‌نامی سرمایه هر پزشکی است. شما چه پزشکی را سراغ دارید که یک بیماری را جراحی کند و دوست نداشته باشد که بیمارش خوب شود؟ این آرزوی هر پزشکی است و اگر در این روال خللی ایجاد شود همه ضرر می‌کنیم.» ولایتی با اشاره به نقش نهادهای نظارتی و رسانه‌های جمعی گفت: «من معتقدم اگر احیاناً مشکل و قصوری پیش آمد، باید به‌سرعت جبران شود. توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که اعتماد مردم را از بین نبرید. رسانه‌ها نقش مهمی دارند و باید جلوی دامن زدن به این قضایا را بگیرند، چون همه ضرر می‌کنند. اگر همه جامعه پزشکی را زیر سوال ببریم می‌خواهیم برای این حجم از بیماران چه‌کاری کنیم؟ بیمارها را صادر کنیم به کشورهای دیگر یا پزشک وارد کنیم؟» ولایتی در انتها نیز گفت: «اگر سهم کشورهای مختلف را در شکل‌گیری علم پزشکی جهان بررسی کنیم قطعاً ایران جز یکی از کشورهای تاثیرگذار در سطح جهان است که بیشترین سهم را در تاریخ پزشکی دارد. ما از نظر پزشکی به‌جایی رسیدیم که بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و امریکایی برای مداوا و درمان به ایران می‌آیند. این اعتماد را از بین نبریم، اگر مشکلی هم هست با درایت و دقت آن را حل کنیم و نگذاریم که این اعتماد خدشه‌دار شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: