کد خبر: ۱۲۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 03
شفا آنلاین>اجتماعی> روابط راهبردی میان ایران و روسیه طی ماه‌های گذشته دامن گسترانده و سطوح مختلف و متکثری را در برگرفته است
. سرخ‌قباهای شمالی برای پیش‌برد منافع ملی در هارتلند جهان چشم به پتانسیل‌های ویژه ایران دارند و نیک این نکته را می‌دانند که برای زدودن خاطرات نه چندان خوشایند از خود در اذهان ایرانیان، باید سعی وافری برای اعتماد‌سازی را در دستور کار قرار دهند.

       پس از تشریک مساعی در عرصه‌های ژئوپلتیکی و کنش‌های هدفمند و هم‌فزایانه نظامی و سیاسی اکنون دو طرف در پی بسط و تعمیق روابط دوجانبه هستند و چه عرصه‌ای بهتر از اقتصاد و گزاره‌های معطوف به آن.

       در این میان با توجه به ظرفیت‌های هر دو سوی کاسپین در عرصه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد سلامت و زمینه‌های مستعد بهره‌وری و انتفاع دو حاکمیت در این عرصه، این مقوله می‌تواند یکی از موضوعات مورد توجه همکاری و انعقاد قراردادهای بلند مدت در این عرصه خطیر و حایز اهمیت باشد. دو کشور با سفر عالی‌ترین مقام اجرایی ایران در عرصه نظام سلامت، یعنی حسن هاشمی به روسیه و امضای اسنادی برای همکاری در عرصه‌های سلامت و دارو، گام اولیه را محکم و سترگ برداشتند.

       در این میان نکته کلیدی و حایز اهمیت توانمندسازی و زمینه‌افزایی برای بسط و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان فعالین بخش خصوصی حوزه سلامت در دو سوی دریای خزر است که گویا مورد اهتمام ویژه وزیر بهداشت در سفر خود به سن پترزبورگ قرار گرفته است، آن‌هم با عنایت به این نکته خطیر که بخش عمده‌ای از نیازهای دارویی و خدمات سلامت در روسیه با توجه به گستره فراخناک جمعیتی این کشور از خارج تامین می‌شود و ایران با توجه به گسترش مناسبات می‌تواند بستری مهیا برای بهره‌وری در این عرصه را برای اقتصاد کشور فراهم آورد.

       از یاد نبریم که در بسیاری از حوزه‌ها شیب روابط به سمت و سوی ایران سرریز بوده و تکنولوژی به شکلی یک‌طرفه به سمت ایران روانه شده است اما این‌بار این مزیت وجود دارد که روندی معکوس طی شود و تراز تجاری میان دو کشور به سمت و سوی ایران شیب مثبت به خود گیرد آن هم با ارزش افروده بالایی که در حوزه اقتصاد سلامت برای اقتصاد کشور قابل تصور است.

       این نکته را هم نباید از یاد برد که روسیه در مسیر توانمندسازی حوزه اقتصاد سلامت می‌تواند یک گرانیگاه اولیه باشد و آزمونی برای افزایش ظرفیت‌های درونی در مسیر حضور جهانی در عرصه اقتصاد سلامت، آن‌هم با توجه به این نکته که ایران به‌تدریج و در فضای پسابرجامی امکان و زمینه تعمیق و گسترش مناسبات پولی و تجاری را در عرصه مراودات جهانی پیش‌روی خود مهیا می‌بیند. اگر تا دیروزها جاده روابط یک‌طرفه و با اندوخته‌ای از مهمات و سخت‌افزارهای خشونت‌بار بود اکنون سخن از برقراری تراز مثبت با ادواتی از جنس صلح و سلامت است و سرخ قباها با ردای سپید ایرانی تجربه دیگرگونه‌ای از پارسیان را در ذهن و خاطر خود ثبت و ضبط خواهند کرد و دنیا ایرانی پیش‌رو در عرصه اقتصاد سلامت را به نظاره خواهد نشست.
رضا رئیسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: