معاون
آموزشی وزارت بهداشت گفت: «حدود یک سال از ابلاغ برنامههای تحول و نوآوری
در آموزش علوم پزشکی میگذرد و این برنامهها که باهدف اعتلای نظام آموزش
عالی سلامت تدوینشده، باهمت دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی در سراسر کشور
در دست اجرا است.»
وی
اظهار کرد: «تلاش همکاران تمامی سطوح، طی این مدت که از ابلاغ برنامهها
میگذرد دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته که مهمترین آن نهادینه
کردن گفتمان تحول در آموزش علوم پزشکی در بین دست اندرکاران این حوزه است.»
لاریجانی
به برخی از برنامههای ملی که در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم
پزشکی طی یک سال گذشته اجرا و پیگیری شده اشاره کرد و گفت: «علاوه بر این،
اقدامات متعدد دیگری در سطح وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم
پزشکی کشور انجامشده و دستاوردهای آن نیز در همین مدت کوتاه مشهود است.»
وی
تشکیل مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی را از اقدامات صورت
گرفته در راستای حرکت به سمت مرجعیت علمی برشمرد.
معاون
وزیر بهداشت اضافه کرد: «دوره تخصص پزشک خانواده در ۸ دانشگاه علوم پزشکی
کشور راهاندازی شده و آئیننامه توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز
بهداشتی درمانی آموزش دانشجویان پرستاری نیز به دانشگاهها ابلاغشده که
این اقدامات گامی در راستای ارتقای پاسخگویی آموزش علوم پزشکی است.»
وی
به پیگیری ماموریت های واسپاری شده به مناطق آمایشی کشور اشاره کرد و
توسعه مشارکت با بخش خصوصی، استفاده از ظرفیتهای انجمنهای علمی و قطبهای
علمی علوم پزشکی و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای بومی مناطق
آمایشی را از دیگر برنامههای وزارت بهداشت در راستای بسته آمایش
سرزمینی، ماموریت گرایی، تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاهها برشمرد.
لاریجانی
به اقدامات انجامشده در زمینه توسعه آموزش مجازی در حوزه علوم پزشکی
اشاره کرد و گفت: «دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی برای اعضای هیات
علمی دانشگاهها راهاندازی شده و از ابتدای سال تحصیلی جاری بیش از ۹۰۰
نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی در این دورهها مشغول به
تحصیل شده اند.»
وی
اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه زیرساختهای آموزش علوم پزشکی را
برشمرد و گفت: «با توجه به نیازهای ایجادشده برای اجرای برنامههای تحول و
نوآوری مجوزهایی از مبادی ذیربط جهت جذب نیروی انسانی و منابع مالی و
تجهیزاتی در حوزه علوم پزشکی اخذشده و اقدامات لازم در این زمینه در دست
پیگیری است.»