کد خبر: ۱۲۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>اجتماعی> کدام کودکان دچار افسردگی می‌شوند؟ حدود 5/2 درصد کودکان امریکایی دچار افسردگی هستند.
به گزارش شفا آنلاین،  البته این آمار مربوط به سال 2014 است. در ایران هم روانپزشک محترم فوق‌تخصص کودک و نوجوانی گفته بودند که طبق تحقیقات ایشان بین 5/2 تا 5 درصد افسردگی بین کودکان رایج است. افسردگی در کودکان زیر 10 سال پسر بیشتر است. در سن 16 سالگی و بالاتر دختران بیشتر افسرده‌اند.

       چه چیزی باعث افسردگی در کودکان است؟ مانند بزرگسالان، افسردگی در کودکان هم می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. به عنوان مثال عوامل مربوط به سلامتی جسمی، حوادث زندگی، تاریخچه خانواده، محیط زندگی، آمادگی ژنتیکی، اختلال هورمون یا انتقال دهنده‌های عصبی. افسردگی حالت خلقی گذرا نیست و حتما به درمان نیاز دارد.

       آیا می‌توان از افسردگی کودکان جلوگیری کرد؟ کودکانی که والدین افسرده دارند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. فرزندان والدینی که از افسردگی رنج می‌برند، نسبت به کودکانی که والدین افسرده ندارند، افسردگی زودرسی دارند. کودکانی که خانواده‌های بحران‌زده‌ای دارند یا کودکانی که سوء‌مصرف الکل یا مخدر داشته‌اند در معرض خطر بزرگی برای افسردگی قرار دارند.

       تشخیص افسردگی در کودکان چگونه انجام می‌گیرد؟ اگر علایم ذکر شده در مورد افسردگی در کودک شما بیش از دو هفته دوام داشت، بهتر است که فرزندتان را برای ویزیت پیش متخصص سلامت روان ببرید تا مطمئن شوید که علل جسمانی باعث این علایم نیست. مثلا علایم خستگی و بی‌انرژی بودن ممکن است به علت سرماخوردگی و بیماری جسمانی باشد. اگر اینطور نبود، باید روانپزشک فوق‌تخصص کودک و نوجوان درمان مناسب را برای کودک شما تشخیص دهد. یادتان باشد که درمان ممکن است فقط دارویی نباشد. اگر کودک شما به انواع روان‌درمانی نیاز داشت باید در کنار مصرف دارو از روان‌درمانی هم بهره ببرد.

       زمانی که پیش متخصص می‌روید، باید ارزیابی اولیه شامل مصاحبه با شما به عنوان والدین و همچنین با فرزندتان انجام شود. تست‌های روانشناختی هم لازم است. گرفتن اطلاعات از معلمان و هم‌کلاسی‌ها می‌تواند برای ارزیابی کودک شما مفید باشد زیرا نشان می‌دهد که علایم او در کدام فعالیت‌های کودک پو در چه محیط‌هایی وجود و دوام دارد. ممکن است مشخص شود در چه محیط و شرایطی علایم او تغییر می‌کند و تشدید می‌شود. تست و آزمون مشخصی وجود ندارد که افسردگی کودک شما را به‌طور واضح نشان دهد. مصاحبه با کودک و با شما به عنوان والدین در کنار آزمون‌های روانشناختی و پرسشنامه‌ها می‌تواند مفید باشد. گاهی جلسات درمانی و پرسشنامه‌ها می‌تواند اختلالات دیگری را که همراه با افسردگی هستند، کشف کند. مثلا اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی، اختلال رفتاری یا وسواس که معمولا همراه افسردگی هستند.

       گزینه‌های درمانی افسردگی کودکان چیست؟ درمان افسردگی کودکان شبیه درمان افسردگی بزرگسالان، شامل درمان دارویی و روان‌درمانی است. ولی نقش خانواده و محیط کودک در طول درمان از درمان افسردگی بزرگسالان متفاوت است. یعنی در درمان افسردگی کودکان محیط زندگی آنها، مدرسه و برخورد خانواده بسیار مهم است. روانپزشک کودک شما به احتمال زیاد روان‌درمانی را در اولویت قرار می‌دهد و سپس داروهای ضدافسردگی را پیشنهاد می‌کند. اگر روان‌درمانی جواب ندهد، متخصص به درمان دارویی فکر می‌کند مگر اینکه علایم موجود فقط به دارو درمانی پاسخ دهند. بهترین روش درمان افسردگی ترکیب دارو و روان‌درمانی است.

       به عنوان والدین شاید انکار افسردگی کودک خود را ترجیح بدهید و ممکن است نگران انگی باشید که اجتماع بر کودک شما می‌زند ولی بهتر است به دنبال کمک حرفه‌ای برای فرزندتان باشید. کودک شما در حال رشد است، چه از نظر احساسی و چه از نظر جسمی، بنابراین درمان به موقع و مناسب باعث می‌شود که او از هر نظر بهتر رشد کند و سلامت روان خود را به دست بیاورد. همچنین والدین باید نسبت به علایم خودکشی فرزندشان هوشیار باشند .
نویسنده: محسن حافظی
روانپزشک

برچسب ها: تشخیص ، درمان ، افسردگی ، کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: