کد خبر: ۱۲۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 18
شفا آنلاین>اجتماعی>درحالی‌که در هفته گذشته برخی از مسئولان سازمان محیط‌زیست کشور، طرحی را پیشنهاد دادند که بر اساس آن با تعطیلی دوهفته‌ای مدارس و تغییر ساعت کار ادارات می‌توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد، برخی دیگر از مسئولان با این طرح مخالفت کردند و تعطیلی مدارس را راهکاری برای کنترل و کاهش آلودگی هوا ندانستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   سید راضی نوری، نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه با راهکارها و مسکن‌های موقت نمی‌توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد، گفت: «طرح تعطیلی ۲ هفته‌ای مدارس راهکار کاهش آلودگی هوا نیست.»

       نوری با اشاره به طرح پیشنهادی محیط‌زیست برای تعطیلی دوهفته‌ای مدارس باهدف کاهش آلودگی هوا در پاییز ادامه داد: «آلودگی هوا معضلی است که از گذشته وجود داشته و در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه و همچنین با عدم نظارت جدی و صحیح بر عملکرد کارخانه‌ها و صنایع، هرروز به‌شدت آن افزوده می‌شود.» این نماینده مجلس معتقد است اگر به فکر برنامه‌ریزی برای پیشگیری از افزایش آلودگی هوا نباشیم در آینده به معضل لاینحل تبدیل خواهد شد، آلودگی هوا ازیک‌طرف و آلودگی آب و محیط‌زیست از طرف دیگر مسئله را شدیدتر می‌کند. به گفته او اینکه یکسری راهکارهای موقتی را تعریف کنیم به نظر می‌رسد چندان کارساز نباشد باید مسئولان به فکر اقدامات اساسی و ریشه‌ای برای حل این مشکل باشند و باید منابعی که باعث تشدید آلودگی هوا می‌شوند تحت کنترل درآیند.

       این نماینده مجلس همچنین گفت: «اینکه بگوییم مدارس یک هفته یا دو هفته تعطیل شوند یا سال تحصیلی با تاخیر آغاز شود باید منافع و مضرات این‌گونه طرح‌ها را در نظر بگیریم و به‌گونه‌ای نباشد که آموزش دانش آموزان و محصلان که بر اساس یک‌سری کارهای کارشناسی برنامه‌ریزی‌شده است دچار اختلال شود.» همچنین عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران هم درباره ایده مطرح‌شده از طرف مسئولان سازمان محیط‌زیست گفت: «تعطیلات زمستانه راهکار مهار آلودگی هوا نیست ما باید به دنبال روش‌های اساسی برای کاهش آلودگی هوا در فصل سرما باشیم.»

       ابوالفضل قناعتی با اشاره به پیشنهاد تعطیلات زمستانه برای مهار آلودگی هوای کلان‌شهرها، ادامه داد: «ما در فصل زمستان چند ماه شاهد آلودگی هوای پایتخت هستیم و دو هفته تعطیلی چاره‌ساز این میزان آلودگی هوا نیست.» به گفته این عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر زمانی که در روزهای اوج آلودگی هوا، مدارس تعطیل می‌شوند، ما با کاهش آلاینده‌ها روبرو می‌شویم و در روزهای تعطیل مانند روزهای جمعه هم آلودگی هوا کاهش می‌یابد؛ اما به فاصله یک روز، شرایط به وضعیت گذشته بازمی‌گردد بنابراین باید به دنبال یک تغییر اساسی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت باشیم. قناعتی ادامه داد: «مگر می‌شود ما سه ماه تعطیلی در پایتخت در نظر بگیریم برای آنکه آلودگی هوا را مهار کنیم. در این ۱۰ روز هم اگر مورد موافقت قرار گیرد و تعطیل شود، کار اساسی انجام‌نشده است. ما برای کاهش آلودگی هوا نیاز به یک نگاه ملی و عزم ملی داریم.» او بابیان اینکه باید مسئولیت مهار آلودگی هوا را یک نفر بر عهده بگیرد، گفت: «فرقی نمی‌کند این یک نفر در دولت باشد یا شهرداری، اما یک نفر باید پاسخگوی آلودگی هوا باشد. آن زمان می‌توان به اجرای راهکارهایی که برای مهار آلودگی هوا پیش‌بینی‌شده، امیدوار بود. ما می‌بینیم در یک روز که اوج آلودگی هوا را داریم، یک نهاد اداری، ماشین‌های قدیمی و دودزای خود را به سطح شهر می‌فرستد درحالی‌که باید همه در کنار هم اواخر پاییز و زمستان به دنبال کاهش منابع آلوده‌کننده هوا باشیم.» به گفته قناعتی، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و توسعه مترو یکی از راهکارهای اساسی برای مهار آلودگی هواست.

       این مخالفت‌ها در حالی است که رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران گفته است که بحث تعطیلی زمستانه و پاییزی مدارس در حد یک پیشنهاد بوده و در حال بررسی کارشناسی است.

        محمدحسین بازگیر درباره تعطیلی زمستانه و پاییزی مدارس و تغییر ساعات کار دستگاه‌ها دولتی و بانک‌ها گفت: «بحث تعطیلی زمستانه و پاییزه مدارس در فصل آلودگی شدید هوای تهران و جابه‌جایی این زمان با تعطیلات بلندمدت تابستانه یکی از پیشنهاد‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در جهت کاهش آلودگی هوای تهران است.»

       به گفته او تغییر ساعات شروع کار دستگا‌ه‌های دولتی، بانک‌ها و مدارس به شکلی که همه این بخش‌ها لزوما همزمان شروع به فعالیت نکنند؛ هم یکی دیگر از پیشنهاد‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده در دست بررسی کارشناسی است. به گفته رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران این پیشنهاد از جانب اعضای کارگروه ملی آلودگی هوا ازجمله وزارت کشور و آموزش‌وپرورش که نقشی تعیین‌کننده دارند بررسی کارشناسی شده و پس از جمع‌بندی به شورای عالی حفاظت محیط‌زیست ارائه می‌شود. بازگیر ادامه داد: «پس از تایید شورای عالی حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد تغییر ساعت کاری ادارات و شروع مدارس از فصل تابستان در قالب طرحی به هیئت‌وزیران ارسال و طبق نظر نهایی این مجمع تصویب یا رد خواهد شد؛ بنابراین اجرای این طرح منوط به تصویب هیئت‌وزیران است.»رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران معتقد است که این اقدام در بسیاری از نقاط دنیا اجراشده و قابل‌بررسی است. مکزیکوسیتی که ازنظر آلودگی هوا وضعیت مشابه و یا حتی بیش‌تر از ما در تهران داشته با اجرای طرح‌های این‌چنینی معضل آلودگی هوای خود را کنترل و آن‌ را حل کرده است.

       به گفته بازگیر پیشنهاد جابه‌‌جایی زمان مدارس به فصل تابستان و تغییر ساعات کاری دستگاه‌های دولتی در فصلی که شاهد آلودگی شدید هوا هستیم تجربه خوبی بوده و قابل‌بررسی است.

       او همچنین گفت: «در حال حاضر شرایط ما در تهران به‌گونه‌ای است که پیک رفت‌وآمد و ترافیک در ساعات خاص همچون ساعات 7 و 8 صبح که مدارس، بانک‌ها و ادارات همه باهم شروع و در ساعات پایانی روز هم که زمان اتمام فعالیت‌ آن‌ها محسوب می‌شود همگی باهم پایان می‌یابند؛ شاهد حجم انبوه ترافیک هستیم؛ بنابراین عوامل فوق به‌عنوان یکی از موارد تشدیدکننده آلودگی هوا مطرح هستند که با ساماندهی آن‌ها می‌توانیم از شدت معضل آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان بکاهیم.» رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ادامه داد: «در برابر تعطیلات بلندمدت تابستانه که شاخص آلودگی هوا وضعیت مناسبی دارد در فصل پاییز و زمستان به دلیل شروع پدیده پایداری هوا با سکون هوا وعدم جابه‌جای آلودگی‌ها مواجه هستیم بنابراین شدت فعالیت هم‌زمان بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و ترافیک همزمان بر وضعیت نامطلوب آلودگی هوا می‌افزاید.»

       او همچنین تاکید کرد که باید به سمتی حرکت کنیم که با مدیریت تقاضای سفر رفت‌وآمدهای غیرضروری، حجم ترافیک را کاهش دهیم چراکه این موارد می‌توانند به کاهش آ‌لودگی هوا کمک بسیاری کنند.

       بازگیر گفت: «برای کاهش آلودگی هوا راهکارهای زیادی وجود دارد و باید همه آن‌ها را در کنار هم ببینیم، در کنار بهبود کیفیت سوخت، ارتقا وضعیت خودروها، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزایش سرانه فضای سبز شهرها، کنترل آ‌لودگی منابع ثابت مثل کارخانه‌ها عامل تکمیل‌کننده‌ای همانند مدیریت تقاضای سفر و کاهش ترافیک هم وجود دارد.» رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران گفت: «تغییر ساعات کاری دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، مدارس و جابه‌جایی شروع مدارس از فصل پاییز به فصل تابستان می‌تواند به بهبود وضعیت و کیفیت هوا کمک کند.»
برچسب ها: تعطیطی ، پاییزی ، مدارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: