کد خبر: ۱۲۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 08
شفا آنلاین>اجتماعی> بالاخره پس از 5 سال کش‌وقوس و خبرسازی‌های مثبت و منفی، روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران در آستانه فرارسیدن 17 شهریور، نمایندگان مردم در ساختمان بهشت رای به بازگشایی مجدد محور 17 شهریور دادند تا ثابت کنند حرف مرد می‌تواند دوتا شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید طعنه‌ای که از سوی احمد مسجد جامعی بارها خطاب به اعضای اصولگرای شورا مطرح شد. بازگشایی که بر اساس نتایج گزارش میدانی و جمع‌آوری نظرات 500نفر از ساکنان و کسبه این منطقه از سوی کمیسیون نظارت شورای شهر رقم خورد و مقرر شد تا بار دیگر خیابان 17 شهریور از مسیر شمال به جنوب از ابتدای خیابان صفا بازگشایی شود. هرچند که این بازگشایی منجر به رازگشایی برخی اعضا از پشت پرده‌های بن‌بست شدن این محور نیز شد.

وضعیت نگران‌کننده امنیت را فراموش نکنیم
       با آغاز بررسی دستور اعلام گزارش نهایی از وضعیت بازگشایی مجدد محور 17 شهریور در جلسه روز گذشته شورا، عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در تشریح این گزارش پشت تریبون قرار گرت و گفت: «در جمع‌بندی نهایی پیشنهاد می‌شود خیابان 17 شهریور حدفاصل خیابان صفا تا شهدا به‌صورت دوطرفه باز شود.» محسن پیرهادی بابیان اینکه این نظرسنجی انجام‌شده از 500 نفر از ساکنان کسبه خیابان 17 شهریور انجام‌شده است، تصریح کرد: «500 پرسشنامه در میان ساکنان و کسبه خیابان 17 شهریور توزیع شد که از این میان 440 پرسشنامه توسط ساکنان و 60 پرسشنامه توسط کسبه پر شد.» پیرهادی با اشاره به میزان آرامش برقرارشده بعد از پروژه در خیابان 17 شهریور به‌عنوان یکی از پرسش‌های مطرح‌شده، گفت: «8/39درصد افرادی که از ساکنان بودند، اعلام کردند که پس از اجرای این پروژه آرامش برقرارشده و 40 درصد اعتقاد داشتند که چنین اتفاقی روی نداده است. بحث امنیتی دیگر پرسشی بود که 27 درصد اعتقاد به بهبود وضعیت امنیتی داشتند و 59 درصد اعتقاد داشتند که وضعیت امنیتی بهبودی نداشته است. همچنین حضور معتادان پس از اجرای پروژه از دیگر سوالات پرسشنامه بود که 85 درصد اعتقاد داشتند حضور آن‌ها کاهش پیدا نکرده است.» وی تاکید کرد: «شرارت و تردد اراذل‌واوباش دیگر پرسش مطرح‌شده بود که 24 درصد اعتقاد داشتند شرارت و تردد اراذل‌واوباش کاهش پیداکرده و مابقی اعلام کرده بودند این موضوع کاهش نداشته است. میزان افزایش ارزش املاک پرسش دیگری بود که 2/13درصد پرسش‌دهندگان اعتقاد داشتند که املاکشان افزایش قیمتی داشته است. دسترسی به محله‌های همجوار نیز دیگر پرسشی بود که 20 درصد پرسش‌دهندگان اعتقاد داشتند که دسترسی‌ها بهبودیافته است و 34 درصد نیز اعلام کرده بودند که نسبت به قبل تفاوتی ایجاد نشده است.» این عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران تاکید کرد: «پرسش کلیدی مطرح‌شده در این پرسشنامه این بود که آیا وضعیت در شرایط فعلی باقی بماند یا تغییر کند که 50 درصد ساکنان از وضعیت موجود راضی بودند و 50 درصد نیز از این وضعیت ناراضی بودند که از 50 درصد ناراضی 26 علت نارضایتی خود را مسائل امنیتی و وجود معتادان اعلام کرده بودند. در حقیقت مشکل اصلی ساکنان محور 17 شهریور معتادان، عدم تردد سواره و خلوت شدن محله و کاهش امنیت بوده است.»

وضع کسبه 17 شهریور بغرنج است
        پیرهادی در بخش دیگری از سخنان به وضعیت کسبه محور 17 شهریور اشاره و عنوان کرد که وضعیت فعالیت باب‌های کاسبی این راسته بسیار بغرنج خواند و افزود: «رونق اقتصادی در این محور کاهش پیداکرده است و به‌تبع آن درآمد کسبه کاهش داشته به‌طوری‌که برخی از آن‌ها در خصوص تامین منابع معاش خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند.» وی ادامه داد: «کسبه در پاسخ به سوالات پرسشنامه نگاه متفاوتی نسبت به ساکنان داشته‌اند به‌طوری‌که در پاسخ به سوال بهبود وضعیت امنیتی، 3/13درصد اعلام کرده بودند که وضعیت امنیتی بهبود داشته و 76 درصد اعلام کرده بودند وضعیت امنیتی نسبت به قبل بهبودی نداشته است. کسبه در خصوص حضور معتادان 7/1درصد اعلام کرده بودند که حضور آن‌ها کمرنگ شده و 95 درصد معتقد بودند که حضور آن‌ها کاهشی نداشته است. کسبه در خصوص بهبود وضعیت کسب‌وکار نیز 3/93درصد اعلام کرده بودند که نسبت به گذشته هیچ بهبودی در وضعیت کسب‌وکار ایجاد نشده است. همچنین 3/98درصد اعلام کرده بودند که سطح درآمدی آن‌ها افزایش نداشته است.» این عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: «87 درصد کسبه در خصوص تردد اراذل‌واوباش و کاهش شرارت‌ها نیز اعلام کردند که هیچ کاهشی ایجاد نشده است. همچنین 11 درصد از کسبه در این پرسشنامه اعلام کرده بودند املاک آن‌ها افزایش قیمتی نداشته است. کسبه همچنین در خصوص وضعیت دسترسی به محله‌های همجوار 3/83درصدشان اعلام کرده بودند که این دسترسی‌ها نسبت به گذشته افزایشی نداشته است.» پیرهادی با اشاره به سوال کلیدی پرسشنامه در خصوص تغییر وضعیت کنونی یا تثبیت آن نیز گفت: «در میان کسبه 7/6درصد از وضعیت موجود راضی بودند و 3/93درصد معتقد بودند که باید اصلاحاتی انجام شود. بی‌تردید در نگاه کسبه 17 شهریور مسائل اقتصادی به‌عنوان یک اولویت اساسی مدنظر قرارگرفته است.»

5 سال است که فقط به کسبه زیان زده‌ایم
        در ادامه و پس از اتمام گزارش، پرویز سروری دیگر عضو کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران به سابقه 5 ساله اجرای طرح پیاده‌راه 17 شهریور اشاره کرد و افزود: «مدت 5 سال است که ساکنان کسبه این محور با اجرای این طرح سروکار دارند و کسبه زیان بسیاری دیده است. بی‌تردید معضلات اجتماعی این محور ازجمله اعتیاد، زنان خیابانی و امنیت باید به‌طورجدی موردمطالعه و پیگیری قرار بگیرد و برای کسبه محور نیز باید فکری اساسی می‌شد.» وی ادامه داد: «به جمع‌بندی‌های کمیسیون نظارت، کسبه و ساکنان انتقاداتی داشتند که با گفت‌وگو بسیاری از آن‌ها اصلاح شد و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که این محور از خیابان صفا بازگشایی شود. معتقدیم بازگشایی این محور به‌تنهایی مشکلات را حل نخواهد کرد و لازم است شهرداری تهران حمایت جدی برای رونق کسب‌وکار در این محور انجام دهد. امیدواریم با تصمیمی که اعضای شورای شهر تهران می‌گیرند، امروز پایانی بر نگرانی‌های ساکنان و کسبه این منطقه قدیمی تهران باشد.»

دولت عراق بدعهدی کرد، نه شهرداری
       «چرا در تمام این گزارش بارها اعلام کردید که شهرداری درزمینه مسدودسازی محور 17 شهریور مقصر است، درحالی‌که همگی می‌دانیم که شهرداری یک مجری بود که در دولت قبل موظف شد محور 17 شهریور را برای جانمایی ضریح سابق امام حسین(علیه‌السلام) مسدود کند.» این بخشی از گفته‌های عباس جدیدی، معاون نظارت شورای شهر بود که نسبت به گزارش کمیسیون نظارت اعتراض کرد و گفت: «یادمان نرفته است که دولت دهم مقرر کرد که شهرداری تهران محور 17 شهریور را مسدود و نمادهایی از بین‌الحرمین طراحی و در میدان امام حسین(علیه‌السلام) نصب کند تا ضریح سابق امام حسین(علیه‌السلام) که توسط ایران نوسازی شده است به این میدان منتقل شود. پس حالا که همگی پشت پرده‌ها را می‌دانیم چرا امروز انگشت اتهام را به‌جای آنکه به سمت دولت عراق و وزارت امور خارجه نشانه برویم، به سمت شهرداری گرفته‌ایم!»

بازگشایی مجدد محور 17 شهریور
       پس از اعلام نتایج بررسی اثرات مسدودسازی مسیرهای دسترسی میدان امام حسین(علیه‌السلام)، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، رای اعضا به بازگشایی خیابان صفا در پیاده‌راه 17 شهریور طی هفته جاری را اعلام کرد و گفت: «ملاک عمل شورا جمع‌بندی کمیسیون نظارت است. بخشی ازنظر کمیسیون نظارت نیز مبنی بر بازگشایی این خیابان اجرایی می‌شود و بخشی که نیاز به زمان دارد، موکول به جمع‌بندی دیگری می‌شود.» مرتضی طلایی که ریاست شورا را در ساعت پایانی صحن علنی در غیاب رئیس شورا بر عهده داشت، اظهار کرد: «با نظر کمیسیون نظارت، عمران، فرهنگی و شهرسازی و همچنین با حضور معاونان عمرانی، شهرسازی خدمات شهری و شهردار منطقه 12 ظرف هفته جاری سایر تصمیمات لازم در خصوص پیاده‌راه 17 شهریور و میدان امام حسین(علیه‌السلام) اتخاذ و نتیجه به هیئت‌رئیسه شورا اطلاع داده می‌شود.» احمد مسجد جامعی نیز در ادامه اعلام کرد که اگر این محور باز شود می‌توان گفت که حرف مردم دوتا است و تاکید کرد: «نمی‌شود که با ساندیس دادن به مردم، شهروندان را به عزاداری در محوری ترغیب و تشویق کنیم که هیچ تجانس محیطی با مراسم عزاداری‌ها ندارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: