کد خبر: ۱۲۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 31
شفا آنلاین>سلامت>همزمان با قانونی شدن مرگ با مساعدت پزشک برای بیماران غیرقابل درمان در کانادا، ضرورت امکان دسترسی به داروهایی که پزشک بتواند با استفاده از آنها به زندگی پر رنج بیماران غیرقابل درمان، بدون تحمل درد و به طریقی عزتمندانه پایان دهد، پررنگ می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،   اما این داروها کدام هستند و هزینه آن چقدر است؟ و مهم‌تر آنکه چه کسی پرداخت آن را تقبل می‌کند؟

یک پرسش اساسی
       یک هفته پس از آنکه دیوان عالی قضایی کانادا رای به نقض ممنوعیت مرگ را با مساعدت پزشک صادر کرد، پزشکان، متولیان سلامت استان‌ها و بیمه‌گران بخش خصوصی و داروسازان در جستجوی پاسخ مناسب به این پرسش هستند. داروهای خوراکی که به فرد امکان می‌دهد بدون نیاز به حضور پزشک یا فرد دیگری به زندگی خود پایان دهد، در کانادا موجود نیست. در نتیجه در مواردی که اجازه اتانازی صادر شده، پزشک باید دارو را به بیمار تزریق کند. دکتر الن وایب، پزشک شاغل در ونکوورتا کنون به 7 بیمار که بنا به تشخیص دادگاه به‌علت ابتلا به بیماری بدون درمان و پردرد، مجاز به مرگ تحت‌نظر پزشک بودند، داروی مرگ‌آور تزریق کرده است.

       او می‌گوید یک نسخه شامل دوز مورد نیاز به میزان دو برابر صادر می‌شود که یکی برای استفاده و دیگری برای حصول اطمینان است. پس از اتمام کار دوز اضافی به داروخانه برگشت داده می‌شود که باید بلافاصله منهدم شود.

داروهای مرگ‌آور تحت پوشش بیمه نیستند
       در استان بریتیش کلمبیا که داروهای بیهوشی در دوز بالا برای این منظور به‌کار می‌رود، هیچ‌کدام از داروها از جمله، میدازولام، پروپوفول وروکورونیوم تحت پوشش بیمه درمانی نبوده و هزینه 250 دلاری آن باید به‌وسیله بیمار پرداخت شود. او می‌گوید جامعه پزشکی توقع دارد این هزینه توسط دولت تقبل شود ولی به واقعیت پیوستن این انتظار زمان‌بر است.

       در برخی از استان‌های کانادا این هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود. از جمله کبک که پاییز گذشته قانونا اتانازی را آزاد اعلام کرد و دولت محلی کیت داروی مورد نیاز را به‌طور رایگان در اختیار پزشکانی می‌گذارد که آمادگی پایان بخشیدن را به زندگی بیمارشان دارند.

       وزیر بهداشت و درمان استان اونتاریو نیز از بخشنامه خطاب به داروخانه‌ها خبر می‌دهد که به آنها گفته شده دارو را به رایگان در اختیار افراد واجد شرایط قرار دهد و دولت هزینه آن را بر عهده می‌گیرد. او می‌افزاید هنگامی که فردی به مرحله‌ای می‌رسد که آگاهانه تصمیم به پایان بخشیدن به زندگی خود می‌دهد دیگر نباید نگران بار مالی آن باشد. داروی مورد نیاز در اختیار داروخانه قرار می‌گیرد و داروخانه با ارائه صورت‌حساب هزینه آن را از بیمه دریافت می‌کند. قانونگذاران استان آلبرتا نیز پیش‌نویس قانون استفاده از داروهای کشنده و پرداخت هزینه آن را توسط دولت در دست بررسی دارد.

لزوم تعریف چارچوبی معین در ارتباط با داروهای مرگ‌آور
       رییس انجمن داروسازان کانادا می‌گوید این انجمن در پی دریافت تعریف و چارچوبی معین در ارتباط با داروهای مرگ‌آور از سوی نهادهای قانونگذار است. او تاکید می‌کند این نهادها باید نام داروها و مشخصاتی را که فرد را مجاز به استفاده از آن می‌کند، به این انجمن اعلام کنند.

       نگرانی عمده درباره داروهای کشنده خوراکی است که فرد می‌تواند بدون نیاز به پزشک اقدام به مصرف آن کند. درایالت اورگون آمریکا و کشور هلند که اتانازی مجاز است داروی اصلی مصرفی باربیتورات‌ها هستند که پیش از این برای درمان اختلالات خواب به‌کار می‌رفتند ولی امروزه مصرف آن محدود به استفاده به عنوان داروی کشنده شده است.

       امروزه شرکت‌های دارویی دیگر پنتوباربیتال و سکوباربیتال را تولید نمی‌کنند و در دسترس نبودن این داروها سبب شده که انجام اتانازی با مشکل روبرو شود. امتیازمصرف باربیتورات این است که مرگی آرام و بدون درد را به‌همراه دارد ولی دیگرداروهای خوراکی ممکن است که به‌کندی نتیجه دهند و بیمار را پیش از مرگ دچار مشکلات بی‌شماری کنند. مصرف باربیتورات‌ها در کانادا قانونی است ولی به علت کمبود میزان تولید‌ها شرکت سازنده هر دوز مصرفی آن‌را به مبلغ 23 هزار دلار کانادا می‌فروشد.
منبع: Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: