کد خبر: ۱۲۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 30
شفا آنلاین>اجتماعی> ساختمان سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران در پارک پردیسان روز گذشته یک میهمان ویژه داشت؛ سگولن رویال، وزیر محیط ‌زیست، انرژی و دریاهای فرانسه که ریاست همایش COP٢١ را برعهده داشت و از شنبه‌شب گذشته به دعوت معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران، به تهران آمده است
به گزارش شفا آنلاین، رویال در اولین روز از سفر سه‌روزه خود به ایران ابتدا در نشستی دوجانبه با رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران حاضر شد، سپس به جمع خبرنگاران آمد و در یک نشست خبری با آنها توضیحاتی ارائه داد، پس از آن از موزه تنوع زیستی پردیسان دیدار کرد و در نهایت در نشست کارگروه تغییرات آب و هوایی، همراه ابتکار و با حضور چیت‌چیان وزیر نیرو، صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و تعدادی از معاونان وزرا برگزار شد.

 در نشست خبری ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست و رویال وزیر محیط ‌زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه در سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور که به‌منظور بررسی تغییرات آب و هوایی برگزار شد، وزیر فرانسوی به دو پرسش در زمینه همکاری‌های ایران و فرانسه در زمینه حفظ و احیای دریاچه ارومیه و همچنین چگونگی سنجش میزان پایبندی کشورهای جهان به تعهدات خود در همایش COP٢١ پاسخ داد. سگولن رویال، وزیر محیط ‌زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه، درباره همکاری‌های مشترک دو کشور درباره دریاچه ارومیه، گفت: «دوشنبه طبق پیشنهاد خانم ابتکار از دریاچه ارومیه بازدید می‌کنم و ما الان نیز همکاری‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه به‌ويژه در زمینه آب داریم و مي‌كوشيم همکاری خود را در این زمینه تقویت کنیم. همان‌طور که شما هم می‌دانید دریاچه ارومیه تهدید شده و درحال‌حاضر شرایط آن رو به بهبود است و دلیل این اتفاق تصمیم‌هاي بسیار شجاعانه‌ای است که از سوي دولت ایران گرفته شده، به‌ویژه در زمینه تغییردادن شیوه‌های کشاورزی و همچنین استفاده‌کردن از منابع آب است». وی افزود: «البته ‌مسئله استفاده آب در زمینه کشاورزی، امروزه به یک مشکل جهانی مبدل شده است».

سگولن رویال که رئیس همایش ‌cop٢١ است و همچنان به کشورهای مختلف جهان پیرامون نتایج آن همایش سفر می‌کند، در پاسخ به سؤال دیگر  درباره چگونگی سنجش میزان پایبندی کشورهای جهان به تعهداتشان نیز گفت: «این پرسش بسیار مهمی است و من به‌عنوان کسی که ریاست cop٢١ را برعهده دارم، باید بسیار فعال و پیگیر باشم تا کشورهای متعهد‌شده به توافق پاریس به تعهد خود عمل کنند که این کار شامل سه مرحله مهم است، تصویب قراردادنامه در کشور خود، تنظیم برنامه ملی و پیگیری چشم‌اندازها و اهداف مرتبط با مذاکرات توافق پاریس ازجمله سه راهکار عمل‌کردن به این تعهد است». رویال افزود: «نکته آخر اینکه پیرامون توافق‌نامه پاریس من در مجموع خوشبین هستم، چراکه آنچه با آن موافقت شده است، حتی به‌لحاظ اقتصادی و توسعه پایدار و تولید اشتغال نیز برای کشورهای متعهد به اجرای مفاد آن مفید خواهد بود، بر همین اساس به نظر من کشورهایی که متعهد به اجلاس پاریس شده‌اند، به‌دلیل اینکه از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده خواهند کرد، همکاری‌شان برد- برد خواهد بود، چراکه در زمینه مهندسی محیط ‌زیستی و برای پیداکردن مواد جایگزین طبیعی و ایجاد گیاهانی که کمتر از آب استفاده می‌کنند، پیش‌قدم خواهند بود».

 پیش از شروع پرسش و پاسخ‌های خبرنگاران، معصومه ابتکار و سگولن رویال در سخنان کوتاهی نکاتی را مطرح کردند. ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در این نشست خبری اظهار كرد: «ما درباره زمینه‌های همکاری برای اجرای توافق پاریس در زمینه مسائلی که ایران به آن پرداخته و اهمیت دارد نیز مذاکره کرده‌ایم.

مسائلی از جمله بهینه‌سازی مصرف انرژی، اصلاح الگوی مصرف آب، مدیرت منابع آبی، مسائل مربوط به گردوغبار و روش‌های مقابله با عوارض آن‌. ما توافق کرده‌ایم که در قالب تفاهم‌نامه پاریس و آنچه رئیس‌جمهور ما در فرانسه امضا كرده، یک چارچوب همکاری و برنامه عملی تنظیم کنیم،  او همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست ایران در پایان سال ٩٥، گفت: «مذاکراتی در این زمینه انجام شد تا زمینه حضور فعال شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال در محیط ‌زیست کشور فرانسه در این نمایشگاه فراهم شود. برخی از شرکت‌های بخش خصوصی با وزیر محیط ‌زیست فرانسه به ایران آمده‌اند و مذاکراتی در زمینه همکاری درباره آب و انرژی مطرح کردند و قرار شد زمینه همکاری در این مباحث چه در بخش خصوصی و دولتی پیگیری شود. من از حضور خانم رویال در ایران خوشحال هستم و فکر می‌کنم این حضور نشان‌دهنده اراده دولت فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه مسائل زیست‌محیطی و حامل یک پیام قوی به جامعه جهانی است».

 در ادامه این نشست سگولن رویال وزیر محیط‌ زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه نیز اظهار كرد: در ملاقات امروز با ابتکار ما موضوعات خیلی متفاوتی را برای عملیاتی‌کردن مطرح کرده‌ایم؛ اقداماتی که دو کشور به‌طور دوجانبه می‌توانند انجام دهند و ما از ایران دعوت کرده‌ایم که برای همکاری با ائتلاف‌های مختلف عضو شود. من به همراه شرکت‌های بزرگ فرانسوی که در زمینه‌های محیط‌ زیستی مشغول به فعالیت‌ هستند به ایران آمده‌ام و نحوه انتخاب این شرکت‌ها براساس چالش‌های گوشزدشده از ایران به ما بوده است، شرکت‌هایی که امروز به همراه من در ایران حضور دارند در سه زمینه ویژه آب که به چالش درخورتوجهی در ایران تبدیل شده، زمینه انرژی و همچنین در مورد کیفیت هوا، مشکلات و حوادث تغییرات اقلیم، بسیار فعال بوده و برای همکاری و بازدید به همراه من درحال‌حاضر به ایران سفر کرده‌اند».

 وی گفت: «ازآنجایی‌که فرانسه نیز با ‌چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بنابراین این همکاری‌ها فرصت فوق‌العاده‌ای را برای ما ایجاد خواهد کرد تا بتوانیم درخصوص رفع مشکلات محیط‌ زیستی مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشیم». رویال همچنین ابراز امیدواری کرد بتواند در اسفندماه پیش‌رو برای حضور در نمایشگاه محیط ‌زیست بار دیگر به ایران سفر کند. علاوه‌براین معصومه ابتکار در کانال تلگرامی خود بخش‌های دیگری درباره جزئیات سفر سگولن رویال به ایران نوشته که بخش‌هایی از آن به این شرح است: «این اولین سفر خانم رویال به ایران است و به گفته خودش پیش از سفر، چندین روز به مطالعه و بررسی عملکرد ایران در زمینه محیط‌ زیست و انرژی ازجمله راهبرد اقتصاد کم‌کربن ایران و استفاده از انرژی هسته‌ای غیرنظامی پرداخته است.

او در کنفرانس خبری مشترک امروز در سازمان گفت فرصت بسیار خوبی برای همکاری دوجانبه درزمینه آب، انرژی، کیفیت هوا و حوادث اقلیمی که در فرانسه هم با همین مشکلات مواجه هستیم، فراهم شده است». ابتکار در ادامه نوشته است: «خانم رویال به موضوع تحریم‌ها هم اشاره کرد و گفت علاقه‌مندیم تحریم‌ها به‌ طور کامل و عملی برداشته شود، به‌نحوی‌که مناسبات اقتصادی هرچه بیشتر تسهیل شود و بتوانیم در حوزه‌های مختلف ازجمله فعالیت‌های محیط‌ زیستی اقدامات مشترک داشته باشیم. در مذاکرات دوجانبه امروز قرار شد برنامه عمل مشترکی مبنی بر همکاری‌های فنی و اقتصادی برای بهبود محیط ‌زیست در حوزه‌هایی مثل آب، انرژی، تنوع زیستی و به ‌طور خاص موضوع گردوغبار تدوین شود. خانم رویال با اشاره به اینکه هوای اروپا نیز برخی اوقات از غبار قرمزی که از آفریقا می‌آید، متأثر می‌شود، گفت: موضوع گردوغبار باید در سطح بین‌المللی هم دیده شود».

گفت‌وگو در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای، سفر به ارومیه و بازدید هوایی از دریاچه ارومیه، دیدار با وزیر نیرو و گفت‌وگو درباره منابع آب، تصفیه پساب‌های صنعتی و انسانی، سفری کوتاه به اصفهان و بازدید از جاذبه‌های توریستی و محیط‌ زیستی این شهر، برخی از برنامه‌های رویال در سفر به ایران است. آن‌گونه که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، این وزیر فرانسوی معتقد است باید تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داد و همین موضوع، یعنی گسترش استحصال انرژی‌های نو در ایران، یکی از موضوعات مورد علاقه طرفین در تهران است. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: