کد خبر: ۱۲۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 27
شفا آنلاین>اجتماعی>انتظارات فرد تصاویر ذهنی مربوط به خاطرات را به نوعی تحریف می‌کند. در این مطلب با پاسخ دادن به یک تست گرافیکی جالب، مهمترین وجه حافظه خود را بشناسید.
به گزارش شفا آنلاین،حافظه انسان متأثر از گذر زمان بوده که زیگموند فروید، پدر علم روانکاوی آن را «فراموشی کودکی» نامیده است. فراموش کردن بسیاری از خاطرات دوران بچگی نیز گویای همین امر است.

روانشناسان می‌گویند: حافظه تصویری در به یاد آوردن خاطرات بچگی دخیل بوده و این نوع حافظه در برخی افراد قوی‌تر است. برای مثال اخیراً یک کاربر سایت اجتماعی "کورا" مدعی شده که می‌تواند خاطرات پیش از یک سالگی‌اش را به یاد آورد و گفته است: صداهای دیگران را هنوز به یاد دارم؛ گرچه موضوع و جزئیات مکالمه‌های آنها برایم روشن نیست. تصاویر این خاطرات بعضاً از ذهنم می‌گذرد؛ مثل زمان‌هایی که مادرم من را به حمام می‌برد.

دانشمندان بر این باورند حافظه تصویری در همه افراد وجود دارد و در روند ثبت خاطرات نقش ایفا می‌کند. با این حال شاید بتوان گفت ثبت خاطرات متأثر از نوعی مکانیسم مغز است که تصاویر ذهنی مربوط به خاطرات را بعضاً تحریف می‌کند. برای مثال انتظارات فرد ممکن است این تصاویر ذهنی را به نوعی مخدوش کند.

تستی جالب برای سنجش حافظه تصویری

محققان دانشکده علوم روانشناسی دانشگاه آیوا در آمریکا تستی برای ارزیابی حافظه تصویری طراحی کرده‌اند که آن را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. این تست شامل 10 سوال است که به تدریج سخت‌تر می‌شود. با جلو رفتن در روند تست ممکن است تصور کنید که پاسخ‌هایتان اشتباه است، اما به هیچ وجه ناامید نشوید.

هر یک از سوالات به این صورت است که دو صفحه با فاصله زمانی چند ثانیه پس از یکدیگر ظاهر می‌شوند. در هر سوال، صفحه اول و دوم نوعی ارتباط با یکدیگر دارند. برای مثال در سوال اول دایره‌های رنگی را مشاهده می‌کنید که ترکیب دایره‌های قرمز در صفحه اول و دوم تشکیل یک شکل را می‌دهند. شما باید در صفحه سوم پاسخ سوال را در کادر سفید وارد کنید.

در ادامه تست با نوع دیگری از سوالات مواجه می‌شوید که تا آخر آزمون سبک آن تغییر نمی‌کند. در این سوالات مربع‌های سفید و سیاه در صفحه ظاهر می‌شوند. شما باید مشخص کنید که کدام مربع هم در تصویر اول و هم در تصویر دوم «سفید» بوده و عدد متناظر با آن مربع را به عنوان پاسخ سوال در کادر سفید صفحه سوم وارد کنید.

فقط توجه داشته باشید پس از ورود به صفحه، برای شروع تست بر روی start کلیک کنید.

در انتهای تست امتیاز شما به صورت درصدی مشخص می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
سلام بر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: