کد خبر: ۱۱۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>اجتماعی>شوپنهاور، فیلسوف آلمانی، می‌گوید: «سلامتی همه چیز نیست ولی بدون سلامتی همه چیز، هیچ است.» بسیاری بر این باورند که سلامتی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی است.
  به گزارش شفا آنلاین،  ارتقای سلامت شغلی در برگیرنده هر اقدامی در جهت افزایش رفاه افراد در محیط شغلی است که توسط خود کارکنان، کارفرمایان آنها یا جامعه صورت گیرد.

       در شماره گذشته، در مورد تغذیه در محل کار، تعادل میان کار و زندگی، ارتقا و حفظ سلامت روانی و فعالیت فیزیکی صحبت شد. در ادامه به دیگر موارد پرداخته می‌شود.

استرس در محیط کار
       راه‌های بسیاری برای کاستن از استرس‌های شغلی وجود دارد. گام اول این است که مواردی را که سبب بروز استرس در شما می‌شوند شناسایی کنید، چون فقط در این صورت است که می‌توانید نسبت به رفع آنها اقدام کنید، مثلا:

        اجتناب از مواجهه با عواملی که سبب بروز استرس در شما می‌شوند، مثلا اگر ترافیک صبحگاهی یکی از دلایل استرس شما به شمار می‌آید می توانید استفاده از مترو را امتحان کنید.

        یاد بگیرید که چگونه «نه» بگویید. این امر در مواقعی که انجام کاری به شما واگذار می‌شود که ورای توان شماست، بسیار مفید خواهد بود.

        در برنامه خود فرصت‌هایی را برای آرام‌سازی در نظر بگیرید.

        در مورد وضعیت خود با مقام بالاتر شغلی خود صحبت کنید و موضوع را به اطلاع وی برسانید.

        نشانه‌های روانی و جسمانی استرس را مانند مشکلات خواب یا عدم تمرکز بشناسید و به علایمی که بدنتان به شما نشان می‌دهد توجه کنید.

        در صورت تداوم علایم با پزشک خود مشورت کنید.

فعال بمانید
       بزرگسالان برای پیشگیری از افزایش وزن و همچنین ارتقای سلامت جسمی و روانی نیازمند حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در اغلب روزهای هفته هستند. ورزش همچنین از آن جهت که خطر ابتلا به بیماری‌های مهمی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و افسردگی را می‌کاهد، حایز اهمیت است. اقدامات ساده زیر می‌توانند میزان فعالیت بدنی شما را طی روز افزایش دهند:
        هر وقت ممکن بود به جای آسانسور از پله استفاده کنید. مثلا می‌توانید حداقل یک طبقه از پله‌ها بالا روید و سپس سوار آسانسور شوید.
برای رفت و آمد در مسیرهای کوتاه، پیاده‌روی را جایگزین استفاده از خودروی شخصی، اتوبوس یا تاکسی کنید.

        به جای منتظر ماندن در نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، تا ایستگاه بعدی پیاده‌روی کرده و در آن ایستگاه سوار اتوبوس شوید.

        برای آمد و شد به محل کار از دوچرخه استفاده کنید.

        اگر در یک دفتر کار می‌کنید، چاپگر را در فاصله دورتری از میز خود قرار دهید. همین کار ساده باعث خواهد شد که در طول روز مسافت بیشتری را قدم بزنید.

        در فعالیت‌ها یا کلاس‌های ورزشی‌ای که در محل کار شما ارائه می‌شود، شرکت کنید.

       هزاران راه دیگر برای افزایش فعالیت بدنی شما وجود دارد، نرمش کردن روزانه یا پیوستن به باشگاه‌های ورزشی یا ثبت‌نام در کلاس‌های ورزش گروهی از جمله این اقدامات است.

مصرف دخانیات
حقایقی در مورد سیگار کشیدن

       تنباکو اولین عامل بروز مرگ‌های قابل پیشگیری در جهان است که از هر دو نفر مصرف کننده درازمدت یک نفر را به کام مرگ می‌کشاند. نیمی از قربانیان این ماده در سنین میانسالی دچار مرگ می‌شوند. مصرف سیگار سالانه جان ششصد و پنجاه هزار نفر را تنها در اتحادیه اروپا می‌گیرد. دلایل بی‌شمار دیگری نیز برای ترک سیگار وجود دارد:
        با ترک سیگار سرحال‌تر و بانشاط‌تر خواهید بود و تنفس شما منظم‌تر و طبیعی‌تر خواهد شد.
        پس از اینکه اضطراب، استرس و تحریک‌پذیری کوتاه‌مدت ناشی از مرحله ترک فروکش کرد، مجددا احساس آرامش و میل به زندگی وافری را در خود احساس خواهید کرد.
        از نظر اقتصادی، دیگر هزینه‌ای بابت خرید سیگار نمی‌پردازید و می‌توانید این مبلغ را پس‌انداز کنید.
        پوست، مو، ناخن و انگشتان شما ظاهر سالم‌تری پیدا خواهد کرد و نفس شما دیگر بوی نامطبوع سیگار نخواهد داشت.
        از آنجا که روزانه بر تعداد مکان‌هایی که سیگار کشیدن در آنها ممنوع است، افزوده می‌شود، با ترک سیگار جایگاه خود را مجددا در اجتماع پیدا خواهید کرد. از سوی دیگر این مسئله به شما کمک می‌کند تا در برابر وسوسه شروع مجدد سیگار کشیدن بهتر مقاومت کنید.
Europea- Agency for Safety and Health aWork
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: