کد خبر: ۱۰۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>سلامت>رئيس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه آمار مبين اين است كه بيش از يك سوم مرگ و ميرها در ارتباط با بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان هاست.
به گزارش شفا آنلاین، رسول ديناروند افزود: بيماري هاي قلبي - عروقي و نيز سرطان ها ، عموما به سبك زندگي و شيوه تغذيه مرتبط است.
وي، گفت: تغيير شيوه زندگي در افزايش آمار بيماري هاي ناشي از غذاي ناسالم در تمام دنيا، تاثيرگذار است اما كاهش سير صعودي اين اتفاق دور از ذهن نيست و مي توان آن را با برنامه ريزي مستمر كنترل كرد.
اين مقام سياست گذار در حوزه فرآورده هاي غذايي تصريح كرد: متاسفانه در حال حاضر بيش از نيمي از مردم اضافه وزن دارند و براي اينكه بتوانيم روند نزولي در بروز بيماري هاي وابسته به غذا را كاهش دهيم بايد اقدامات زيادي را صورت دهيم.
ديناروند خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه قانون، مسئوليت امنيت و سلامت غذا و دارو را به وزارت بهداشت واگذار كرده است ،لازم است سازمان غذا و دارو به وظايف سنگين خود، جامه عمل بپوشاند كه يكي از آنها توليد فرآورده هاي غذايي با معيارهاي سلامتي بالاست.

**مجوز توليد به معناي رعايت حداقل استانداردها است
رئيس سازمان غذا و دارو در ادامه به اعطاي نشان ملي ايمني و سلامت به برخي محصولات غذايي اشاره كرد و گفت: در سال 86 با هدف تشويق صنعت غذا به ارتقاي محصولات خود، اعطاي نشان ملي ايمني و سلامت را آغاز كرديم تا بر اساس آن بتوانيم ضمن توسعه فرآورده هاي غذايي سلامت محور از صنايعي كه در اين راستا گام بر مي دارند نيز تقدير كنيم.
ديناروند درباره اهميت برگزاري همايش ملي اعطاء نشان ايمني و سلامت افزود: يكي از دغدغه هاي جدي مردم در تمام دنيا امنيت و سلامت است به همين دليل بايد توجه داشت كه مجوز توليد و شماره پروانه ساخت يك فرآورده كه از سوي سازمان براي محصولي صادر مي شود لزوما به به معناي مفيد بودن آن نيست بلكه نشانه رعايت حداقل استانداردهاي توليد در يك محصول است.

** ترغيب صنايع توليدي فرآورده هاي غذايي به ارتقا سلامت
رئيس سازمان غذا و دارو اظهار كرد: در راستاي ترغيب صنايع توليدي فرآورده هاي غذايي به ارتقاي سلامت در محصولات خود به آنهايي كه فاقد مواد افزودني شيميايي سنتتيك هستند، كاهنده يا به حداقل رساننده ميزان كالري فرآورده از طريق كاهش مصرف كربوهيدرات هاي ساده و چربي ها باشند يا ميزان نمك مصرفي را به حداقل برسانند و استفاده از مواد افزودني و مواد اوليه طبيعي و ارگانيك را در محصولات خود توسعه بدهند نشان ايمني و سلامت اهدا مي شود.
ديناروند يادآور شد: توليد بهداشتي و صنعتي فرآورده هاي سنتي و عاري بودن فرآورده از سموم قارچي، باقي مانده سموم دفع آفات نباتي و داروهاي دامپزشكي، عوامل آلودگي بيولوژيك هورمون ها و عوامل آلرژن از جمله ديگر معيارهاي ياد شده براي درج نشان ايمني و سلامت به شمار مي آيد.
وي ، درج نشانگر تغذيه اي و همچنين درج نشان حلال با اخذ مجوز از مركز تحقيقات حلال جمهوري اسلامي ايران را از ساير ملاك هاي اهداي نشان ايمني و سلامت عنوان كرد.
بنا به اين گزارش ، نشان ملي ايمني و سلامت، شبيه يك سيب با علامتي همچون تيك است كه به منزله تائيد محصول سلامت است.
اين نشان به گونه اي طراحي شده كه كلمه «سالم» نيز در آن خوانده مي‌شود، نشان مورد نظر، مهر تائيدي بر حداكثر كيفيت و مفيد بودن يك محصول غذايي است كه از سوي سازمان غذا و دارو به برگزيدگان اهدا مي شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: