کد خبر: ۱۱۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 17
شفا آنلاین>اجتماعی> نشست خبری اولین جشنواره فیلم سلامت صبح دیروز-دوشنبه ۲۵ مردادماه- در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در ابتدای این جلسه محمدعلی حجازی مدیر روابط عمومی جشنواره مطرح کرد: «من همیشه مخالف برگزاری جشنواره بوده‌ام. اما وقتی صحبت‌های مسئولین را درباره دغدغه‌های سلامتی و مشکلات این حوزه در جامعه شنیدم، احساس کردم ما باید در هر جایگاهی تلاش کنیم سطح آگاهی مردم را در بخش‌های مربوط به‌سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بالا ببریم.»


ارتباط بین جامعه هنری و موضوع سلامتی
هادی ایازی گفت: «نخستین جشنواره فیلم سلامت به این بهانه برگزار می‌شود تا بتوانیم بین جامعه هنری و موضوع سلامتی که دغدغه همیشگی آحاد مردم است ارتباط برقرار کنیم. این واقعیت وجود دارد که اگر مسئله سلامت و اصلاح سبک زندگی را بخواهیم در جامعه مطرح کنیم باید از هنر و اصحاب آن کمک بگیریم» شاید در گذشته اقداماتی در حوزه فرهنگی و هنری با موضوع سلامت صورت گرفته باشد که تعداد آن‌ها این مدعا را تائید می‌کند؛ اما من معتقدم باید بیش از این از هنرمندان برای طرح مسئله سلامت در جامعه استفاده کرد. نزدیک به ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرهای امروز به‌واسطه بیماری‌های قلبی است و آنچه باعث افزایش آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری‌ها می‌شود شایان بررسی است. مردم باید قند نمک و چربی کمتری را استفاده کنند. این رعایت‌های ساده را می‌توان در هنر مورد تاکید قرارداد.»
افزایش چشمگیر آمار استفاده از سیگار در فیلم‌های سینمایی
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در این جلسه عنوان کرد: «دریکی از جلسات شورای فرهنگی وزارت بهداشت مطرح شد که در دهه اول بعد از انقلاب و شکل‌گیری جشنواره فیلم هر ده سال ۱۰ فیلم برتر انتخاب شد. فهرستی را تهیه کردیم تا بررسی کنیم در فیلم‌ها کدام نقش‌ها و چه تعداد از آن‌ها از دخانیات استفاده کرده‌اند. در دهه‌های دوم و سوم و مجموعا ۳۰۰ فیلم موردبررسی قرار گرفت و نتیجه این بود که در دهه دوم نسبت به دهه اول میزان مصرف دخانیات بین مردان ۲ برابر و در خانم‌ها ۴ برابر افزایش‌یافته است و در دهه سوم خانم ها ۱۰ برابر و آقایان ۴ برابر نسبت به دهه دوم از دخانیات استفاده کرده‌اند.هنرمند باید کمک کند دغدغه‌های نظام سلامت و مردم برطرف شود. در دوران مدیریت جدید نظام پزشکی شورای فرهنگی سلامت راه‌اندازی شد که ۶۶ جلسه تاکنون برگزار کرده است. بسیاری از اقداماتی که امروزه در ارتباط با سلامت شاهد آن هستیم از مصوبات آن جلسه است. به‌عنوان‌مثال سریال در حال پخش «پریا» یکی از آن‌هاست که بسیاری از تابوها در تلویزیون را در حال حاضر مطرح می‌کند. ما در جامعه ۷۰ هزار بیمار مبتلابه ایدز داریم که اگر رفتارهای درستی در جامعه نداشته باشند ممکن است دیگران را هم مبتلا کنند.»

گامی موثر در تحقق فرهنگ سلامت
دکتر ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم سلامت در این نشست اظهار کرد: «نخستین جشنواره ملی فیلم سلامت باهدف ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به‌سلامت فرد، محیط، آشنایی هنرمندان با موضوعات سلامت از اول تا 5 شهریور در پردیس چارسو برگزار خواهد شد.»


مدیر موسسه آوای هنر سلامت ادامه داد: «متاسفانه سالانه هزینه‌های بسیاری در کشور صرف درمان می‌شود و تلقی مردم از سلامت تنها بروز یک بیماری و چگونگی درمان آن است. سینما و تلویزیون به‌عنوان دو رسانه پرنفوذ می‌توانند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند و وزارت بهداشت این جشنواره برگزار می‌کند تا در درجه اول بدانیم چند فیلم به حوزه سلامت با چه رویکردی پرداخته‌اند. جشنواره فیلم سلامت محملی است برای این‌که فیلم‌سازان با دغدغه سلامت را با کارشناسان این حوزه آشنا کنیم و انشالله بتوانیم شاهد تولید آثار بهتری در سال‌های آینده باشیم که به ارتقای سطح کیفی آثار کمک کند.

وی همچنین با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر اینکه «جوان نمی‌توان ماند اما سالم...» توجه به‌سلامتی فردی که موجب کاستن از هزینه‌های سلامت جامعه می‌شود کمتر دیده‌شده و امیدوارم با مشارکت و اظهارنظر اهالی فرهنگ و هنر دراین‌باره، همه بتوانیم دولت را در اجرای بخش‌های بعدی طرح سلامت یاری کنیم.»
وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت مردم ساختار سازی کرده است
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری گفت: «وزارت بهداشت با راه‌اندازی معاونت اجتماعی، شورای سلامت و موسسه آوای هنر سلامت نشان داد که موضوع سلامتی را در حوزه‌های فرهنگی و هنری دنبال می‌کند، درزمینه ارتقای سطح سلامتی در جامعه ساختار‌سازی کرده است. بخش دوم نشست خبری جشنواره فیلم سلامت به پرسش و پاسخ خبرنگاران و مدیران جشنواره اختصاص یافت.»

ابراهیم داروغه زاده درباره وضعیت نمایش فیلم‌ها در پردیس‌های منتخب جشنواره توضیح داد: نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه در پردیس‌های چارسو و رازی صورت می‌گیرد. همچنین نشست‌های تخصصی درباره موضوعاتی که فیلم‌ها به آن مرتبط هستند همراه با عوامل و کارشناسان حوزه سلامت برگزار می‌شود. وی در پاسخ به این‌که آیا فیلم‌های منتخب دربسته‌هایی مجزا توزیع خواهند شد یا نه بیان کرد: «تهیه بسته‌هایی از این فیلم‌ها اگرچه پیشنهاد خوبی است؛ اما حقوق آن‌ها باید محفوظ باشد و شاید درباره آن توافق صورت بگیرد و این اتفاق انجام شود. هادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور درباره سوتفاهمات میان پزشکان و هنرمندان بر سر درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی بیان کرد: «نباید اجازه داد بین جامعه هنری و پزشکی زاویه‌ای ایجاد شود. دکتر هاشمی در طول بستری بودن آقای کیارستمی ۶ بار به عیادت ایشان رفتند و متاسفانه ایشان از بین ما رفتند و به نظر من رسانه‌ها باید مانع از ایجاد این اختلاف شوند.

هم جامعه پزشکی و هم جامعه هنری متوجه این مسئله شدند و جلسات متعددی بین هنرمندان و پزشکان برگزار شد و در آینده نزدیک نتیجه بررسی و پیگیری تیم ۳۰ نفره اعلام می‌شود و هرکس قصوری درباره این ضایعه کرده باشد مجازات شده و مردم در جریان آن قرار می‌گیرند.»
داروغه زاده از ادامه یافتن جشنواره در سال‌های آینده خبر داد و افزود: باید نقاط قوت و ضعف این دوره بررسی شود تا برای سال آینده و برگزاری دوره‌های آتی تصمیم‌گیری شود.

ایازی نیز با اشاره به ساختارسازی برای پیگیری موضوعات سلامت‌محور در سینما گفت: درگذشته وزارت بهداشت معاونت اجتماعی و شورای سلامت و موسسه آوای هنر سلامت نداشت که موضوع سلامتی را در حوزه‌های فرهنگی و هنری دنبال کند. با توجه به این‌که این ساختار اکنون شکل‌گرفته است، قطعا در ادامه شاهد آثار درخوری دراین‌باره خواهیم بود.

شکستن تابوها به‌واسطه قدرت رسانه
وی درباره شکسته شدن تابوی طرح ایدز در تلویزیون و تابوهای حضور اهالی رسانه و فیلمسازان در فضای بیمارستان‌ها گفت: «مدیران فرهنگی و هنری اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که باید اطلاعات درست به مردم داد. درباره حضور در بیمارستان باید گفت که بیمار حقوقی دارد که باید به آن قائل بود. متاسفانه پیش‌تر اتفاق افتاد که برخی از بیماران و خانواده‌هایشان از انتشار برخی تصاویر از روند درمانی گلایه کرده بودند؛ اما قرار است سازوکاری ایجاد شود تا خبرنگاران و فیلمسازان در آن چارچوب‌ها در بیمارستان‌ها حضور یابند.»

ایازی از امضای تفاهمنامه ای میان وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی در موضوع امنیت غذایی خبر داد و خاطرنشان کرد: «این تفاهم برای فرهنگ‌سازی ازجمله پهن شدن سفره‌های سالم غذایی صورت گرفت. از این‌کارهای نمادین باید در وزارت بهداشت ادامه یابد و سازوکارهای آن در همکاری با شهرداری تهران و سازمان‌های مربوط ایجاد شود. غذای سالم یعنی از میزان روغن، قند و نمک کمتری در آن استفاده‌شده باشد و این عادات غذایی باید برای مردم توسط رسانه‌ها و هنر فرهنگ‌سازی شود. در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار منتظر اهدای عضو هستند. روزانه ۷ تا ۱۰ نفر براثر بی‌توجهی فوت می‌کنند. در سال ۸۳ رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو ۵ درصد بوده وی اقدامات فرهنگی ده سال اخیر بعدازآن مثل برگزاری جشن نفس این رضایتمندی به ۷۰ درصد افزایش‌یافته است که یک دستاورد مهم و بزرگ است. خوشبختانه جامعه هنری ما را در تحقق این هدف همراهی کرد

. در موضوع سرطان ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به وجود دارد و هرسال ۹۰ هزار نفر به این آمار اضافه می‌شوند. اما می‌توان این میزان را کاهش داد. درگذشته از هر ۴۰۰ تولد یک بیمار مبتلابه اوتیسم معرفی می‌شد اما این آمار امروزه نسبت ۱ به ۶۰ کاهش یافته است؛ بنابراین ضروری است که دلایل و راهکارهای برخورد با این بیماری اطلاع‌رسانی شود و خوشبختانه سازوکار حمایتی این اتفاق در وزارت بهداشت ایجادشده است.»

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درباره لزوم بررسی سلامت روان و ارتقای آن در جامعه توضیح داد: اکنون 6/23 درصد مردم جامعه نشانه‌هایی از احتمالا ابتلا به بیماری‌های روانی در درجات مختلف هستند. البته بیماری حاد روانی کمتر از یک درصد است. در وزارت بهداشت کمیته اختلال روانی سلامت روان و رفتارهای پرخطر با ۵ کارگروه زیرمجموعه ایجادشده است.


این کارگروه چگونه شاد زیستن و راهکارهای شادی‌بخش را پیگیری می‌کنند و اساسا رامبد جوان با همین هدف موردتقدیر قرار می‌گیرد. وی درباره میزان پرداختن به گروه سنی کودکان در این جشنواره گفت: ۸ سال ابتدایی زندگی اهمیت زیادی دارد و ۱۰۰ روز اول زندگی از شکل‌گیری نطفه تا پایان دوسالگی اهمیت بیشتری دارد. هرچقدر خانواده در این مقطع به فرزند خود اهمیت بیشتری بدهند فرزند سالم‌تری خواهند داشت.

داروغه زاده نیز به داوری برنامه‌های تلویزیونی حوزه کودک و نوجوان در جشنواره فیلم سلامت خبر داد و بر شعار جوان نمی‌توان ماند اما سالم چرا... تاکید کرد و گفت: «تولد و مرگ در طبیعت و ذات بشر است اما سالم زندگی کردن اکتسابی است و برای سالم زندگی کردن نیاز به اصلاح سبک زندگی‌مان داریم. ورزش کردن برای ما ایرانی‌ها از ضرورت‌های زندگی نیست و تغذیه سالم در دستور کارمان نیست. همیشه منتظر پزشک درمانگری هستیم که ما را از بیماری نجات بدهد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: