کد خبر: ۱۱۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>سلامت>دستاوردهای بسیاری در حوزه پزشکی به‌دست آمده که می‌تواند مسیر تشخیص زودهنگام بیماری را تسهیل کند.
به گزارش شفا آنلاین، این یافته‌ها قادر به درمان سریع بیماری‌هایی نظیر عفونت خواهند بود. اخیرا محققان دانشگاه کانتربی موفق به ارائه فناوری جدیدی در این حوزه شده‌اند. پژوهشگران این دانشگاه به رهبری ولکر نوک موفق به ساخت آزمایشگاه روی تراشه‌ای شده‌اند که می‌تواند بحث تشخیص طبی را یک گام به جلو ببرد و از آن برای وارد کردن نیروی مکانیکی روی سلول‌ها یا میکرواورگانیسم‌ها استفاده کرد. ولکر نوک، یکی از محققان مرکز برهم‌کنش زیست‌مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا است که حرفه‌ خود را روی مطالعه برهم‌کنش مولکولی متمرکز کرده است.

 برهم‌کنش مولکولی یکی از فعالیت‌های مهم زیستی محسوب می‌شود. اشلی گاریل به همراه دکتر نوک روی توسعه پلت‌فورمی کار می‌کنند که برای مطالعه مکانیک اورگانیسم‌ها طراحی شده است. نوک می‌گوید: «آزمایشگاه روی تراشه‌ حوزه‌ای است که کشور نیوزیلند می‌تواند از آن بهره بسیاری ببرد و در عرصه بین‌المللی پیشرو باشد. ما افراد و گروه‌های متخصصی در این حوزه داریم.

ما با توانمندی‌هایی که در نیوزیلند داریم می‌توانیم به نیازهای داخلی در این حوزه پاسخ دهیم.» نوک در آخرین پروژه خود به آزمایش‌های مختلف پرداخته است تا از ستون‌های انعطاف‌پذیر روی یک تراشه به عنوان ابزار برای اندازه‌گیری نیروی وارد شده روی یک اورگانیسم استفاده کند. نوک می‌گوید در کار با برخی اورگانیسم‌ها نظیر نماتودها، مشکل اصلی جهش‌هایی است که روی این اورگانیسم‌ها اتفاق می‌افتد. این جهش‌ها رفتار آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به سختی می‌توان رفتار دائمی آنها را رصد کرد.


       مشکل دیگر این گروه آن است که در گروه تحقیقاتی آنها زیست‌شناسی که بتواند در این حوزه کار کند وجود ندارد. برای حل این مشکل دکتر گاریل از محققان این گروه به سراغ دکتر نوک رفت تا ببینید آیا ایشان برای کار با این قارچ ایده‌ای دارد یا نه.

       نوک می‌افزاید: «هیچ روش انحصاری در این حوزه وجود ندارد اما به صورت نظری اگر شما روی سلول‌های سرطانی فشار مکانیکی وارد کنید، ممکن است این سلول‌ها به حالت عادی بازگردند. این نکته زمانی جالب می‌شود که دریابیم که می‌توان با استفاده از آزمایشگاه روی تراشه چنین نیروی مکانیکی را به سلول‌ها یا قارچ‌ها وارد کرد و در نهایت رفتار آنها را تحت تاثیر قرار داد.» در نهایت این دو گروه تحقیقاتی تصمیم به همکاری در این حوزه گرفتند. محققان قرار است از این آزمایشگاه روی تراشه برای مطالعه رفتار سلول‌ها و اورگانیسم‌ها استفاده کنند.

NCBI
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: