کد خبر: ۱۱۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 23
شفا آنلاین>اجتماعی>اقتصاد مقاومتی کیفیت زندگی را ارتقا می بخشد/تاثیر مثبت این مدل اقتصادی بر سبک زندگی/اقتصاد مقاومتی به مفهوم ریاضت و تنگدستی نیست.
به گزارش شفا آنلاین،یک جامعه شناس در تحلیل گزارشات منبی بر طلاق گفت:به طور مشخص وضعیت طلاق در کشور نشان دهنده این است که میل به پایداری و ماندگاری در خانواده کاهش یافته است.

دکتر کاظم قجاوند مشاور امور خانواده و استاد دانشگاه افزود:آمارهای رسمی نشان می دهد در هر ساعت 19 طلاق در حال ثبت شدن است . از سوی دیگر نرخ رشد طلاق نسبت به نرخ رشد ازدواج پیشی گرفته است.

این جامعه شناس  و عضو هئیت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اغلب طلاق ها در 3 سال نخست زندگی مشترک صورت می گیرد ادامه داد:البته عوامل مختلفی در بروز طلاق دخیل است .بخش مهمی از وقوع طلاق و جدایی ها متاسفانه به دلیل فضای فردیت طلبی و عدم قبول مسئولیت و پذیرش وظایفی است که به عهده زوجین نهاده شده است.

وی افزود:این مسئولیت ها در کانون خانوادگی به طور قانونی و اخلاقی به عهده زوج ها گذاشته شده است تا زندگی توام با آرامش را تجربه کنند.

قجاوند با بیان این مهم که مقوله اقتصاد خانواده و درآمد حلال  و منطقی یکی از مباحث مهم پایداری کانون خانواده مطرح می شود تصریح کرد:درآمد حلال و منطقی  و برخورداری از رفاه مادی به گونه ای منطقی و به شیوه مناسب برای اغلب زوج ها تعریف دقیق  و شفافی ندارد.

وی بیان کرد:دختران و پسران در جامعه کنونی در حالی با هم زیر یک سقف مشترک برای زندگی می روند ک انتظار دارند مسائل اقتصادی از روز نخست رفع شده و خیلی راحت وارد یک زندگی بی دغدغه شوند.زوج های امروزی زندگی مشترک را در قالب داشتن امکانات فراوان و خانه های با متراژ بالا می بینند.

این مشاور امور خانواده در ادامه بیان کرد:واقعیت یک زندگی مشترک این است که با توجه به شرایط اقتصادی باید در کنار یکدیگر تلاش کنند و این تلاش مشترک علاوه بر اینکه به چرخه های تولید در جامعه کمک می کند نوعی اشتراک نظر و جذابیت را در زندگی برای زوج ها ایجاد کند.اقتصاد مقاومتی عامل بازدارندگی طلاق

قجاوند با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی به منظور پیشگیری از طلاق و فروپاشی خانواده تاکید کرد و گفت:اقتصاد مقاومتی از این منظر به پیشگیری از طلاق کمک می کند که اولا سطح توقعات و انتظارات،چشم و هم چشمی های بی مورد و... را در ازدواج پایین می آورد.

وی افزود:زوج ها با تبعیت از این مدل اقتصادی می توانند به داشته های شان بسنده کنند. متاسفانه بخش عمده ای از علل طلاق و جدایی به دلیل انتظارات واهی و زیاده از حدی است که زوج ها در شروع زندگی مشترک به طور طبیعی نمی توانند آنها را برآورده کنند.

این مشاور امور خانواده ضمن تاکید این مطلب که اقتصاد مقاومتی به زوج ها می آموزد که سبک زندگی مبتنی بر منطق را در پیش گیرند گفت:برخی زوج ها متاسفانه سبک زندگی شان ناکارآمد است و همین مسئله باعث شکست در زندگی می شود. در حالیکه اقتصاد مقاومتی کمک می کند تا برنامه ریزی دقیق و صحیح نسبت به روش مناسب زندگی داشته باشند.این سبک از زندگی مشترک باعث ایجاد همدلی،همزبانی و وحدت نظز میان زوج ها می شود.

وی تاکید کرد:اقتصاد مقاومتی به این مفهوم نیست که زوج ها سختی،ریاضت و خساست و تنگدستی را در زندگی تجربه کنند بلکه مفهوم این مدل از اقتصاد این است که توجه خاصی به نیازهای معیشتی مطابق با عرف اسلامی – ایرانی داشته باشند که این واقعیت می تواند آرامش واقعی را به زوج ها هدیه دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد:اقتصاد مقاومتی به زوج ها کمک می کند که درست و تنظیم شده رفتار کنند و بر اساس آنچه که در زندگی دارند برنامه ریزی کنند و فشارهای روانی و اجتماعی ناشی از عدم مدیریت منابع مالی را کمتر تحمل کنند.بدیهی است که چنین شرایط ایده آل نیاز به آموزش و انجام کارهای فرهنگی دارد.زیرا اقتصاد مقاومتی نگاه افراد جامعه را نسبت به نحوه گذران زندگی و اطرافیان شان چارچوب بندی می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این مهم که اگر بتوان به اقتصاد مقاومتی از طریق خرید محصولات داخلی و حمایت تولیدات داخل کشور نگاه کنیم افزود:پرهیز از خریدهایی که جنبه اسراف دارد در اقتصاد مقاومتی باعث می شود علاوه بر حمایت از تولیدات داخل کشور به فقرا و افرادی که با حداقل ها زندگی می کنند کمک کنیم و زندگی معنوی را رقم بزنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد:زمانی که معنویت در زندگی به شکل یک اصل درآید همین مهم عامل بازدارندگی از طلاق می شود. زیرا اقتصاد مقاومتی در مفهومی دیگر می آموزد که چطور با این شیوه کیفیت زندگی را افزایش دهیم و بر سبک زندگی نیز تاثیر گذار است.آستان
برچسب ها: طلاق ، خانواده ، استاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: