کد خبر: ۱۱۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 15
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان بهزیستی کشور، مهار شیب افزایش طلاق، اشتغال زایی برای معلولان، ارتقا بخشیدن دانش جامعه در خصوص اعتیاد و جلوگیری از تولد یکهزار و 300 کودک معلول طی دو سال اخیر را از مهم ترین اقدامات سازمان بهزیستی کشور در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

 به گزارش شفا آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران به مناسب روز بهزیستی و تامین اجتماعی افزود: طلاق دومین آسیب اجتماعی به شمار می رود؛ اصلی ترین و بنیادی ترین نهاد جامعه، خانواده است و اگر دلایلی موجب بروز اختلال در اصل خانواده شود موجب ناپایداری جامعه خواهد شد؛ طلاق موجب بروز اختلال در فرآیند فرزندپروری شده و شمار زنان سرپرست خانوار را افزایش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای کنترل و کاهش آمار طلاق ، اقدامات و برنامه های اولویت داری از سوی سازمان بهزیستی انجام شده است که از جمله این برنامه ها می توان به برنامه آموزش پیش از ازدواج ، آموزش مرتبط با زندگی خانواده و مهارت های زندگی و آموزش فرزندپروری اشاره کرد.
محسنی بندپی ادامه داد: یکهزار و 600 مرکز مشاوره، 400 خانه سلامت روان محلی ، 450 پایگاه سلامت اجتماعی و سه هزار و 900 مدرس آموزش دیده برای کنترل و مهار طلاق در سراسر کشور با سازمان بهزیستی در حال همکاری هستند.
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، بکار گیری این تیم ها و انجام این اقدامات ، شرایطی فراهم کرد که براساس آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور در سال 93 به ازای هر یک ساعت، 19 طلاق داشتیم و این آمار در سال 94 به 18 طلاق در هر یک ساعت کاهش یافت و توانستیم شیب افزایش طلاق را مهار کنیم.

**انجام 1300 سقط درمانی
رئیس سازمان بهزیستی گفت: برنامه جلوگیری از معلول زایی نیز یکی دو سال است که انجام می شود. با ورود به عرصه بررسی اختلالات ژنتیکی و با بهره گیری از توان علمی کشور از جمله توان 240 مرکز ژنتیک با حدود 2600 پزشک آموزش دیده و 245 غربالگر ، شرایطی فراهم کرده ایم تا اختلالات ژنتیکی – که موجب معلول زایی در کشور هست- را شناسایی کنیم و اقدام به موقع داشته باشیم.
محسنی بندپی افزود: طی دو سال اخیر از تولد یکهزار و 300 نوزاد –که می خواستند با معلولیت شدید متولد شوند- بر اساس قانون و احکام شرعی، جلوگیری کردیم و برای آنان سقط درمانی انجام دادیم.

**تاکید رهبر معظم انقلاب بر مهار آسیب های اجتماعی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این که این سازمان، چهار هدف کلی را در دست اقدام دارد، گفت: این اقدامات شامل پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها ، توانبخشی ، اجرای مداخلات اجتماعی و توسعه خیر جمعی و استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد است.
محسنی بندپی افزود: اولین هدف سازمان بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها است.
وی ادامه داد: به دلیل تحولات محیط و زندگی صنعتی و دگرگونی فرهنگ جوامع، شاهد افزایش روز بروز آسیب های اجتماعی در جهان از جمله ایران هستیم.
رئیس سازمان بهزیستی یادآور شد: این مساله یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب طی یک سال گذشته بود بطوری که دو بار در یک سال گذشته، مسئولان را خواستند و آنان را نسبت به کنترل، مهار و کاهش آسیب های اجتماعی مکلف کردند.

**60 درصد جرائم خرد به علت اعتیاد است
محسنی بندپی، اعتیاد را نخستین آسیب اجتماعی خانمان برانداز نامید و گفت: اعتیاد موجب از دست رفتن نیروی کار، عدم پیشرفت تحصیلی و فروپاشی خانواده می شود.
وی افزود: بیش از 40 درصد طلاق ها و 60 درصد جرائم خرد به اعتیاد ارتباط پیدا می کند.

**راه اندازی خط ملی 09628 برای مقابله با اعتیاد
محسنی بندپی اظهار داشت: نخستین اقدام سازمان بهزیستی کشور به عنوان تخصصی ترین نهاد حاکمیتی در بحث پیشگیری از شیوع اعتیاد ارتقا بخشیدن آگاهی های جامعه نسبت به این پدیده شوم است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کارزارهای استانی در مقابله با اعتیاد در همه استان ها و شهرستان و خط ملی اعتیاد با شماره 09628 درسراسر کشور برای دریافت مشاوره تخصصی اعتیاد راه اندازی شده است.
رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: علاوه بر این، پنج هزار و 100 تیم اجتماع محور را در پنج هزار و 100 محله دارای خطر بالا برای پیشگیری از اعتیاد مستقر کرده ایم.

**پیشگیری از ناشنوایی 966 هزار کودک
رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات این سازمان در جهت پیشگیری از معلولیت ها نیز گفت: غربالگری شنوایی سنجی برای کودکان زیر یک سال در نظام برنامه های بهزیستی استقرار یافته و در سال 93، 63 درصد کودکان زیر یک سال و در سال 94، 966 هزار کودک از یک میلیون و 500 هزار کودک متولد شده، تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و از ناشنوایی آنان جلوگیری شد.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: برای سال 95 تعهد کردیم که بیش از 90 درصد کودکان کمتر از یک سال تحت پوشش این آزمایش های غربالگری قرار بگیرند.

**امسال پوشش غربالگری تنبلی چشم به 85 درصد می رسد
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: برنامه غربالگری بینایی سنجی و تنبلی چشم -که یکی از مهم ترین علل نابینایی و کم بینایی افراد کمتر از 20 سال است - برای سه میلیون کودک 3 تا 6 سال در سال 94 انجام دادیم که 75 درصد کودکان را شامل شده است.
محسنی بندپی اظهار داشت: در سال 95 تعهد کردیم که پوشش جمعیتی این طرح را به بیش از 85 درصد برسانیم. در همین راستا 100 هزار کودک را در سال گذشته شناسایی کردیم که آنان را برای دریافت خدمات تکمیلی در خصوص بینایی سنجی به مراکز تخصصی ارجاع دادیم.

**رشد دو و نیم برابری توزیع تجهیزات توانبخشی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هدف بعدی ما در سازمان بهزیستی، توانمندسازی و توانبخشی برای کسانی است که نتوانستیم برنامه های پیشگیری را برای آنان انجام دهیم.
محسنی بندپی افزود: ارائه خدمات استاندارد براساس آخرین دستاوردهای علم روز دنیا از استراتژی های سازمان بهزیستی بوده و افزایش بهره مندی معلولان از لوازم توانبخشی در همین راستا است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 94 ، 98 هزار معلول را از تجهیزات توانبخشی برخوردار کردیم و متعهد شدیم با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 95 ، 220 هزار –یعنی دو و نیم برابر جمعیت معلول سال 94- معلول را از این امکانات بهره مند سازیم.

**احداث مسکن
رئیس سازمان بهزیستی کشور به مساله مسکن برای معلولان هم اشاره کرد و گفت: با همکاری بنیاد مسکن برای خانواده های دو معلول به بالا، احداث مسکن را در اولویت کار خودمان قرار دادیم و مقرر شده تا در یک برنامه زمانبندی دو ساله ، همه این خانواده ها از نعمت مسکن برخوردار شوند.
محسنی بندپی اضافه کرد: برای خانواده های بی سرپرست نیز 46 هزار مسکن در دست احداث داریم که از پیشرفت فیزیکی 40 تا 60 درصد برخوردار است.

**8500 معلول امسال شاغل شدند
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به موضوع اشتغال معلولان هم اشاره کرد و گفت: در زمینه اشتغال جامعه هدف بهزیستی نیز در سال 94، 45 هزار اشتغال ایجاد کردیم و در سه ماهه اول امسال نیز توانستیم برای هشت هزار و 500 نفر، اشتغال ایجاد کنیم.
محسنی بندپی یادآور شد: ارتقای خودباوری و تقویت آموزه های الهی و فرهنگی ، یکی دیگر از استراتژی های سازمان بهزیستی در راستای برنامه های توانمندسازی است.
وی توضیح داد: از جمله رویکردهای فرهنگی سازمان بهزیستی می توان به برخوردار کردن جامعه هدف بهزیستی از تعالیم قرآنی و برگزاری مسابقات بین المللی نابینایان جهان اسلام اشاره کرد ؛ سازمان بهزیستی در سال 94 ، جزو سازمان های برتر قرآنی انتخاب شد.

**اورژانس اجتماعی؛ جلوگیری از خودکشی 4700 نفر
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مداخلات اجتماعی از دیگر اهداف کلی سازمان بهزیستی به شمار می رود که در این راستا کشور از شبکه وسیع اورژانس اجتماعی برخوردار است.
محسنی بندپی تصریح کرد:مداخلات بهنگام در بحران های فردی، خانگی و اجتماعی از طریق اورژانس اجتماعی صورت می گیرد که جلوگیری از 4700 نفر خودکشی در سال 94 از اقدامات ارزشمند این شبکه به شمار می رود.

**یک درخواست از سازمان های مردم نهاد و خیران
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: رویکرد توسعه خیر جمعی و استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در جامعه از دیگر اهداف کلی بهزیستی است چراکه انجام همه این اقدامات در دولت به دلیل محدودیت ها قابل انجام نیست.
محسنی بندپی خواستار جلب مشارکت های همه سازمان های مردم نهاد و خیران در عرصه های اجتماعی شد و گفت: امید است برای افرادی که در جامعه به دلیل فرصت های نابرابر، دچار ناتوانی ، آسیب و مشکل شده اند با بهره گیری از علم ، تخصص و آموزه های دینی، شرایط بهتر زیستن فراهم شود.
برچسب ها: تهران ، نماز ، طلاق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: