کد خبر: ۱۱۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 12
شفا آنلاین>سلامت>​​​​​​خون ،بافتی زنده است که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر دانش بشری هنوز جایگزینی برای آن یافت نشده است.
به گزارش شفا آنلاین، از این رو اهدای این ماده حیاتی می‌تواند به نجات جان بسیاری از بیماران منجر شود. اما این تنها مزیت اهدای خون نیست. نتایج پژوهش‌ها نشان داده اهدای خون می‌تواند بر سلامتی فرد اهدا کننده نیز تأثیر گذار باشد.

دکتر غلامرضا باهوش می‌گوید: گلبول‌های قرمز خون با طول عمری حدود 120 روز وظیفه اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن را برعهده دارند. هرچه این گلبول‌ها جوان‌تر باشند توانایی بیشتری برای انتقال اکسیژن خواهند داشت. از آنجایی که سلول های بدن برای سوخت و ساز مناسب نیازمند اکسیژن هستند می‌توان گفت کیفیت گلبول های قرمز و توانایی آنها در اکسیژن‌رسانی آنها به‌طور مستقیم بر کارکرد اعضای بدن تأثیر می‌گذارد. این متخصص خون و آنکولوژی می‌افزاید: با اهدای خون و کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، سلول‌های مغز استخوان که وظیفه تولید گلبول قرمز جوان را برعهده دارند با سرعت بیشتر تعداد زیادی گلبول قرمز تولید می‌کنند.


این گلبول‌های جوان با توانایی بیشتری در زمینه اکسیژن رسانی، ضریب سلامت و کیفیت عملکرد اعضای بدن را بالا می‌برند. از سوی دیگر مشاهده شده برخی بیش از نیاز روزانه خود آهن مصرف می‌کنند. آهن اضافه با ایجاد رادیکال‌های آزاد موجب تغییرات سلولی و اختلال در عملکرد طبیعی سلول‌ها می‌شود. اهدای خون مقداری از این آهن اضافه را که می‌تواند به بروز بیماری‌های مزمن منجر شود  از بدن خارج می‌کند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: