کد خبر: ۱۱۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به حادثه روز گذشته مجروحیت زائران عمره در مسجد‌الحرام گفت: این حادثه نشان می‌دهد که سعودیها هنوز راهکاری برای تأمین امنیت زائران ندارند و این باید زنگ خطری برای مسلمانان دنیا باشد.

به گزارش شفا آنلاین،سعید اوحدی درباره حادثه مجروحیت روز گذشته تعدادی از عمره‌گزاران در مسجد‌الحرام اظهار کرد: این حادثه تلخ با وجود ادعای مسئولان سعودی مبنی بر گسترش مسجد‌الحرام برای تعدادی از زائران اتفاق افتاد و نشان‌دهنده بی‌تدبیری مسئولان حج عربستان است.

وی ادامه داد: حادثه روز گذشته مجروحیت زائران خانه خدا نشان می‌دهد که سعودیها هنوز راهکاری برای تأمین امنیت زائران ندارند و این باید زنگ خطری برای مسلمانان دنیا باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری دیدارها و مذاکرات هیئت جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای حج تمتع 95 تصریح کرد: در جلساتی که داشتیم 20 راهکار کارشناسی شده در خصوص مدیریت بحران، ازدحام جمعیت و تأمین امنیت زائران را ارائه کردیم و حتی گفتیم که نقدهای آنان به این راهکارهای علمی را می‌پذیریم اما آنها بدون دلیل قانع‌کننده این راهکارها را نپذیرفتند.

اوحدی تصریح کرد: تأکید بر گنجاندن راهکارهای تأمین امنیت زائران در تفاهمنامه یکی از اولویتهای ما محسوب می‌شد که مورد پذیرش مسئولان سعودی قرار نگرفت و این بی‌تدبیری و سوءمدیریت طرف مقابل را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: ما در مذاکرات خواستار اعمال راهکارهای تأمین امنیت برای زائران ایرانی و حتی سایر مهمانان خانه خدا بودیم ولی آنها نه‌تنها این راهکارها را نپذیرفتند بلکه اعتقاد داشتند که واژه امنیت و تأمین شدن آن در عربستان بار سیاسی دارد و هیچ توجیه منطقی ارائه نکردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تأمین امنیت جزو نخستین حقوق هر انسان و هر زائری محسوب می‌شود، گفت: مسئولان عربستان سعودی باید برای حج تمتع 95 و تأمین امنیت راهکاری منطقی و علمی بیندیشند تا جلوی تکرار فاجعه‌ای همانند فاجعه تلخ منا را بگیرند.

اوحدی 20 راهکار تأمین امنیت زائران را که توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شد علمی و کارشناسی شده دانست و تصریح کرد: این راهکارها با استفاده از نظرات اساتید و دانشگاهیان احصاء شده و بسیار حائز اهمیت و کاربردی است.

وی تأکید کرد: حاضریم علی‌رغم ممانعت مسئولان عربستان سعودی برای زائران ایرانی در حج تمتع 95، راهکارهای تأمین امنیت زائران را به آنان و کشورهای اسلامی ارائه کنیم تا شاهد حوادث تلخ در دنیای اسلام نباشیم.

گفتنی است رسانه‌های سعودی اعلام کردند در پی ازدحام در نزدیکی مسجد‌الحرام دست‌کم 18 زائر خانه خدا زخمی و دچار خفگی شده‌اند.

در پی وقوع این حادثه تیم پزشکی و امداد‌رسانی به محل حادثه اعزام شده و شماری از زائران خانه خدا دچار خفگی شده بودند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: