وی با اشاره به بندهای این دستور العمل در تشریح جزئیات آن عنوان کرد:
1.مشمولین غایب واجد شرایط این طرح میتوانند پس از مراجعه به پلیس +10 درخواست خود برای پرداخت قسطی جریمه غیبت را ثبت کنند.
2.سازمان وظیفه عمومی پس از بررسی مدارک مشمولین ثبت نام شده، میزان جریمه مشمولان را با توجه با مدرک تحصیلی، مدت زمان غیبت، همسر و تعداد فرزندان، مشخص کرده و مشمولان واجد شرایط را به بانک انصار یا قوامین معرفی میکند.
3. بانکهای عامل (انصار و قوامین) پس از معرفی نامه سازمان وظیفه عمومی، اقدام به تشکیل پرونده برای مشمولان واجد شرایط کرده و پس از اخذ تضمینهای لازم، حداقل یک سوم جریمه درنظر گرفته شده را اخذ و مابقی را با کارمزد 4 درصد در 36 ماه تقسیط میکنند.
4.بانکهای عامل پس از اخذ یک سوم جریمه، فرد را برای دریافت کارت معافیت با اعتبار موقت 36 ماهه به سازمان وظیفه عمومی معرفی خواهند کرد.
5.سازمان وظیفه عمومی پس از دریافت نامه بانک، کارت معافیت مشمولان واجد شرایط را با اعتبار 36 ماهه صادر خواهد کرد. بدیهی است پس از پرداخت آخرین قسط جرایم هریک از مشمولان، سازمان وظیفه عمومی نسبت به دائمی کردن کارت معافیت این افراد اقدام میکند.
6. قابل ذکر است کسانی که نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نکنند در وهله اول بانکهای عامل تضمینهای اخذ شده را به اجرا خواهند گذاشت و در وهله دوم نیز سازمان وظیفه عمومی پس از 4 ماه از نامه بانک، نسبت به ابطال کارت معافیت این مشمولان اقدام خواهد کرد.
جانشین منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ابلاغ این موضوع، سازمان وظیفه عمومی موظف شده تا هرچه سریعتر نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کند.