کد خبر: ۱۱۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
شفا آنلاین>اجتماعی>برنامه‌هایی مناسبتی سیما که به دلیل جذب بینندگان زیاد در طول سال‌ها مدام تکرار می‌شوند از تاثیرگذاری و توجه و در عین حال حساسیت بیشتری برخوردار هستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید یکی از این برنامه‌های تاثیر گذار، برنامه«ماه عسل» است که بیش از ده سال است با اجرای مجری‌های مختلف روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و هر سال یک ساعت قبل ازافطار که ساعت پر مخاطب تلویزیون است، ببیندگان بی‌شماری را با خود همراه می‌کند.

این برنامه با شکل اجرا و شیوه‌ای که در پرداختن به موضوعات اجتماعی دارد، مخالفان و موافقان بی‌شماری دارد. عده‌ای بر این باورند که برنامه «ماه عسل» به دلیل فضایی که دارد تاثیرات منفی زیادی را روی مخاطبان می‌گذارد، از طرفی هم برخی معتقدند. این برنامه با معرفی افرادی که هر کدام قهرمان زندگی خودشان هستند، باعث ایجاد امید در جامعه می‌شود. بحث میان مخالفان و موافقان «ماه عسل» با ظهور شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است.

به همین دلیل با دو روانشناس به گفت وگو پرداختیم تا تاثیرات روانی این چنین برنامه‌هایی روی مخاطب را بیشتر جویا شویم. ناصر مهران‌فرد روانشناس گفت:«تلویزیون به دلیل مخاطبان زیادی که دارد باید با برنامه‌ریزی وهدف گذاری درست اجتماعی اقدام به ساخت ونمایش برنامه‌های مختلف کند. نباید مردم وجامعه را مثابه یک آزمایشگاه در نظر گرفت و پس از پخش برنامه‌های تلویزیونی تاثیرات آن را پیگیری و دنبال کرد.» او ادامه داد:« به دلیل مشکلات فراوان معیشتی، اقتصادی و خانوادگی که امروز در جامعه ایران به خصوص در شهرهای بزرگ وجود دارد. تلویزیون به عنوان یک رسانه باید ضمن آگاهی بخشی به مخاطبان باعث ایجاد فضای آرامش در خانواده شود.

 شهروندی که از صبح با مشکلات مختلف چون ترافیک و آلودگی هوا و مسائل دیگر درگیر بوده در پایان روز نیازمند گرفتن حس آرامش است.» این روانشناس تاکید کرد:«باید ازپخش برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌های پر استرس اجتناب کرد زیرا این چنین برنامه‌هایی تنها فشار روانی روی مردم را بیشتر می‌کند و باعث عصبی شدن جامعه می‌شود.» مهران فرد درمورد پخش برنامه «ماه عسل» گفت:«این برنامه یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون درسال‌های گذشته بوده است اما این میزان از مخاطب مهر تاییدی روی شکل و ساخت این برنامه نیست.اتفاقا باید روی نحوه صحبت و موضوعاتی که در این چنین برنامه‌های مطرح می‌شود. حساسیت و دقت بیشتری صورت گیرد.» حمید یعقوبی روان‌شناس و استاد دانشگاه در این زمینه اظهار کرد: «از آنجا که «ماه عسل» هیجانات و احساسات مردم را درگیر می‌کند، در جلب نظر مخاطبان بسیار موفق است.

پربیننده‌ یا کم‌بیننده بودن یک برنامه ضرورتاً نمی‌تواند تایید کند که برنامه مورد نظر، تاثیرات مثبت یا منفی روی مخاطبان دارد.» او ادامه داد: «این روزها مردم ما نیاز به شادی و تزریق امید دارند؛ از طرفی هم همان‌طور که ماه رمضان به مبارک بودن ملقب شده است، در این ایام مردم خوشحال هستند و لازم است که همه دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما به این مطلب توجه بیشتری نشان دهند. مردم در ماه رمضان نیاز به تمدد اعصاب دارند و باید اوقات خوشی را پس از افطار سپری کنند.» یعقوبی با اشاره به برنامه «ماه عسل» یادآور شد: «اینکه این برنامه روی مخاطبان چه تاثیری می‌گذارد نیاز به یک فرایند کارشناسی شده دارد؛ مثلا می‌توان از مخاطبان نظرسنجی کرد. اگر این برنامه مخاطبان را به تامل وا می‌دارد و باعث ایجاد یک تغییر پایدار بر آن‌ها می‌شود، این اثر مثبت است، ولی اگر باعث ایجاد غم و غصه در مخاطبان می‌شود، طبیعتاً باید این اثر را منفی تلقی کرد.»

 این روان‌شناس خاطرنشان کرد: «من به نوبه‌ خودم مطمئن نیستم که برنامه‌ای که اساسش بر تحریک احساسات مخاطبان است، واقعاً می‌تواند آن‌ها را به تامل وا دارد یا خیر؛ اگرچه این دست از برنامه‌ها را نمی‌توان همه آیتم‌ها و قسمت‌هایشان را با یک چوب راند و باید هر قسمت را به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار داد.»

       یعقوبی در پایان گفت: ««ماه عسل» حتما نقاط قوتی داشته است که توانسته این میزان ازمخاطب را به خود جلب کند. من نیز پیشنهادم به این برنامه این است که چند روان‌شناس را به عنوان مشاور در کنار خودش داشته باشد؛ البته اگر تاکنون این کار را انجام نداده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: