شفا آنلاین>اجتماعی>تناقض در اظهارات مسئولان آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به محاسبه تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در رتبه چهل وسومین آزمون دستیاری، متعرضین غافلگیر شده را سرگردان کرد.
به گزارش
شفا آنلاین،به نقل از سپید معترضین این بار در نامهای تمام تناقضات را شرح دادند و
خواستار پاسخگویی دقیق و شفاف مسئولان وزارت بهداشت شدند.
مهمترین
وجه تناقضآمیز پاسخها آنجایی بروز میکند که آبتین حیدر زاده معاون
شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: «تاثیر سوابق
تحصیلی داوطلبان در نتایج آزمون دستیاری 15 درصد تعیین شده و به دلیل اینکه
دانشجویان در جریان این قانون نبودند، تاثیر کاملا مثبت و به نفع دانشجو
خواهد بود.» اما امامی رضوی قائم مقام این شورا در مصاحبه ای جداگانه تصریح کرد : «در واقع رتبه فرد یکبار با احتساب نمره پیش
کارورزی و یکبار با احتساب معدل پزشکی عمومی محاسبه می شود، به این ترتیب
رتبه فرد مشخص می شود .»
از
سوی دیگر، محمدحسین پور کاظمی، رئیس سازمان سنجش آموزش پزشکی در مصاحبه
با سپید خاطر نشان کرد: «اگر دانشجوی یک دانشگاه معدل خوبی نیاورده باشند
اما رتبه خوبی در آزمون کسب کرده باشد؛ نشانگر آن است که در این دانشگاه به
دانشجویان حسابشده نمره داده میشود؛ بنابراین با افزودن ضریب مختصری
معدل دانشجویان دانشگاه مذکور را تعدیل میکنیم.» بخش دیگری از تناقضها،
آنجا آشکار میشود که از مسئولان پرسیدیم، آیا سوابق تحصیلی در رتبه نهایی
داوطلبان آزمون دستیاری محاسبه شده یا قرار است در آینده محاسبه شود؟
محمد
حسین پورکاظمی رئیس سازمان سنجش آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال سپید
گفت: «ما تازه استعلام معدلها را آغاز کردهایم. سوابق تحصیلی هنوز محاسبه
نشده و بناست در رتبه زیرگروهها محاسبه شود.»
این
درحالیاست که حسن امامی رضوی، قائم مقام وزیر در امور دانشگاهها تصریح
کرد: «سوابق تحصیلی در رتبه نهایی آزمون دستیاری داوطلبان محاسبه شده است.»
به گفته وکیل این پرونده، ناصر حجازی شکایت به تاثیر سوابق تحصیلی بدون
اطلاع دانشجویان، هفته آینده در دیوان عدالت اداری به جریان میافتد. نامه
اعتراضی داوطلبان نیز به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شده اما باید تا دوشنبه
هفته آینده که اولین جلسه کمیسیون است، صبر کرد.
رسول
خضری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو سابق کمیسیون بهداشت گفت:
«چون این اتفاق سابقه نداشته، کار خوبی نیست. چون آنها مطلع نبودند. اصولا
تغییرات قبل از ورود دانشجوی به آن مقطع تاثیرگذار باید اعلام شود؛ اما
زمانی که دانشجویان ندانند قرار است معدل پزشکی عمومی تاثیرگذار باشد، به
نظر به دانشجو نوعی شوک وارد میشود.»
وی
ادامه داد: «نکتهای که ممکن است در پیگیری این موضوع اختلال ایجاد کند،
این است که مسئول بررسی موضوعات آموزش پزشکی به عهده کمیسیون آموزش و
تحقیقات است. من این موضوع را با اعضای کمیسیون بهداشت مطرح کردهام، یکی
از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان باید رابط بین این دو کمیسیون باشد تا
موضوعات بهتر پیگیری شود وگرنه مشکل خواهیم داشت.»
به گفته خضری، در
سالهای گذشته من به عنوان نماینده کمیسیون بهداشت مجلس در جلسات مربوط به
آموزش پزشکی شرکت میکردم و اعتراض دانشجویان را پیگیری میکردم درحالیکه
جایگاه به صورت رسمی تعریف نشده است. محمدرضا فراهانی، نماینده امور مجلس
وزارت بهداشت نیز در این خصوص گفت: «معاونت آموزشی از اعتراض
دانشجویان مطلع شده و اگر قرار است پاسخی بدهد باید در کمیسیون رخ بدهد و
دوستان ما در معاونت آموزشی برای پاسخگویی آماده هستند.»