کد خبر: ۱۱۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 12
شفا آنلاین>اجتماعی>میزان آب شیرین کره زمین طی زمان با توجه به بازچرخش آب در جو زمین و بازگشت آن به خاک تا حدود زیادی ثابت مانده است، جمعیت به ناگهان افزایش یافته است.
به گزارش شفا آنلاین،این یعنی آنکه هرسال رقابت برای دستیابی به منابع کافی آب آشامیدنی برای آشامیدن، آشپزی، حمام‌کردن و ادامه حیات شدیدتر می‌شود. کمبود آب برای برخی مفهومی انتزاعی و برای برخی دیگر واقعیتی عریان و خشن و نتیجه نیروهای بی‌شمار زیست‌محیطی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

آب شیرین، نیاز اصلی
       آب شیرین بخش بسیاری کوچکی از منابع آب کره زمین را تشکیل می‌دهد. هرچند 70 درصد از سطح زمین را آب پوشانده است، اما فقط 5/2 درصد آن آب شیرین است. بقیه آب‌های شور و آب‌های اقیانوسی هستند. از این 5/2 درصد هم فقط به یک درصد می‌توان دسترسی داشت و بقیه در یخچال‌های طبیعی و محیط‌های یخی محصور مانده‌اند. به‌طور خلاصه، از مجموعه آب‌های کره زمین فقط 007/0 درصد برای شرب و تغذیه 8/6 میلیارد ساکنان آن قابل‌دسترسی است.

       بر اساس جغرافیا، اقلیم، مهندسی و مقررات و رقابت برای منابع برخی مناطق زمین سرشار از آب شیرین و برخی دیگر در معرض خشکسالی و ناتوانی ساکنانشان قرار دارند. در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه آب را آسان نمی‌توان به‌دقت آورد و باید برای آن سخت کار کرد یا پولی قابل‌توجه خرج کرد.

مصرف‌کنندگان بی‌کفایت
       مردم هر جا باشند برای ادامه زندگی به آب نیاز دارند. 60 درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است، جز آن، منابع آبی برای تولید غذا، لباس، کامپیوتر، جاری‌شدن نهرها، نگهداری از نوع بشر و سلامت محیط‌زیست ما ضروری هستند.

       متاسفانه انسان‌ها ثابت کرده‌اند که مصرف‌کنندگان بی‌کفایت آب هستند. برای تولید هر همبرگر 2400 لیتر یا 630 گالن آب مصرف می‌شود و بسیاری از صنایعی که آب فراوانی مصرف می‌کنند مانند پنبه در مناطق خشک تاسیس شده‌اند.

       آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که میزان مصرف آب طی یک قرن گذشته بیش از دو برابر رشد جمعیت بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 حدود 8/1 میلیارد نفر در مناطقی زندگی خواهند کرد که دچار کمبود آب هستند و دوسوم جمعیت کره زمین در سرزمین‌هایی که به دلیل استفاده بی‌رویه، رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی برای دسترسی به آب در فشار هستند.

       مشکل فعلی ما چگونگی حفظ، مدیریت و توزیع آب موجود با روشی کارآمد است. وب‌سایت آب شیرین نشنال جئوگرافی از شما دعوت می‌کند تا ماجراهای بومی و گرایش‌های جهانی تعریف بحران آب را با ما درجریان بگذارید. بفهمید که در کجا منابع آب شیرین وجود دارد، چگونه از آن‌ها استفاده می‌شود و چگونه اقلیم، فناوری، سیاست‌گذاری و مردم در ایجاد موانع و نیز پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب برای بحران آب نقش دارند.

منابع آب کم‌تر می‌شوند
        بحران کشاورزی: هرچند امنیت آب در 30 سال گذشته بهبود چشمگیری پیدا کرده است، مصرف آب برای آبیاری 66 درصد از مصرف کل آب و 90درصد از مصرف آب در مناطق خشک را شامل می‌شود. 34 درصد بقیه صرف آب خانوارها (10 درصد)، صنایع (20درصد) و تبخیر از مخازن (4 درصد) می‌شود.

       پس از تغییرات سبک زندگی و افزایش جمعیت در چند دهه گذشته سرانه مصرف آب و درنتیجه آن سهم مصرف انسان از آب هم افزایش یافته است. این افزایش با ناپایداری‌های موقت در دستیابی به آب همراه شده است و به جایی رسیده است که آب موردنیاز برای تولید غذا، مصارف صنعتی و همه دیگر مصارف آب درحال کاهش است.

        بحران محیط‌زیست: بحران آب فراگیر است. افزایش مصرف آب تنها به معنای کاهش میزان آب موردنیاز صنایع و گسترش کشاورزی نیست، بلکه تاثیری عمیق دارد بر اکوسیستم وابسته به آب و گونه‌های وابسته. تعادل زیست‌محیطی مختل شده است و نمی‌تواند مانند همیشه نقش تنظیم‌کننده خود را ایفا کند.

        افزایش تنش‌ها: با کاهش منابع آبی، امکان تنش بین استفاده‌کنندگان مختلف هم در سطح ملی و هم بین‌المللی افزایش می‌یابد. حوزه آبگیر 260 رود مختلف در جهان بین 2 یا چند کشور مشترک است. در نبود نهادها و توافق‌های نیرومند، تغییر در حوزه‌های آبگیر رودخانه‌ها می‌تواند منجر به تنش‌های بین‌مرزی شود. پیشبرد طرح‌های بزرگ بدون همکاری منطقه‌ای، خود تبدیل به کانون‌های مناقشه و افزایش بی‌ثباتی منطقه‌ای می‌شود.

       پارانتا لاپلاتا، رودخانه‌ای در آمریکای لاتین- دریای آرال، رودخانه اردن و دانوب ازجمله این مناطق هستند. فشاری که بر دریای آرال آمده است، سبب شده تا نیمی از آب‌های سطحی آن شامل دوسوم کل حجم آب دریا از بین بروند.سپید
Nationa- Geographic
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: