کد خبر: ۱۱۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 02
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان حج و زیارت گفت: راه به حج قطعا باز می شود و سال آینده سهمیه امسال را جبران می کنیم.

 به گزارش شفا آنلاین،سعید اوحدی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی افزود: در خصوص حج آینده بطورقطع همه عزم و تلاش خود را به کار می گیریم که حق شرعی زائران ایرانی سلب نشود. عربستان باید هزینه سنگینی برای تبعیض پذیرش زائران پرداخت کند چراکه حج تمتع حکم شرعی قرآن است.
وی در ادامه به پنج بندی در تفاهم نامه ای اشاره کرد که سعودی ها حاضر به پذیرش آن نشدند و گفت: ممنوعیت استفاده از پرچم در همه اماکن و اتوبوس ها و دخالت در ساختار تشکیلات حج از جمله بندهای مورد اختلاف تفاهم نامه یک سویه عربستان به شمار می رود که این موضوع قبلا اصلا سابقه نداشته است.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: محدود کردن مراکز پزشکی از دیگر بندهای مورد اختلاف بود که طرف سعودی صراحتا اعلام کرد که ایران نمی تواند در منا ، مرکز پزشکی و در هتل ها، مطب داشته باشد درحالیکه وجود مراکز پزشکی ایران طی سال گذشته در فاجعه منا موجب شد 600 زائر ایرانی و خارجی از این فاجعه نجات پیدا کنند.
اوحدی افزود: ممنوعیت برپایی دعای کمیل، برائت از مشرکین و ممنوعیت ارائه خدمات کنسولی وی نیز ممنوعیت ارائه دارو به زائران از دیگر موارد اختلاف تفاهم نامه یک سویه عربستان سعودی بود.
وی در ادامه به تعداد انصراف دهندگان از حج اشاره کرد و گفت: طی دو نوبت فراخوان، 25 هزار زائر ثبت نام کردند که پس از صحبت های توام با رنجش یکی از مقام های مذهبی عربستان ، نگرانی ها بیشتر شد و 15 هزار نفر انصراف دادند؛ امسال حساب حج به نام خود زائران در بانک ملی گشوده و قسط اول سپرده حج پرداخت شد؛ ودیعه گذاران نیز بگذارند یک و نیم میلیون تومان آنان در بانک باقی بماند چون اولویت آنان پایدار خواهد بود.

**به حرمت مردم تفاهم نامه یک سویه با عربستان را امضا نکردیم
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص توقف حج تمتع گفت: ما به حرمت مردم تفاهم نامه یک سویه عربستان در خصوص حج را امضا نکردیم؛ بعد از این صحنه سیاسی ، خود وزارت حج عربستان نیز سردرگم بود بنابراین روز یکشنبه بیانیه خود را به دلایل کاملا مشخص دخالت کردن دیگر نهادهای عربستان در تفاهم نامه و نداشتن اختیار وزارت حج این کشور، صادر کردیم و مردم ما از مناسک حج محروم شدند.
اوحدی تاکید کرد: یکی از رسالت های جدی ایران، اقامه احکام خدا روی زمین است و بعثه رهبری ، حقوق مردم را پیگیری خواهد کرد.
وی تصریح کرد: امروز 6 میلیون زائر عمره و یک و نیم میلیون زائر حج تمتع - که 15 سال در نوبت بودند- به خاطر عینک تند سیاسی عربستان از حج محروم شدند.

**اختلاف با عربستان به خاطر دعای کمیل نیست
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به خبرنگار اماراتی مبنی براینکه عربستان منتظر حجاج ایرانی است و اکنون چه اختلافی بین شما و عربستان وجود دارد، آیا اختلاف شما به خاطر برگزاری دعای کمیل بوده است، گفت: عربستان ، حقوق زائران ایرانی را از پنجره ذره بین چندجداره سیاسی می بیند ، ظاهرا «الجبیر» وزیر خارجه عربستان سخنگوی وزارت حج عربستان است. دعای کمیل در مذاکرات بین ایران و عربستان مطرح شد ؛ اگر واقعا طرف سعودی صداقت دارد و نگاهش به زائر ایرانی ، سیاسی نیست پس چرا با مساله زمان و برنامه ریزی برای حجاج، بازی می کند و مگر 20 سال تجربه امضای تفاهم نامه را نداریم و مگر فاجعه منا ، شوخی است.
اوحدی افزود: تنها جایی که با عربستان مشکل نداریم ، دعای کمیل است ، طی 12 سال گذشته حتی یک مورد دستگیری در مراسم دعای کمیل نداشتیم و آیا باید با یک الگوی منظم برپایی مراسم ، اینگونه برخورد شود. سال گذشته 40 مورد دستگیری در بقیع و دیگر اماکن اتفاق افتاد اما در مراسم دعای کمیل ، دستگیری نداشتیم ، اینها بهانه های واهی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: