وی به عنوان نمونه به سهم زنان در برنامه های ورزشی رسانه ملی اشاره کرد و ادامه گفت: در بحث ورزش، تلویزیون بسیار گذرا به ورزش زنان میپردازد و عمده وقت را به مردان اختصاص داده است. این وضعیت در سایر رسانهها نیز وجود دارد و شاید به همین دلیل باشد که در بسیاری از اجلاسها و همایشها همواره بر روی نگاه برابر به زن و موضوع عدالت جنسیتی تاکید می شود.
زارعیان در عین حال نحوه پرداخت رسانهها به مسایل حوزه خانواده را به مراتب دارای وضعیت بهتری توصیف کرد و گفت: رسانههای کشور در این زمینه فعالیت نسبتاً قابل قبولی داشتند و نگاهشان به مباحث مربوط به خانواده نگاه مثبت و کاملتری است.
این استاد علوم ارتباطات در مورد چگونگی تقویت توجه رسانهها به مسایل حوزه زنان اظهار کرد: قبل از اینکه بخواهیم به رسانهها بگوییم که در حوزه زنان چه کنند باید این موضوع را به صورت دقیق و عمیق آسیب شناسی کنیم. اینکه معرفی زن امروزی باید چگونه باشد و اساساً چرا باید زن را معرفی کنیم. تا زمانی که موضوع طرح مسائل زنان و چگونگی این طرح در رسانهها آسیب شناسی نشود و شناخت کافی به دست نیاید راهکارها نمیتواند اثربخش باشد و اثری گذرا و کوتاه مدت خواهد داشت.
وی ادامه داد: اینکه مطالب منتشر شده در رسانههای ما اثرگذاری کافی در جامعه ندارند به این دلیل است که متاسفانه رسانههای ما به نیاز مخاطب توجه ندارند و اصلاً مخاطب را نمیشناسند.
زارعیان معتقد است: در بحث طرح مسائل و مشکلات زنان لازم است انجمنها و نهادهای مرتبط با امور زنان بر روی این موضوعات مطالعه کنند و کار کارشناسی انجام دهند سپس نتیجه مطالعات خود را به رسانه ها پیشنهاد دهند تا آنها بدانند در این حوزه چه کنند و چگونه وارد موضوع شوند.
این استاد علوم ارتباطات برگزاری جشنواره "زن، خانواده و رسانه" اقدامی ارزشمند و اثرگذار توصیف کرد و گفت: به نظرم برگزاری جشنوارههایی از جنس جشنواره "زن، خانواده و رسانه" اتفاق خوب و ارزشمندی است که میتواند در این زمینه طرح موضوع کند و جامعه و رسانهها را نسبت به مسائل زنان حساس کند. برگزاری این نوع جشنوارهها میتواند در ابتدا نگاهها و توجهها را جلب کند و به رسانه سرخطهای خبری و روشهای کارکرد را معرفی کند.
به اعتقاد وی، یکی از تکنیکهای اثر گذاری رسانه در جامعه ایجاد آگاهی است و برای ایجاد این اگاهی، باید رسانه ها به سمتی بروند که تولید محتوا کنند.
به گفته زارعیان، توجه جدی و پرداخت مناسب رسانهها به مسایل و هویت زنان میتواند زمینه را برای حل مسایل زنان کمک کند.