کد خبر: ۱۱۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 28
شفا آنلاین>اجتماعی>استاد علوم ارتباطات گفت: تفکیک موضوع "زن و رسانه" یا"مرد و رسانه" در رسانه‌های ما چندان آشکار نیست اما آنچه که می‌توان در میان فعالیت‌های رسانه‌ها مشاهده کرد این است که در حوزه زنان، رسانه‌های ما کار چشمگیر و قابل توجهی انجام ندادند.

به گزارش شفا آنلاین،داود زارعیان با اشاره به عملکرد رسانه ملی در این زمینه اظهار کرد: در رسانه  فراگیری مانند تلویزیون وقتی مباحث تخصصی مطرح می‌شود سهم زنان نسبت به مردان بسیار اندک است.

وی به عنوان نمونه به سهم زنان در برنامه های ورزشی رسانه ملی اشاره کرد و ادامه گفت: در بحث ورزش، تلویزیون بسیار گذرا به ورزش زنان می‌پردازد و عمده وقت را به مردان اختصاص داده است. این وضعیت در سایر رسانه‌ها نیز وجود دارد و شاید به همین دلیل باشد که در بسیاری از اجلاس‌ها و همایش‌ها همواره بر روی نگاه برابر به زن و موضوع عدالت جنسیتی تاکید می شود.

زارعیان در عین حال نحوه پرداخت رسانه‌ها به مسایل حوزه خانواده را به مراتب دارای وضعیت بهتری توصیف کرد و گفت: رسانه‌های کشور در این زمینه  فعالیت نسبتاً قابل قبولی داشتند و نگاهشان به مباحث مربوط به خانواده نگاه مثبت و کاملتری است.

این استاد علوم ارتباطات در مورد چگونگی تقویت توجه رسانه‌ها به مسایل حوزه زنان اظهار کرد: قبل از اینکه بخواهیم به رسانه‌ها بگوییم که در حوزه زنان چه کنند باید این موضوع را به صورت دقیق و عمیق آسیب شناسی کنیم. اینکه معرفی زن امروزی باید چگونه باشد و اساساً چرا باید زن را معرفی کنیم. تا زمانی که موضوع طرح مسائل زنان و چگونگی این طرح در رسانه‌ها آسیب شناسی نشود و شناخت کافی به دست نیاید راهکارها نمی‌تواند اثربخش باشد و اثری گذرا و کوتاه مدت خواهد داشت.

وی ادامه داد: اینکه مطالب منتشر شده در رسانه‌های ما اثرگذاری کافی در جامعه ندارند به این دلیل است که متاسفانه رسانه‌های ما به نیاز مخاطب توجه ندارند و اصلاً مخاطب را نمی‌شناسند.

زارعیان معتقد است: در بحث طرح مسائل و مشکلات زنان لازم است انجمن‌ها و نهادهای مرتبط با امور زنان بر روی این موضوعات مطالعه کنند و کار کارشناسی انجام دهند سپس نتیجه مطالعات خود را به رسانه ها پیشنهاد دهند تا آنها بدانند در این حوزه چه کنند و چگونه وارد موضوع شوند.

این استاد علوم ارتباطات برگزاری جشنواره "زن، خانواده و رسانه" اقدامی ارزشمند و اثرگذار توصیف کرد و گفت: به نظرم برگزاری جشنواره‌هایی از جنس جشنواره "زن، خانواده و رسانه" اتفاق خوب و ارزشمندی است که می‌تواند در این زمینه طرح موضوع کند و جامعه و رسانه‌ها را نسبت به مسائل زنان حساس کند. برگزاری این نوع جشنواره‌ها می‌تواند در ابتدا نگاه‌ها و توجه‌ها را جلب کند و به رسانه سرخط‌های خبری و روش‌های کارکرد را معرفی کند.

به اعتقاد وی، یکی از تکنیک‌های اثر گذاری رسانه در جامعه  ایجاد آگاهی است و برای ایجاد این اگاهی، باید رسانه ها به سمتی بروند که تولید محتوا کنند.

به گفته زارعیان، توجه جدی و پرداخت مناسب رسانه‌ها به مسایل و هویت زنان می‌تواند زمینه را برای حل مسایل زنان کمک کند.

برچسب ها: رسانه ملی ، تخصصی ، زنان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: