کد خبر: ۱۰۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 29
شفا آنلاین>اجتماعی> وزیر خارجه عربستان در جریان سفر خود به روسیه و دیدار با لاوروف به فرمانده سپاه قدس ایران حمله کرد
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   وزیر امورخارجه روسیه گفت که مسکو آماده است به حل مشکلات در روابط میان ایران و عربستان کمک کند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود، در مسکو گفت: «ما درباره لزوم حل مشکلات منطقه در چارچوب قوانین بین‌المللی تاکید کردیم.

روابط میان ایران و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) باید بر اساس قوانین بین‌المللی و بدون مداخله در امور داخلی کشورها باشد.»

لاوروف ادامه داد: «ما درباره اوضاع منطقه خلیج (فارس) بحث و گفت‌وگو و بر لزوم پایبندی به اصل حسن همجواری به‌ویژه با ایران تاکید کردیم.»

 وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه «ما با هر دو طرف روابط خوبی داریم»، تصریح کرد: «مایلیم تا از این روابط خوب برای کمک به ایجاد شرایط برقراری یک گفت‌وگوی ویژه برای عادی‌سازی روابط که تنها از طریق مذاکرات مستقیم ممکن خواهد بود، استفاده کنیم.»

لاوروف برخی تلاش‌ها را برای اینکه اختلاف میان تهران و مسکو یک شکاف در جهان اسلام نشان داده شود را محکوم کرد و آن را غیرقابل قبول دانست و گفت: «ما می‌دانیم که اختلافات کنونی میان ایران و عربستان ماهیتا خاص هستند؛ اما می‌دانیم که تلاش‌ها برای نشان دادن این اختلاف نظرها به عنوان نتیجه شکاف‌ در جهان اسلام بسیار خطرناک است.» وی همچنین گفت: «ما بر اهمیت همکاری با اعضای شورای همکاری خلیج (فارس)، از جمله عربستان در زمینه‌های نفت و انرژی هسته‌ای تاکید داریم. در گفت‌وگوی راهبردی با اعضای شورای همکاری بر موضع متحد درخصوص مبارزه با تروریسم بین‌الملل تاکید شد و همکاری بین روسیه و اعضای شورای همکاری گسترش خواهد یافت.»

 عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، نیز در این نشست مشترک گفت: «ما درباره رفتارهای ایران در منطقه گفت‌وگو کردیم و نگرانی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) درباره ایران را به اطلاع روسیه رساندیم.» الجبیر درباره مسئله سوریه نیز گفت: «روسیه قدرت زیادی برای ایفای نقش در حل بحران این کشور دارد. مرحله انتقالی در سوریه باید بدون حضور بشار اسد باشد و اختیارات باید به هیئت حکومت انتقالی منتقل شود. گروه ریاض تنها طرفی است که می تواند به نمایندگی از ملت سوریه مذاکره کند، اما روسیه معتقد است طرف های دیگری هم وجود دارند و درباره این مسئله اختلاف میان ما وجود دارد.»

حمله عادل‌الجبیر به قاسم‌سلیمانی
       این درحالی است که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، در جریان سفر خود به روسیه در گفت‌وگو با شبکه روسی راشاتودی بار دیگر به ایران و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حمله کرد. وی درباره اخبار حضور اخیر فرمانده سپاه قدس ایران در نزدیکی فلوجه مدعی شد: «کاملا منفی است. ریاض حضور قاسم سلیمانی در بغداد را کاملا منفی می‌داند. سپاه قدس در سوریه با مردم سوریه می‌جنگند و در عراق هم همینطور. سپاه اقدامات تخریبی در همه جای دنیا انجام می‌دهد... آنچه سلیمانی و سپاه در عراق انجام می‌دهند از نظر عربستان مردود است.»

 وی در ادامه گفت سلیمانی و سپاه و سپاه قدس در لیست سیاه (تروریسم) هستند و در پاسخ سوال خبرنگار گفت که «حضور سلیمانی در عراق نتیجه هماهنگی ایران و آمریکا نیست؛ بلکه نتیجه هماهنگی ایران و عراق است.» وزیر خارجه عربستان بار دیگر مدعی عدم رعایت حسن همجواری ایران شد و ادعا کرد: «آنچه عربستان را رنج می‌دهد، بی‌احترامی ایران به اصل حسن همجواری است... ایران نباید در امور داخلی کشورهای عربی دخالت کند یا شبه نظامیان طائفی را در کشورهای عربی حمایت کند. این، سبب افزایش فتنه طائفی می‌شود و به امنیت و ثبات منطقه کمک نمی‌کند.»

او که در این گفت‌وگو خواستار عدم دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی شد، بار دیگر با دخالت در امور حاکمیتی و داخلی سوریه، بر کناره‌گیری رئیس جمهور سوریه از قدرت تاکید کرد و گفت که موضع عربستان در قبال سرنوشت بشار اسد تغییر نکرده است. الجبیر با اشاره به همکاری رو به رشد روسیه و عربستان اعلام کرد: «انتظار داریم روابط روسیه و عربستان در آینده شاهد تحولی بی‌سابقه باشد.» وزیرخارجه عربستان مدعی شد که کشورش موضوع نفت را سیاسی نمی‌کند و آن را عاملی اقتصادی می‌داند که بازار بهای آن را تعیین می‌کند. «عربستان قصد دارد که سهم خود را در تولید حفظ کند.»

پاسخ ایران به وزیرخارجه عربستان
       حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز در پاسخ به ادعاهای وزیر خارجه عربستان درباره روابط ایران و عراق گفت: «ملت عراق برای تشخیص منافع و دوست و دشمن خود نیازی به اظهارات وزیر خارجه کشوری ندارد که در کمتر از یک دهه و نیم اخیر، بزرگ‌ترین عامل و حامی بی ثباتی و حمایت از تروریسم در عراق، منطقه و جهان بوده است.» وی افزود: «حضور مستشاران نظامی ایران در عراق تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی به درخواست دولت قانونی این کشور و برای مبارزه با تروریست‌ها و افراط گرایانی است که عراق و منطقه را با بی‌ثباتی و نا امنی مواجه کرده‌اند.» سخنگوی وزارت امور خارجه از عادل‌الجبیر خواست به جای تلاش در جهت فریب افکارعمومی و تحریف واقعیت‌ها، فراموش نکند که کشورش هم‌اینک در سطح بین‌المللی به‌عنوان اولین و خطرناکترین حامی تروریسم و گسترش ناامنی در جهان شناخته می‌شود.

ممانعت عربستان از ورود ایران به بازارهای جهانی
       اما علاوه بر اتهام‌زنی‌های سیاسی و امنیتی، عربستان تلاش‌های اقتصادی خود علیه ایران را نیز تشدید کرده است. دراین‌باره، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: «عربستان در تلاش است تا از ورود ایران به بازارهای جهانی جلوگیری کند.»

 بنابراین گزارش، عربستان سعودی با تشویق هم‌پیمانان عربی خود در منطقه در تلاش است تا از تسهیل روابط اقتصادی جهان با ایران جلوگیری کرده و مانع سرازیر شدن سود حاصل از برجام به ایران شود. بلومبرگ می‌نویسد: «عربستان که در توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های 1+5 ناکام ماند، طرح جایگزین (پلان بی) خود را در راستای عدم دریافت سود حاصل از این توافق به ایران طرح‌ریزی کرده است. عربستان ماه گذشته در جریان نشست فریز نفتی از ایجاد ثبات در قیمت نفت منصرف شد چرا که چنین رویکردی به افزایش سهم رقبای او در تولید و عرضه نفت در بازار ختم می‌شد.»

بلومبرگ در گزارش خود یکی از تلاش‌های عربستان سعودی برای عقب نگه داشتن ایران را در بازارهای جهانی عدم‌قطعیت بانک‌های اروپایی در انجام معامله با ایران به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران دانسته است.» به گفته یکی از اساتید دانشگاه جرج تاون، توافق بر سر وضعیت جدید ایران در منطقه، چه به‌عنوان یک بازیگر موثر منطقه‌ای یا به‌عنوان یک بازیگر منزوی در منطقه چند سال به طول می‌انجامد. او تاکید می‌کند: «عربستان به‌عنوان یکی از طرفداران انزوای ایران در جهان احتمالا توفیقی به دست نخواهد آورد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: