کد خبر: ۱۰۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 23
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت سیستم صنعتی تصفیه آب و پساب از آلودگی‌های زیست محیطی با فناوری پلاسما شدند که قادر است در کمتر از دو دقیقه فرآیند حذف آلاینده‌ها را انجام دهد.
به گزارش شفا آنلاین، اصغر عسگری رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز، با اعلام اینکه برای اولین بار است که این سیستم صنعتی در جهان ارائه شده است، گفت: این سیستم قابلیت حذف کامل فلزات سنگین و کاهشCOD, BOD و نیترات از آب آشامیدنی، آب و پساب صنعتی با صرف کمترین انرژی را دارد.

وی، افزود: این سیستم بر پایه تخریب پلاسمایی عمل کرده و در زمان کمتر از دو دقیقه فرآیند حذف آلاینده‌ها را انجام می‌دهد. زمان کوتاه تصفیه، مصرف انرژی پایین و عدم استفاده از فیلتر یا مواد شیمیایی مرسوم و همچنین فضای کوچک مورد نیاز جهت نصب سیستم باعث کاهش هزینه فرایند تصفیه می‌شود.

عسگری یادآور شد: این پروژه صنعتی توسط دکتر سیروس خرم، عضو هیات علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و تیم تحقیقاتی انجام گرفته و در تصفیه خانه‌های مختلف از جمله تصفیه پساب صنایع چرم، تصفیه خانه شهرک های صنعتی، پتروشیمی، صنایع کشمش و.... بصورت پایلوت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته وی، تمامی بررسی‌های میدانی این سیستم توانسته است COD و BOD را حداقل تا 70 درصد و فلزات سنگین را با راندمان 98 درصد حذف کند.

وی افزود: این سیستم هم اکنون در واحد تصفیه خانه بازیافت پتروشیمی تبریز در اشل صنعتی راه اندازی و به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند. در این طرح صنعتی علاوه بر کاهش COD پساب، ترکیبات فرار آلی را نیز از پساب حذف کرده و باعث کاهش بیش از 90 درصد voc منتشره در هوا می شود. بکارگیری این سیستم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها باعث کاهش آلاینده‌های مختلف محیطی شده و تحول بزرگی را به بار خواهد آورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: