کد خبر: ۱۰۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون بهداشت وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:ایران در زمان حاضر در دوران طلایی جمعیت یا به تعبیر دیگر دوران پنجره جمعیتی قرا دارد.
به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در دومین کنگره بین المللی تولید مثل و نخستین کنگره علوم سلامت باروری و فرزندآوری درباره پنجره جمعیتی چنین اظهار کرد : پنجره جمعیتی به این معناست که 70 درصد جمعیت ایران در سن 15 تا 64 سال بسر می برند که به این سن ، سن مولد می گویند.
وی تصریح کرد: هر چند ایران در فرصت پنجره طلایی بسر می برد اما با این وجود یک دهه از چهار دهه دوران طلایی جمعیت ایران گذشته است و اگر سه دهه پیش رو را از دست بدهیم ، پیامدهای آن قابل جبران نیست؛ بنابراین برای اموری مانند مسکن، ازدواج ، کارآفرینی و آموزش باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: در سال گذشته یک میلیون و 570 هزار تن در کشور متولد شدند که نسبت به سال 93، 34 هزار تن بیشتر بود؛ پس این فرصت طلایی را هنوز داریم و نباید سوزانده شود؛ چرا که در صورت غفلت ، این مساله به تهدید تبدیل خواهد شد و این یک هشدار جمعیتی است.
سیاری افزود: رشد جمعیت در ایران در دهه 50 ، 9 / 3 درصد بود که در سال 80 به 3 / 1 درصد کاهش یافت ؛ طی 35 سال گذشته جمعیت 23 / 2 درصد رشد پیدا کرد و جمعیت شهرنشینی ما نیز پنج برابر شد که مشکلات شهرنشینی را به دنبال داشت.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد:در این دوره، تعداد فرزند هر زن ایرانی در طول دوران بارداری از هفت فرزند به 1.8 کاهش یافت؛ یعنی به کمتر از حد جایگزینی که همان 1 / 2 فرزند به ازای هر زن ایرانی بود ، رسدی و این دومین هشدار جمعیتی کشور است.
وی ، افزایش سن ازدواج و تاخیر در تولد نخستین فرزند از زمان ازدواج را سومین هشدار جمعیتی کشور دانست و ادامه داد: برای تولد فرزند دوم نیز پنج سال فاصله گذاری می شود؛ افزایش روند طلاق و کاهش تمایل به فرزندآوری نیز از دیگر تهدیدهای جمعیتی به شمار می رود.
به گفته معاون وزیر بهداشت، 70 درصد زنان ایرانی تا پایان باروری ، 2 فرزند و یک سوم آنان کمتر از 2 فرزند می آورند و تک فرزندی در کشور رو به افزایش است که با توجه به آسیب های اجتماعی ، این مساله یک هشدار جمعیتی به شمار می رود.
سیاری تصریح کرد: هشدار چهارم، مساله فساد در کشور است ؛ فساد نقش دینامیت برای فروپاشی نظام اجتماعی را دارد و از درون یک نظام را به نابودی می کشند اما نباید ناامید بود چون اگر ناامید شویم بدترین حالت نابودی است ؛ فرصت های بزرگی برای حل این مشکلات پیش روی ما وجود دارد.

**امیدهای جمعیتی
معاون وزیر بهداشت گفت: سیاست های جمعیتی مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و همه مسئولان موظف به عملیاتی کردن این سیاست ها هستند؛ چراغ راه روشن شده است و ما موظفیم که آن را تبدیل به عمل کنیم و وزارت بهداشت نیز پیشقراول در حرکت به این سمت است.
سیاری در ادامه با اشاره به مشارکت هوشمندانه و موثر جمعیت کشور در دو انتخابات دولت و نمایندگان مجلس ، گفت: این مشارکت فرصت امیدی است که با همدلی و همراهی قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه باید به عمل تبدیل شود.
وی ، بهبود روابط بین الملل ایران را سومین امید جمعیتی کشور عنوان کرد و افزود: تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شده است؛ تفاهم نامه برجام با تلاش دولت ، حمایت رهبر و پایداری مردم تحقق پیدا کرد که همه این ها برای جمعیت ، فرصت است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت نیز یک امید جمعیتی به شمار می رود؛ تحقیقات میدانی نشان می دهد که رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یافته است؛ 10 میلیون تم از جمعیت حاشیه نشین تحت پوشش خدمات بهداشتی نوین قرار گرفته اند و 11 میلیون دفترچه بیمه رایگان در دولت تدبیر و امید صادر شده است .

**بنیان خانواده در ایران در خطر است
معاون وزیر بهداشت گفت: بنیان خانواده در ایران در خطر است ؛ تحکیم خانواده در گرو سه عامل سازگاری زوجین، سلامت و تامین مالی است که وزارت بهداشت برای سازگاری زوجین و سلامت آنان برنامه دارد.
سیاری تاکید کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت و باروری تلاش می کنیم میزان باروری به حد جایگزینی یعنی 2.1 فرزند به ازای هر زن برسد.
وی خاطرنشان کرد: مساله فرزندآوری ، موضوعی شخصی است و خانواده ها تصمیم می گیرند که چند فرزند داشته باشند و هیچکس نمی تواند به خانواده ها دیکته کند که چند فرزند - کم یا زیاد - داشته باشند اما می توان خانواده ها را راهنمایی کرد که فرزند نعمتی خدادادی است که در این حوزه، تلاش های چشمگیری صورت گرفته است.
سیاری افزود: یک سوم جمعیت ایران در سن جوانی و نوجوانی بسر می برند و این سرمایه انسانی به شمار می آید که در اختیار نظام جمهوری اسلامی قرار دارد و بطور بالقوه عامل توسعه کشور است.
دومین کنگره بین المللی تولید مثل و نخستین کنگره علوم سلامت باروری و فرزندآوری به مدت 2 روز 30 تا 31 اردیبهشت در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.
برچسب ها: کنگره ، سلامت ، پنجره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: