کد خبر: ۱۰۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>اجتماعی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علت اینکه تاکنون نتوانسته ایم در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور موفق باشیم این است که «زبان» و «رفتار» مناسبی نداشته‌ایم که باور زشت بودن مصرف مواد اعتیاد آور را در مردم ایجاد کند.

به گزارش شفا آنلاین،سیدحسن هاشمی اخیرا در جلسات مختلف ضمن گلایه از ناموفق بودن کشور در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر، گفته است که ستاد مبارزه با مواد مخدر در محافل مختلف اعلام کرده که حداکثر 15 درصد مواد مخدر قاچاق به کشور کشف می‌شود و این نشانه ناموفق بودن در این مبارزه است.
خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، برای روشن شدن ابعاد این مساله، با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت وگو پرداخته که در پی می آید.

- اخیرا در جلسات و مراسم مختلف از ناموفق بودن کشور در مبارزه با اعتیاد می گویید، فکر می‌کنید علت ناموفقیت در این مبارزه چیست و راه حل پیشنهادی شما برای موفقیت در عرصه مبارزه با مواد مخدر چیست؟
- هاشمی: علتش را باید از دکتر رحمانی فضلی (وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر) بپرسید که مرتبط با این موضوع هستند و اینکه چه باید کرد را نیز ایشان باید جواب بدهند.
ممکن است با ایشان در زمینه مبارزه با اعتیاد اختلاف نظری داشته باشیم که بیشتر در وزن دهی به عوامل مختلفی است که می‌تواند در این مبارزه با ما کمک کند.
آنچه من متوجه هستم این است فقط آگاهی مردم را باید افزایش دهیم و باید «زبانی» یا «رفتاری» داشته باشیم و حرف هایی بزنیم که در بین مردم اثرگذار باشد، چون عوامل اعتیاد به راحتی در اختیار مردم هست، بنابراین مهم این است که چگونه در بین مردم پرهیز ایجاد کنیم.

- چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
هاشمی: مثل همین کاری که در مورد باورهای دینی مردم انجام می‌شود، همه همواره در معرض خطا و گناه هستیم، چه عاملی باعث می‌شود که گناه و خطا نکنیم، همه در خیلی از فضاها قرار می‌گیریم که هیچ کسی نیست و غیر از ما و ارتکاب جرم کسی وجود ندارد اما آنچه عامل بازدارنده است، باور ما است.

- این رویکرد در امور اجتماعی چطور عملی می‌شود؟
هاشمی: مساله مهم اطلاعات، آگاهی و اعتقاد ما است و حتما این نگرش در امور اجتماعی هم کارکرد دارد. تا مردم را متوجه عمق مساله نکنیم و مردم را به این باور نرسانیم که مصرف سیگار، قلیان یا مواد مخدر قبیح و زشت است و به سلامت جسم و روح آنها آسیب می‌زند، هر چقدر هم که در زمینه مبارزه با مصرف این مواد تلاش کنیم، آسیب جدی‌تر می شود.

- ولی سالهاست درباره خطرات مواد مخدر و سیگار در بین مردم به روش های مختلف و در رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود و تقریبا شاید کسی نباشد که نداند، این مواد خطرناک و آسیب زا هستند؟
هاشمی: بله مردم فقط اطلاع دارند، هنوز باور ندارند، به خصوص مردم و افرادی که به این بلاها مبتلا هستند، اگر آنها به این باور برسند که مصرف این مواد چه خطرات و عواقبی دارد، مطمئن باشید، خیلی کمتر از آنچه اکنون داریم در کشور هزینه می‌پردازیم، هزینه پرداخت خواهد شد.

- روند اعتیاد را در کشور چگونه می‌بینید، آیا رو به رشد و گسترش است و اگر رشد دارد، رشد آن چقدر است؟
هاشمی: روند اعتیاد در کشور را از نگاه به آمارها می‌توانید متوجه شوید، حتما اطلاع دارید که وضعیت اعتیاد به کدام سمت می‌رود، آمارهایی وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر مشخص می‌کند که آیا در مسیر محدود کردن اعتیاد هستیم یا با توسعه آن مواجه هستیم.

بررسی‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از سالهای گذشته همواره آمار معتادان کشور را حدود یک میلیون و 350 هزار نفر اعلام کرده‌اند و به گفته مقامات این نهاد مسئول، 26 درصد این معتادان را مصرف کنندگان مواد روانگردان تشکیل می‌دهند.
همزمان عبدالرضا رحمانی فضلی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با احتساب خانواده‌ها و اطرافیان معتادان اعلام کرده که حدود شش میلیون نفر از جمعیت کشور با مساله اعتیاد درگیر هستند.
مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر بارها اعلام کرده‌اند که الگوی مصرف مواد در کشور از مواد افیونی و سنتی مشتق از تریاک به سمت مواد صنعتی و روانگردان تغییر کرده اما هیچگاه آماری از رشد اعتیاد در کشور اعلام نکرده‌اند.
همچنین کارشناسان مبارزه با مواد مخدر و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بارها اعلام کرده‌اند که اعتیاد یک بیماری روانی عود کننده است و در بهترین شرایط حداکثر 25 درصد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، پاک می‌مانند و بیش از 75 درصد معتادان تحت درمان دوباره به اعتیاد بر می‌گردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: