شفا آنلاین>اجتماعی>تجربیات گذشته نشان داده دخالت دادستان کشور،نیروی انتظامی و برخوردهای قهری و چکشی سالیان طولانی است که راه به جایی نبرده و در حقیقت از اصل مدیریت فرهنگی غافل مانده ایم.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر
علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و عضو پژوهشکده خانواده در خصوص مقوله
نوظهور مدلینگ و آسیب هایی که به جامعه به خصوص نسل جوان وارد می کند گفت: در خصوص بحث پر سر و صدای مدلینگ در شبکه های اجتماعی و
بعضا برخی مراکز آرایشگاهی می توان چنین گفت که ابتدا باید سه مرحله مهم
جامعه شناختی را بررسی کنیم تا بتوانیم به یک راهکار اساسی برای حل این
معضلات چاره ای اندیشه کنیم.نخستین مرحله ای که می توان به آن اشاره کرد
عطش اجتماعی است که این عطش و بی تابی نسبت به مد و مدگرایی را بخش اعظمی
از برنامه های رسانه ها به جامعه و نسل جوان تزریق کرده است.
دکتر
شریفی یزدی بیان کرد:واژه های ارزشی چون اشرافی گرایی،تجمل پرستی
و... نیز مشکلاتی را برای جامعه درست کرده است اما نکته اصلی این است که
چرا واژه هایی تحت عنوان مدلینگ به جامعه القا می شود و این مهم ریشه در
خلاهایی اجتماعی دارد که در زندگی مردم به خصوص نوجوانان و جوانان دیده می
شود .نسل جوان اوقات فراغت مناسب و برنامه ریزی شده ای ندارد و تقریبا این
قشر نظام ارزشی و هنجاری اش با اکثریت جامعه در تضاد و تفاوت است.از سوی
دیگر بیشتر به دلیل اینکه در خانواده و نظام آموزشی نتوانسته ایم به درستی
هدفی را روشن و شفاف سازی کنیم بحث مد و مدلینگ در عصر حاضر برای نسل جوان
هیجان انگیز به نظر می رسد.
این عضو پژوهشکده
خانواده در ادامه افزود:تبلیغات های گسترده در فضاهای مجازی و دیگر فضاهای
اجتماعی این زمینه را مهیا می کند تا بخش اعظمی از افراد به خصوص جوانان
همراه این موج سرگردان اطلاعات پوچ به سمتی هدایت شوند که بی هدف
است.تجربیات گذشته نشان داده دخالت دادستان کشور،نیروی انتظامی و برخوردهای
قهری و چکشی سالیان طولانی است که راه به جایی نبرده و در حقیقت از اصل
مدیریت فرهنگی غافل مانده ایم.شاید در کوتاه مدت برخوردهای قهری و چکشی
پاسخگو بوده است اما در بلند مدت راهکاری اساسی به نظر نمی رسد.
دکتر
شریفی یزدی با اشاره بن نقش تاثیر گذار رسانه ها افزود:متاسفانه خلاهای
فرهنگی آسیب های بی شماری را بر پیکره خانواده و جامعه وارد ساخته است و
بیشتر به علت زیاده گویی و کم کاری نتوانسته ایم مطابق با نیازهای جوانان
قدم برداریم و حتی در بخش آموزش و پرورش نیز نظام آموزشی مناسبی را جایگزین
نظام آموزشی سابق نکرده ایم.
وی با اشاره به
سواد رسانه ای و ضعف در این مقوله مهم ادامه داد:طی سالیان اخیر به طور
فزاینده ای افراد جامعه با هجم وسیعی از تعداد و تنوع رسانه ها به یکباره
مواجه شدند و بخش عظیمی از مردم هیچ آگاهی نسبت به این مسئله نداشتند و
همگام با امواج رسانه ای بدون تحقیق و آگاهی حرکت کردند این خود نیز یکی
دیگر از مسائلی است که در گسترش مدلینگ در فضای مجازی و پذیرش این مسئله از
سوی جوانان به راحتی تاثیر گذار است.
این عضو
پژوهشکده خانواده با اشاره به خاستگاه های مدلینگ و اشاعه چنین فرهنگی در
بین جوانان تصریح کرد:خاستگاه مدلینگ در آرایشگاه ها است و این مسئله
بیانگر این است که ابتدا باید برای حل چنین بحرانی یک نیازسنجی غیر
ایدئولوژیک در بین جوانان صورت گیرد تا بیشتر به ضرورت ها و نیازهای این
قشر حساس پی ببریم.از این رو نیازسنجی و فراهم کردن بستر فرهنگی مناسب برای
جوانان مدیریت کلان می طلبد که به عهده مسئولان است.چنانچه خانواده ها
آگاهی یابند و در زمینه پاسخگویی به نیاز جوانان مدیریت درستی وجود داشته
باشد می توان با چنین پدیده های اجتماعی منفی برخورد کرد.
این
جامعه شناس با اشاره به عملکرد ناموفق آموزش و پرورش ادامه داد:نظام
آموزشی متاسفانه در این زمینه آنهم در این دوره اجتماعی از خیلی مسائل مهم
عقل مانده است حتی به لحاظ محتوا،شیوه برخورد، روش تدریس و ارزشیابی آموزشی
هیچ همخوانی با نیازهای خاص جوانان ندارد.با گسترس سواد رسانه ها و
بازنگری در نظام آموزشی می توان به این نتیجه دست یافت که جوانان در مقابل
هر تبلیغی در فضای مجازی به راحتی فریب نخورده و حتی اخبار را به لحاظ خوب
وبد مورد گزینش فکری و عقلی قرار می دهند و بر اساس شاخص ها و معیارهای
علمی و فرهنگی هر امری را می پذیرند.آستان