کد خبر: ۱۰۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>اجتماعی>حفا‌ظت از محیط زیست از هر راهی ممکن است فقط یک اراده و انگیزه قوی می خواهد که به نظر می رسد چند سالی است در کشور ما این روند رنگ و بوی امید بخشی به خود گرفته تا جایی که جای خود را نیز در مراسم آیینی ازدواج باز کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،بارها شنیده ایم که گفته می شود مثلا فردی برای پاسداشت محیط زیست چند نهال کاشته یا فردی برای حفاظت از کوه ها، قله ای را فتح کرده است، اما مدتی است که از گوشه و کنار کشور شنیده می شود دو نفر برای آغاز زندگی مشترکشان شرط محیط زیستی گذاشته اند و این یعنی ورود اهمیت حفظ محیط زیست به سنت آیینی مانند ازدواج که جای خوشحالی و امیدوراری دارد.
به عنوان مثال دو نفر تصمیم می گیرند به جای ریختن خون حیوانی برای قربانی روز عروسی ، نهالی را به نشانه حفظ محیط زیست و حیات یک زیستمند بکارند و یا به جای سکه های مرسوم به عنوان مهریه، مهریه ای محیط زیستی تعیین کنند.
در کرمانشاه نیز یک زوج جوان برای آغاز زندگی مشترک خود اقدام به کاشت 1305 نهال کرده اند، درختانی مانند ارغوان، سنجد وحشی، بید وحشی و سیاه تلو را در حاشیه رودخانه آهوران در جنوب کرمانشاه کاشته اند.
اینکه چرا عدد 1305 را انتحاب کرده اند جای قدردانی دارد زیرا این تاریخ تولد اسکندر فیروز بنیانگذار سازمان حفاظت محیط زیست است که در شیراز متولد شد.
همچنین زوجی در کرمان تلاش کردند در مراسم ازدواج خود از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند و در پایان مراسم زباله ها از هم تفکیک شوند همچنین حیوانی قربانی نشود و به جای آن نهالی کاشته شود.
زوجی نیز برای توجه دادن به اهمیت حفظ دماوند، برروی این قله ازدواج کردند، تمام این اقدامات ارزشمند است و نشان می دهد جامعه به سمت تحول فکری در زمینه حفظ محیط زیست پیش می رود.
این حرکت چند سال پیش تر در کشورهای مختلف آغاز شده است به عنوان مثال در مالزی و یا اندونزی افراد ملزم هستند در زمان ازدواج چند نهال غرس کنند و یا در برخی کشورهای دیگر به ازای تولد هر یک فرزند یک نهال به نام آن کودک کاشته می شود.
همچنین چندی پیش محمد رضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از انجام ازدواج سبز با هدف اصلاح الگوهای اجتماعی و محیط زیستی خبر داده بود و گفت؛ پیشنهاد ازدواج سبز توسط وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته ازدواج به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.
وی افزود: در این طرح قصد داریم شاخص‌های محیط زیستی و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعی و محیط زیستی ترکیب کنیم و الگوی جدیدی با عنوان ازدواج سبز را برای جوانان ارائه کنیم؛ در این الگو مواردی که می تواند کمک کننده محیط زیست باشد مانند نحوه مصرف آب، استفاده از گل و گیاه و بوق زدن های مکرر را به عنوان ملاک و معیار قرار دادیم.
بنابراین می بینیم که حفاظت از محیط زیست و اشاعه این فرهنگ در یک جامعه کار دشواری نیست و نیاز به فناوری های سخت و پیچیده ندارد فقط یک انگیزه قوی، اراده و برنامه ریزی صحیح می خواهد.
محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت:مدتی است شاهد برگزاری ازدواج های سبز هستیم که امیدواریم با ادامه این روند به یک جنبش اجتماعی محیط زیستی تبدیل شود.
وی افزود:مهریه سبز و یا کاشت نهال نشاندهنده این است که نسل جوان امروز بسیار بیشتر از پیشینیان خود به حفظ محیط زیست اهمیت می دهند و حاضرند برای این هدف هزینه کنند و حتی بهترین روز زندگی خود را برای این هدف دچار تحول کنند که جای تقدیر دارد.
درویش ادامه داد: اکنون در آستانه تغییر رفتار قرار گرفته ایم که این پیچیده ترین مرحله از یک تحول اجتماعی است در واقع آغاز گر یک تحول اجتماعی است که نشاندهنده تداوم دیداری محیط زیستی است که حدود یک دهه است در کشور شکل گرفته است.
وی گفت: برخی از رسم های نادرست در جامعه موجب شد تا محیط زیست و حیات زیستمندان تا حدودی به فراموشی سپرده شود، مثلا در کشور ما مرسوم است فردی که خودروی جدیدی خریداری می کند خون حیوانی را می ریزد و به خودرو می مالد و مدتها با همان وضعیت در شهر تردد می کند در حالی که اگر در کشورهای اروپایی این اتفاق رخ دهد فرد را به اتهام قتل بازداشت می کنند.
درویش تاکید کرد:اطلاع رسانی در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان با روش های مختلف به محیط زیست کمک کرد حتی در یک مراسم آیینی مانند ازدواج هم می شود محیط زیست را حفظ کرد.
وی گفت: همچنین امروزه شاهد برگزاری همایش های محیط زیستی زیادی در نقاط مختلف کشور هستیم که شاید زمانی اصلا نمی دانستند محیط زیست چیست اما اکنون برای حفاظت از آن همایش برگزار می کنند که جای امیدواری دارد.
فراموش نکنیم که محیط زیست شکننده کشور نیازمند مساعدت و مهربانی است در غیراینصورت تا چند سال آینده دیگر زمینی باقی نخواهد ماند تا انسان زیاده خواهی خود را به رخ آن بکشد.
برچسب ها: حفاظت ، فتح ، سنت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: