کد خبر: ۱۰۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 14
شفا آنلاین>اجتماعی>بعضی از کار‌شناسان تلاش می‌کنند که فقر اقتصادی را تنها دلیل این فرآیند ناهنجار قلمداد کنند. در حالی که بسیاری از بانوان فقیر و پاکدامن وجود دارند که با کار و تلاش خانواده و فرزندان خود را اداره کرده و اجازه نداده‌اند حریم پاکدامنی آن‌ها لکه دار شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر مجید ابهری توانمندسازی موثر‌ترین اهرم مقابله با تن فروشی می‌باشد. نگاه تک علتی به آسیب‌های اجتماعی دور از منطق علمی بوده و هیچ‌گاه نتایج مطلوبی از آن گرفته نمی‌شود. یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی که نتایج و عوارض آن ابعاد مختلفی دارد، تن فروشی و کارگری جنسی است. که آسیب‌هایی نظیر رفتارهای پرخطر، کودکان بی‌سرپرست، تضعیف ارکان خانواده و گسترش روابط نامشروع می‌باشند.

بعضی از کار‌شناسان تلاش می‌کنند که فقر اقتصادی را تنها دلیل این فرآیند ناهنجار قلمداد کنند. در حالی که بسیاری از بانوان فقیر و پاکدامن وجود دارند که با کار و تلاش خانواده و فرزندان خود را اداره کرده و اجازه نداده‌اند حریم پاکدامنی آن‌ها لکه دار شود، با نگاهی عمیق‌تر به این پدیده آزاردهنده، فقر فرهنگی در خانواده و فرد نظیر دور شدن از معیارهای ارزشی و معنوی، زیاده طلبی، تمایل به رقابت‌های مادی، ضعف باور پذیری در اارزش محوری پاکدامنی در کنار ازدواج‌های اجباری یا حضور در خانواده‌های پر جمعیت، فرار از خانه فقدان مهارت‌های زندگی در مدیریت رفتارهای فردی، کمرنگ بودن تربیت دینی، علل مکمل این پدیده می‌باشند.

فقدان سیاست‌های حمایتی از زنان بی‌سرپرست یا بیوه‌های جوان، همینطور کمک به آن‌ها در نگه داری فرزندان و یا دستیابی به شغل آبرومند و دارای درآمد کافی، بیمه نمودن زنان بیوه و خانه دار و اشتغال زایی برای آن‌ها از عواملی است که می‌توانند با این فرآیند زشت مقابله کنند.

یکی از محورهای کاربردی در پیشگیری و مقابله از روسپیگری، توانمند سازی بانوان می‌باشد. امروز بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار خانواده زن سرپرست در کشور وجود دارد که درصد قابل توجهی از آن‌ها بیکار یا فاقد مهارت کارآفرینی و درآمدزایی می‌باشند.

برنامه توانمند سازی بانوان که در تهران در حال اجرا می‌باشد یکی از گام‌های موثر و مفیدی است که باید مورد حمایت دولت و دستگاه‌های متولی مثل وزارت رفاه، بهزیستی و سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها قرار گیرد. آموزش حرفه و هنر به این گونه بانوان، قرار دادن ابزار کار و سرمایه در قالب تعاونی‌های تولیدی برای مجموعه‌ای از بانوان مشابه، گام‌های موثری در کاهش دردهای بانوان بی‌سرپرست است.

بسیاری از این گونه زنان حاضرند با آموزش مهارت مشغول به کار شوند. بخش توانمند سازی شهرداری تهران، می‌تواند الگوی مناسبی در این زمینه باشد.

فقط آسیب‌شناسی ناهنجاری‌ها و بیان علت‌ها، مشکلی از این گونه افراد حل نمی‌کند. بلکه باید قدم‌های عمل برای آن‌ها برداشت. و کاری کرد که ورودی این آسیب، یعنی دختران فراری و بیوه‌های جوان بسته شود. برای گروه دوم (بیوه‌های جوان) ایجاد امکانات ازدواج، تحصیل و یا آموزش مهارت اصلیترین واکسیناسیون در ورود به گروه تن فروشان می‌باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: