کد خبر: ۱۰۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 11
دبیر علمی چهلمین کنگره جامعه جراحان ایران گفت: بررسی پژوهشگران حاکی است که انسان اصلی ترین عامل بروز سوانح و حوادث جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن محسوب می شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیاوش صحت در چهلمین کنگره جامعه جراحان ایران در مرکز همایش های رازی، اظهارداشت: بررسی محققان نشان می دهد که در مدت ۱۰ سال گذشته هر دو ساعت پنج نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر این رقم همچنان بالا است، افزود: پس از عامل انسانی که به طرز رانندگی افراد مربوط می شود، عواملی چون نقص فنی خودرو، مشکلات راه و جاده، نوع خودرو و... در مراحل بعد علل موثر در سوانح رانندگی محسوب می شود.

صحت با عنوان این مطلب که سهم موتورسیکلت سواران در بروز ۴۲ تا ۴۴ درصد تصادفات در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و... عامل اصلی بوده یا نقش داشته اند، گفت: متاسفانه این رقم در شهر کاشان به ۶۲ درصد رسیده، یعنی تقریبا دو سوم تصادفات کاشان با موتورسیکلت سوار ارتباط مستقیم داشته است.

وی، صدمات مغز ونخاع  را مهمترین نگرانی در اینگونه تصادفات عنوان کرد و افزود: نداشتن کلاه ایمنی کشنده ترین عامل در این سوانح محسوب می شود.

صحت با اشاره به استفاده از برخی کلاه های غیر ایمن و ناکارآمد گفت: گاهی اوقات بند نگهدارنده کلاه موتور سواران می تواند در حین تصادفات، ضایعاتی در نواحی گردن و مسیر تنفسی و نای مصدومان ایجاد کند به همین دلیل در سیزده ایالت آمریکا استفاده از کلاه ایمنی در قوانین راهنمایی و رانندگی تاکید نشده است.

دبیر علمی چهلمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان مسئولان راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و کارشناسان مربوطه پیرامون صدمات و سوانح رانندگی از سال ۱۳۶۴ تا کنون، گفت:چندی پیش کنگره ای موسوم به تروما در کشور برگزار و بر تعامل هر چه بیشتر دستگاهها و همکاری نزدیکتر به منظور کاهش تصادفات رانندگی با حضور جامعه جراحان تاکید شد.

این استاد پیشکسوت و چهره ماندگار علوم پزشکی با اشاره به آمار تاسف بار مرگ و میر در کشور گفت: بیماری های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث و سرطانها همچنان جزء علل اصلی مرگ و میر هموطنان در کشور است.

وی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع در کنگره امسال جامعه جراحان (۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت) نیز تاکید شده است؛ توجه به اولویت های ملی و عوامل کاهش دهنده مرگ و میر در کشور با در نظر گرفتن نقش جراحی و جراحان مهمترین هدف از برپایی این گردهمایی عظیم و گسترده با مشارکت ۲۰ انجمن علمی و تخصصی است.

دبیر علمی کنگره افزود: میزگرد «قدامات نابجا در پزشکی» با توجه ویژه به نقش اقدامات هزینه دار در اعمال جراحی و یا اقدامات تشخیصی به منظور کاهش هزینه های بیماران و جلوگیری از خروج ارز به دلیل تبلیغات و فروش برخی از تجهیزات پزشکی و دارو، عنوان یکی از موضوعات اجتماعی پزشکی است که در این کنگره مورد توجه قرار خواهد گرفت.

چهلمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران، روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵ بکار خود در تهران پایان می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: