شفا آنلاین>سلامت> شروین فرهمند معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران معتقد است طرح مرجعیت علمی در آموزش پزشکی میتواند به جذب دانشجو از سراسر دنیا یا حداقل در خاورمیانه بینجامد.
به گزارش
شفا آنلاین،به نقل از سپید به گفته فرهمند درصورتیکه دانشگاههای
پزشکی بهصورت تخصصی بر یک یا دو حوزه متمرکز شود، میتواند به نوآوری در
آن حوزه نیز بیانجامد. در ادامه، گفتوگوی شروین فرهمند درباره
طرح «
مرجعیت علمی در آموزش پزشکی» را میخوانید.
مرجعیت علمی میتواند چه نقشی در پیشرفت علوم پزشکی و آموزش پزشکی در کشور داشته باشد؟ قطعاً
یکی از دستاورد های تخصصیتر شدن آموزش نوآوری است. پتانسیلهای فکری که
در داخل کشور وجود دارد اگر در یک بحث تخصصی خاص متمرکز شود قطعاً به انجام
پژوهشهای بیشتر و نوآوری در آن حیطه تخصصی میانجامد، بنابراین میتوان
گفت تاثیر مرجعیت علمی در پیشرفت و نوآوری قطعی است.
در طرح «مرجعیت علمی» دانشگاههای درجهیک آموزش پزشکی مانند دانشگاه تهران چه جایگاهی باید داشته باشیم؟ تعریف
مرجعیت علمی در دانشگاههایی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران که در تمامی
رشتهها آموزش تخصصی و فوق تخصصی ارائه میکند، با دانشگاهی که میتواند در
یک یا دو حوزه بهصورت تخصصی کار کند، متفاوت خواهد بود.
برخی از
دانشگاهها که درجهیک هستند و آموزش در سطح تخصصی و فوق تخصصی دارند حتماً
باید مصدر این طرح قرار بگیرند و دانشگاههای کوچکتر با حوزهای محدود در
ارتباط با این دانشگاهها قرار بگیرند. در دانشگاههایی مانند علوم پزشکی
تهران تقریباً اکثر شاخههای تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد پس میتواند
بهعنوان مرجعیت علمی قرار بگیرد اما دانشگاههایی که کوچکتر هستند برحسب
پتانسیلهایی که دارند در یک یا دو حیطه باید خود را با دانشگاههای مادر
در ارتباط قرار دهند.
در طرح مرجعیت علمی باید چه مسائل و زیرساختهایی موردتوجه قرار بگیرد؟ اگر
مجموعهای بهعنوان مرجعیت علمی معرفی میشود باید هیئتعلمی، بدنه
مراجعهکنندگان و اقدامات پژوهشی که در آن مرکز در حال انجام است، در نظر
گرفته شود و درواقع این موارد زیرساختهایی هستند که برای ایجاد مرجعیت
علمی باید موردتوجه قرار بگیرد.
باید در یک منطقه، مراکزی که از قبل
پتانسیلهای لازم برای ماموریتی خاص رادارند در کنار دانشگاههای کوچکتر،
یک حوزه را محور آموزش قرار دهند. هدفگذاری برای این آموزش میتواند
متفاوت باشد. گاه برطرف کردن نیازهای منطقهای یا برطرف کردن نیازهای ایران
بهعنوان کشوری در منطقه خاورمیانه یا حتی مسئله مرجعیت کشوری میتواند
موردتوجه قرار بگیرد. باید بهپیش نیازهای نرمافزاری، سختافزاری و نیروی
انسانی نیز توجه شود.
اگر این طرح اجرا شود میتواند در توریسم پزشکی نیز تاثیرگذار باشد؟ بله،
حتی میتواند به جذب دانشجو حداقل در منطقه آسیا و حتی در سطح جهان
بینجامد. آموزش در تمام دنیا فرایندی هزینهبراست. اگر بتوانیم آموزشی
مناسب با هزینههای مناسب ارائه کنیم حتماً جاذبهای در حوزه آموزش خواهد
شد و میتوانیم فراگیران بسیاری از سراسر جهان و حداقل در منطقه را به این
مراکز آموزشی جذب کنیم. ایران ازلحاظ پزشکی و آموزش پزشکی در غالب موارد در
میان کشورهای خاورمیانه سرآمد است.
درصورتیکه برنامه مرجعیت علمی به اجرا
درآید و از سوی مراجع جهانی نیز مورد ارزشیابی قرار بگیرد، حتماً درزمینه
جذب فراگیران موفق خواهد بود. از سوی دیگر اگر سرمایهگذاری بر مسئله
درمان و جذب بیماران از خارج از کشور نیز صورت بگیرد، میتواند به موفقیت
بسیاری بینجامد و بیمارانی از سراسر جهان برای دریافت درمانهای تخصصی و
خاص به این مراکز درمانی مراجعه میکنند؛ البته در این زمینه مسئله هتلینگ و
مسائل غیرپزشکی نیز مطرح خواهد بود که در کنار مسائل علمی و تخصصی باید
موردتوجه قرار بگیرد.