کد خبر: ۱۰۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 06
شفا آنلاین>اجتماعی>وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید پایه دهم مستقر می‌شود، گفت: یکی از سیاست‌های این وزارتخانه توسعه عدالت آموزشی است و سال گذشته ۱۱۰ مدرسه در کشور فقط با یک دانش‌‌آموز فعالیت کردند.

به گزارش شفا آنلاین، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار داشت: هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است و این جمله تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور است.

وی افزود: مشارکت همه به ویژه نهادهای دینی و مذهبی مانند مساجد و کانون‌های مذهبی و محلی در کمک به برنامه‌های مدارس نیاز است. آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور باید به دغدغه اصلی بخش‌های دولتیو  غیردولتی کشور تبدیل شود و ما در این وزارتخانه آغوش خود را برای جلب همکاری همه گشوده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خیران مدرسه ساز پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه به طور متوسط 7 کلاس درس ساخته‌اند به گونه‌ای که از بین 500 هزار کلاس درس موجود در کشور بیش از 100 هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شده است که حدود سه میلیون دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند، این موضوع یکی از جنبه‌های مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت است.

فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، راهبردهای رئیس جمهور و برنامه‌های ارائه شده به مجلس، تلاش کرده است از اقدامات شتاب‌زده و آزمایشی که مشکلاتی را برای خانواده‌ها و معلمان ایجاد می‌کند، پرهیز کند. بنابراین هیچ برنامه و طرحی را تا زمانی که به صورت آزمایشی اجرا نشده و نقاط ضعف آن برطرف نشود در سطح ملی اجرایی نکردیم.

وی گفت: امروز اعلام می‌کنیم که در طول سه سال گذشته هیچ طرح عجولانه و بدون فراهم ساختن زمینه‌ها عملیاتی نشده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سراسر کشور بیش از 105 هزار مدرسه با مشارکت یک میلیون معلم داریم که 13 میلیون دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند و سال گذشته شاهد اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی شده‌ای بودیم که دستاوردهایی را به همراه داشت.

فانی مطرح کرد: با وجود تمام محدودیت‌ها و تنگناهای مالی دولت، سال گذشته در بعد رفاهی و معیشتی برای ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان با حمایت رئیس جمهور، طرح رتبه بندی اجرا شد که اداهم آن را در سال 95 خواهیم داشت. امیدواریم با اجرای طرح رتبه بندی بخشی از دغدغه‌های معیشتی معلمان کمتر شود البته این اقدام در مقایسه با تلاش‌های معلمان در فرایند تعلیم و تربیت اندک است.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی دانش‌آموزان با سیره امامان، معصومین و فرهنگ نماز افزود: 600 دارالقرآن در سراسر کشور احیا شد و تلاش کردیم تا کیفیت مدارس قرآنی را افزایش دهیم. همچنین با مشارکت 7 میلیون دانش اموز طرح ملی حفظ قرآن و مشارکت 6میلیون دانش آموز طرح انس با ائمه اجرایی شد.

وزیر‌آموزش و پرورش ادامه داد: با حضور روحانیون و معلمان واجد شرایط در بیش از 55 هزار مدرسه کشور نماز جماعت برگزار می‌شود و با توجه به رسالت خطیب آموزش وپرورش به عنوان یک دستگاه فرهنگ‌ساز در انتقاد ارزش‌های انقلاب اسلامی و ادامه راه شهدا، 600 هزار دانش‌آموز را به اردوهای راهیان نور با رعایت سلامت آنها اعزام کردیم.

فانی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به سلامت روحی، جسمی و روانی دانش‌آموزان و حمایت از آنها در برابر آسیب‌های اجتماعی توجه می‌شود، عنوان کرد: 500 هزار اردوی علمی و فرهنگی در مدارس کشور برگزار شد همچنین برای سه میلیون دانش‌آموز پرونده الکترونیک مشاوره صادر شده است.

وی ادامه داد: در بعد آموزش علمی، پژوهشی و مهارتی شاهد بودیم که دو میلیون دانش آموز در اجرای پروژه‌های علمی مشارکت داشتند و تعداد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به بیش از 500 باب افزایش یافت. همچنین 64 پژوهشسرا به آزمایشگاه نانو مجهز شدند و فناوری‌های نوین در این مراکز رو به توسعه است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فضای مجازی و محتوای کنترل نشده آن یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها است، بیان کرد: برای درامان ماندن دانش‌آموزان از این فضا شبکه ملی مدارس را توسعه داده و شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان با محتوای هدفمند و بومی تولید کرده‌ایم.

فانی با اشاره به اینکه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌تواند به تحول این نهاد کمک کند، گفت: همواره یکی از خواسته‌ها و مطالبات مسئولان ارشد نظام و مردم از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، در همین راستا با ایجاد شورای راهبری سند تحول شاهد اجرایی شدن برنامه‌های زیرنظام‌های اصلی سند هستیم و تصمیم گرفته شده است تا در طول برنامه ششم توسعه تمام برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر این سند مهم و راهبردی باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا تغییرات متناسب با سند تحول بنیادین تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 95-96 پایه دهم براساس این سند در مدارس کشور استقرار خواهد یافت. همچنین بعد از حدود 70 سال اساسنامه مدارس عشایری کشور به منظور ایجاد فرصت‌های ویژه برای توانمند سازی فرزندان عشایر ایران اسلامی نهایی و تصویب شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: افزایش نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی به بیش از 56 درصد و رسیدگی به دانش‌آموزان مناطق محروم، مرزی و دو زبانه در دوره پیش دبستانی از اقداماتی است که صورت گرفت. یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی است و اعتقاد داریم که تمام دانش آموزان ایران اسلامی در دورترین نقاط کشور باید براساس اصل 30 قانون اساسی از نعمت تحصیل برخوردار شوند.

فانی بیان کرد: درسال گذشته 110 مدرسه در کشور فقط با یک دانش آموز فعالیت کردند و این نشان می‌دهد دولت و نظام جمهوری اسلامی به دنبال انسداد مبادی بی سوادی در تلاش است تا دانش آموزان از تحصیل محروم نمانند. در سال جاری بیش از 70 هزار کودک لازم التعلیم از طریق مراجعه به در منازل، شناسایی و جذب مدارس شدند. همچنین حدود 5 هزار مدرسه در کشور با کمتر از 5 دانش‌آموز دایر هستند و همه این تلاش‌ها برای این است که دانش آموزان روستایی،‌عشایری و مناطق محروم از نعمت تحصیل محروم نباشند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول به تحصیل هستند. درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی بیش از 98.6 درصد، دوره متوسطه اول 94 درصد و دوره متوسطه دوم بیش از 82 درصد است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری کرده‌اند، افزود: اقداماتی در این زمینه متوجه آموزش و پرورش است. از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی مشارکت آحاد جامعه،‌اقتصاد دانش بنیان و رشد بهره وری، اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی، تقویت فرهنگ جهادی، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی است.

فانی گفت:‌ به نظر می رسد، آموزش و پرورش در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی از دو منظر وظایفی را بر عهده دارد .نخست نقش آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است چرا که فرهنگ و فرهنگ سازی می‌تواند در تحقق این سیاست‌ها بسیار مؤثر باشد و بخش دوم این است که آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دولتی از گستردگی منحصر به فردی در سطح کشور برخوردار است و باید تلاش کند در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نقش آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و برای انجام این کار مهم به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش نقش کلیدی و منحصر به فرد و ممتازی نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشد، با توجه به نقش فرهنگ در زندگی مردم و رفتار آنها، آموزش و پرورش مأموریت اصلی خود را فرهنگ سازی در جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌داند.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه آموزش و پرورش با بیش از 13 میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و نزدیک به 26 میلیون نفر از خانواده دانش آموزان ارتباط دارد اولیا دانش آموزان ارتباط دارد و حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد، تلاش می‌کنیم در جهت افزایش آگاهی اطلاعات دانش آموزان، معلمان و اولیا در رابطه با اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم و از این طریق زمینه حمایت‌های فکری و فرهنگی در این جهت فراهم شود.

فانی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تربیت همه جانبه در بعد علمی آموزشی، اعتقادی سیاسی، اجتماعی، هنری و زیباشناختی، اقتصادی و حرفه‌ای، زیستی و بدنی تأکید شده است بنابراین از طریق پیگیری تربیت اقتصادی و حرفه‌ای که دقیقاً یکی از نیازهای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تلاش می‌کنیم که دانش آموزان با فرهنگ کار، تولید، تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم با استفاده از کتاب‌های درسی دانش آموزان، برنامه‌های آموزشی و پرورشی و برگزاری مسابقات، آموزش معلمان و توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان، اصلاح الگوی مصرف و ترویج زندگی ایرانی اسلامی گام‌های لازم را برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: